Szűk két hete jelentették be, hogy De Silvestro csatlakozik a tavalyi konstruktőri versenyben hetedik helyen végzett Sauber csapatához, ahol vállalták, hogy fizikai felkészítéssel és tesztlehetőségekkel segítik hozzá az F1-es szuper licenc megszerzéséhez. A 25 éves svájci hölgy az előző négy évet Amerikában, az IndyCarban töltötte, a houstoni futamon másodikként ért célba, ezzel a sorozat történetének első női versenyzője lett, aki utcai pályán dobogóra állhatott.
Azon nem lepődünk meg, hogy megvalósult álomként beszél a lehetőségről, de ő is tudja, nem sokszor jut egy pilóta bizonyítási esélyhez a Forma–1-ben. „Sok időt tölthetek majd a csapattal, a régi és az új autót is tesztelhetem. Különös lesz, mert a folyamatos versenyzéshez szoktam hozzá. Hosszú idő után térek vissza Európába, ez bárkinek nehéz váltás lenne.”
Bárkinek – egy hölgynek talán különösen. Még ha menedzsere azt is mondja, mindig versenyzői erényei mentén próbálták pozicionálni, s nem neme alapján, azért az eset hírértékét egyértelműen utóbbi növeli. A pilóta is bevallja, az autóversenyzést a férfiak sportjaként titulálják, ám állítja, őt ez nem érinti negatívan. „Nem érzem úgy, hogy másként kezelnének, attól, hogy nő vagyok, sehol sem néztek le ezért. Amikor a többi versenyzővel együtt töltjük az időt, s a szakmáról beszélgetünk, nincs különbség, egyszerűen csak pilóták vagyunk.”
Eleinte csupán egy évre tervezte elhagyni Európát, végül hat esztendőt töltött Amerikában, nem volt pénze a költségesebb európai bajnokságokhoz. Az sem szegte kedvét, amikor az egyik IndyCar-futamon több mint egy percig ült égő autójában, s ahogy az alábbi videón látható, nehezen rángatták ki a lángoló járműből, nem sokon múlott az élete. De volt, hogy a falnak csapódott, s felfordulva pörgött a pálya közepén.
Svájci csapat, svájci pilóta – az összefüggés nem véletlen. Tavaly októberben szemelték ki, azzal a céllal, hogy az ország két leghíresebb motorsportarcát egy tető alá hozzák: Simona de Silvestrót és Peter Saubert. „Nagy ugrás ez, de készen állok rá” – jelentette ki. Még korai megítélni, igazat mond-e, nem is ült még F1-es kocsiban, s mint tudjuk, az eltökéltség nem elég, számos ígéretes versenyző került már körön kívül a financiális háttér hiánya miatt. Menedzsere szerint néhány hónap múlva okosabbak lesznek, de a tehetsége mindenképpen megvan ahhoz, hogy igazi Forma–1-essé váljon.
Mások is voltak már így vele, de a női pilóták nem sok gumit égettek el eddig a száguldó cirkuszban. Öten vettek már részt Forma–1-es viadalon, de csak hárman állhattak rajthoz – korábban nem mindenki versenyezhetett azok közül, akik szerepeltek az időmérőn –, s közülük egyedül az olasz Lella Lombardi gyűjtött pontot, illetve felet, még 1975-ben (12 futamon indult, egyszer hatodik lett). A legutóbbi hölgy Giovanna Amati volt, de annak is már 23 éve. Próbálkozók azért akadtak az utóbbi időszakban, a Williams istállónak Susie Wolff személyében most is van női tesztpilótája, ám Maria de Villota esete tragédiával végződött 2012-ben: a Marussia csapatának duxfordi aerodinamikai tesztjén súlyos balesetet szenvedett, maradandó károsodásai lettek, s a következő évben belehalt sérüléseibe.
De Silvestrót újdonsült csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn így jellemezte: „Nagyon tehetséges versenyző, ezért támogatjuk az autóversenyzés csúcsa felé vezető úton.” Úgy tűnik, lassan szoknunk kell a női Forma–1-es pilóta szóösszetételt is.