Vigyázat, nő a volánnál!

Hölgyek a Forma–1-ben: még szokni kell. Simona de Silvestro, a Sauber tesztpilótája a legújabb próbálkozó.

Radványi Benedek
2014. 02. 26. 11:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szűk két hete jelentették be, hogy De Silvestro csatlakozik a tavalyi konstruktőri versenyben hetedik helyen végzett Sauber csapatához, ahol vállalták, hogy fizikai felkészítéssel és tesztlehetőségekkel segítik hozzá az F1-es szuper licenc megszerzéséhez. A 25 éves svájci hölgy az előző négy évet Amerikában, az IndyCarban töltötte, a houstoni futamon másodikként ért célba, ezzel a sorozat történetének első női versenyzője lett, aki utcai pályán dobogóra állhatott.

Azon nem lepődünk meg, hogy megvalósult álomként beszél a lehetőségről, de ő is tudja, nem sokszor jut egy pilóta bizonyítási esélyhez a Forma–1-ben. „Sok időt tölthetek majd a csapattal, a régi és az új autót is tesztelhetem. Különös lesz, mert a folyamatos versenyzéshez szoktam hozzá. Hosszú idő után térek vissza Európába, ez bárkinek nehéz váltás lenne.”

Bárkinek – egy hölgynek talán különösen. Még ha menedzsere azt is mondja, mindig versenyzői erényei mentén próbálták pozicionálni, s nem neme alapján, azért az eset hírértékét egyértelműen utóbbi növeli. A pilóta is bevallja, az autóversenyzést a férfiak sportjaként titulálják, ám állítja, őt ez nem érinti negatívan. „Nem érzem úgy, hogy másként kezelnének, attól, hogy nő vagyok, sehol sem néztek le ezért. Amikor a többi versenyzővel együtt töltjük az időt, s a szakmáról beszélgetünk, nincs különbség, egyszerűen csak pilóták vagyunk.”

Eleinte csupán egy évre tervezte elhagyni Európát, végül hat esztendőt töltött Amerikában, nem volt pénze a költségesebb európai bajnokságokhoz. Az sem szegte kedvét, amikor az egyik IndyCar-futamon több mint egy percig ült égő autójában, s ahogy az alábbi videón látható, nehezen rángatták ki a lángoló járműből, nem sokon múlott az élete. De volt, hogy a falnak csapódott, s felfordulva pörgött a pálya közepén.

Svájci csapat, svájci pilóta – az összefüggés nem véletlen. Tavaly októberben szemelték ki, azzal a céllal, hogy az ország két leghíresebb motorsportarcát egy tető alá hozzák: Simona de Silvestrót és Peter Saubert. „Nagy ugrás ez, de készen állok rá” – jelentette ki. Még korai megítélni, igazat mond-e, nem is ült még F1-es kocsiban, s mint tudjuk, az eltökéltség nem elég, számos ígéretes versenyző került már körön kívül a financiális háttér hiánya miatt. Menedzsere szerint néhány hónap múlva okosabbak lesznek, de a tehetsége mindenképpen megvan ahhoz, hogy igazi Forma–1-essé váljon.

Mások is voltak már így vele, de a női pilóták nem sok gumit égettek el eddig a száguldó cirkuszban. Öten vettek már részt Forma–1-es viadalon, de csak hárman állhattak rajthoz – korábban nem mindenki versenyezhetett azok közül, akik szerepeltek az időmérőn –, s közülük egyedül az olasz Lella Lombardi gyűjtött pontot, illetve felet, még 1975-ben (12 futamon indult, egyszer hatodik lett). A legutóbbi hölgy Giovanna Amati volt, de annak is már 23 éve. Próbálkozók azért akadtak az utóbbi időszakban, a Williams istállónak Susie Wolff személyében most is van női tesztpilótája, ám Maria de Villota esete tragédiával végződött 2012-ben: a Marussia csapatának duxfordi aerodinamikai tesztjén súlyos balesetet szenvedett, maradandó károsodásai lettek, s a következő évben belehalt sérüléseibe.

De Silvestrót újdonsült csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn így jellemezte: „Nagyon tehetséges versenyző, ezért támogatjuk az autóversenyzés csúcsa felé vezető úton.” Úgy tűnik, lassan szoknunk kell a női Forma–1-es pilóta szóösszetételt is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.