Hamilton panasza: Csak egyszer nem tartották be a szabályokat

Olyan módon ért véget vasárnap a Formula–1-es Olasz Nagydíj, ahogy azt senki sem szerette volna, a biztonsági autó mögött autózva tették meg a pilóták az utolsó kilométereket, élükön Max Verstappennel. Lewis Hamiltonban és Toto Wolffban, a Mercedes csapatfőnökében rossz emlékeket ébresztett ez a végjáték.

Magyar Nemzet
2022. 09. 12. 13:35
F1 Grand Prix of Italy Lewis Hamilton
Lewis Hamilton of UK driving the (44) Mercedes-AMG Petronas F1 Team F1 W13 Mercedes-AMG F1 M13 during the Formula 1 Pirelli Gran Premio d'Italia 2022 on September 11th, 2022 in Monza, Italy (Photo by Alessio Morgese/NurPhoto) (Photo by Alessio Morgese / NurPhoto / NurPhoto via AFP) Fotó: NurPhoto via AFP/Alessio Morghese
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öt körrel a monzai futam leintése előtt felmondta a szolgálatot Daniel Ricciardo McLarenje. Emiatt nemcsak az ausztrál búslakodott, hanem versenyzőtársai is, ugyanis Ricciardo autóját csak úgy tudták eltávolítani a pálya mellől, ha pályára hajt a safety car. Ez meg is történt, a biztonsági autó mögött viszont túl lassan sorakozott fel a mezőny, így nem tudták időben újraindítani a versenyt, további csatározásra nem volt lehetőség.

Ez különösen a hazai szurkolókat érintette érzékenyen, akik az élen autózó Max Verstappen (Red Bull) helyett a Ferrari versenyzőjét, Charles Leclerc-t szerették volna a dobogó tetején látni, a monacóinak a biztonsági autós befejezés miatt viszont nem volt lehetősége arra, hogy támadást indítson riválisa ellen. Az olasz nézők hangos pfujolással és fütyüléssel fejezték ki a nemtetszésüket a versenyirányítás döntése miatt.

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) szerint a szabályoknak megfelelően jártak el, ugyanakkor tavaly decemberben, amikor hasonló helyzet adódott, akkor nem ilyen döntést hoztak. A 2021-es Abu-dzabi Nagydíjon Lewis Hamilton (Mercedes) volt nyerő helyzetben, egy hajszálra a világbajnoki cím megszerzésétől, ám a futam vége előtt néhány körrel biztonsági autós szakaszra volt szükség, amíg eltakarították Nicholas Latifi összetört Williamsének a romjait. Hamilton nem kapott ekkor új gumikat, üldözője, Verstappen viszont kereket cserélt, és a versenyigazgatóság úgy döntött, az utolsó körre elengedi a mezőnyt. A holland pilóta megelőzte Hamiltont, és ennek köszönhetően világbajnok lett.

Az ellentmondásos döntés sok vitát vont maga után, Michael Masi versenyigazgatót kirúgták, de Hamilton helyzete ettől függetlenül nem változott, hiszen elmondása szerint a legrosszabb rémálma valósult meg ekkor. A Monzában ötödikként végzett pilótának a vasárnapi végjáték eszébe juttatta a tavalyi idényzárón történt eseményeket.

– Mindig feltörnek bennem az emlékek. Ez a szabály, nemde? Szóval a sportág története során csak egyetlen alkalommal, akkor nem tartották be – utalt a hétszeres világbajnok a 2021-es Abu-dzabi Nagydíjra.

A Mercedes csapatfőnöke is egyetértett a pilótájával, ő is elmerengett a tavalyi futamon.

– A szabályok egyértelműek, leírták őket. Akár traumatizáltak engem az Abu-dzabiban történtek, akár nem, én úgy látom, hogy ezúttal maradéktalanul betartották a szabályokat. Egy autó, egy traktor és sportbírók is voltak a pályán, így nem engedték a lekörözött pilótáknak, hogy visszavegyék a körüket. Emiatt pedig aztán nem volt idő a futam újraindítására. 

Én támogatnám, hogy az utolsó egy-két körben látványos show-t produkáljunk, de ha valaki nem elégedett a szabályokkal, akkor változtatni kellene rajtuk. Most viszont nincs ok a panaszra, mert a szabályoknak megfelelően jártak el 

– vélekedett Toto Wolff, aki azt a felvetést sem támogatja, hogy piros zászlóval le kellett volna inteni a versenyt: – Miért intenénk le piros zászlóval a versenyt, ennek is a show lenne az oka? Inkább a szabályokon kellene változtatni. Tárgyalnunk kell a FIA-val arról, hogy szeretnénk, ha engedélyeznék a versenyzést az utolsó körökben.

Wolff kívánságainak eleget is tesznek, Mohammed ben-Szulájem FIA-elnök az olasz futamot követően hétfőre tanácskozást hívott össze a csapatfőnökökkel és a versenybíróság tagjaival.

Még Verstappen sem örült

Bár némileg megkönnyítette a dolgát, még a futamgyőztes Max Verstappen sem örült a biztonsági autós befejezésnek. 

– Remek versenyünk volt, minden gumikeveréken mi voltunk a leggyorsabbak, fantasztikusan teljesített az autó. A futam hajrájában az volt a dolgom, hogy beosszam az előnyömet, aztán következett a biztonsági autós szakasz. Sajnos újraindításra már nem volt lehetőség, de összességében nagyon jó napot hagyunk magunk mögött – fogalmazott az Olasz Nagydíjat követően a címvédő.

Borítókép: Lewis Hamilton Monzában (Fotó: Alessio Morgese/NurPhoto/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.