Armani-cuccokban a szocsi olimpiára

A téli olimpián részt vevő francia csapatot a legendás francia divatcég, a Lacoste öltözteti fel.

Ch. Gáll András
2014. 01. 18. 15:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mert bizony nem elszigetelt jelenség a Lacoste és a francia olimpiai csapat egymásra találása. Az olaszok Giorgio Armani-szerelésben pompáznak majd Szocsiban, az amerikai csapatot pedig a Ralph Lauren öltözteti. Mint ahogy a 2002-es Salt Lake City-i és a 2006-os torinói téli játékokra is egy divatmárka, a kanadai Roots ruházta fel a jenkiket, éppen elég nagy felzúdulást keltve odahaza. (Nem azért, mert divatcég volt, hanem azért, mert nem amerikai )

Ami azt illeti, az amerikaiaknál már hagyománya van a divatmárkák benyomulásának a sportba: a Levi Strauss már 1980-ban és 1984-ben öltöztette Eric Heident, Phil és Steve Mahre-t és társait a Lake Placid-i és szarajevói téli olimpián, 1996-ban a Hanes az atlantai nyári játékok önkénteseit ruházta fel, s a Ralph Lauren sem idén merészkedik először a sport területére: a pekingi olimpiára már az amerikai cég biztosította a Team USA szabadidős szerelését.

A sport tehát többé nem a sportszergyártók felségterülete, hovatovább a divatcégek is legitim versenyzők ezen a területen. Másképpen fogalmazva: a sportruházatgyártás kitört a szubkultúra keretei közül, és a mainstream fogalomkörébe küzdötte magát.

A divatcégek azonban sajátosan elitista filozófia alapján nyomulnak a sport világában. A futball például – kimondva, kimondatlanul – „proli” sportnak számít, s a Louis Vuitton négy évvel ezelőtti kísérletét leszámítva – amikor elkészítette a 2010-es dél-afrikai világbajnokságra a trófea formatervezett dobozát – a nagy divatmárkák hanyagolják a labdarúgást. Az Hermés francia divatóriás a 2013–2014-es télre dögös – kasmír, selyem, gyapjú és vízhatlan bőr – sícuccokkal rukkolt elő, amelyeket Mariacarla Boscono, az olasz szupermodell népszerűsít. A Chanel a szörf, azaz a hullámlovaglás világában kalandozik, s érdekes módon nem a ruházat, hanem maga a sporteszköz – vagyis a deszka – viseli a Coco Chanel-védjegyet. S nem kell különösebb szaktudás ahhoz, hogy belássuk: a sí és a hullámlovaglás nem a plebejusok sportja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.