Íme az okok, ezek miatt nem lehet Leclerc világbajnok

Március már rég elmúlt, azóta már a Charles Leclerc Formula–1-es világbajnoki címéről szőtt álmok is nagyjából feledésbe merültek. Az okoknak jártunk utána, végigtekintve a Ferrari idénybeli baklövésein a legendás istálló hazai futama, a hétvégén következő Olasz Nagydíj előtt.

2022. 09. 09. 7:17
F1 Grand Prix Of The Netherlands Charles Leclerc
Charles Leclerc of Ferrari on the podium of the Formula 1 Grand Prix of The Netherlands at Zandvoort circuit in Zandvoort, Netherlands on September 4, 2022. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto) (Photo by Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP) Fotó: NurPhoto via AFP
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mattia Binotto mindig azt szajkózza, hogy nincs okuk a változtatásra, minden rendben megy náluk. De mikor jön el az a nap, amikor ez tényleg igaz lesz? Még az F2-es és F3-as istállók is megfelelőbb stratégiákat dolgoznak ki és a kerékcseréik is jobbak, mint a Ferrarié!

Nico Rosberg a Holland Nagydíj után kemény kritikát fogalmazott meg a Ferrarival szemben. Nem 2016 világbajnoka az egyetlen, akinek nem tetszik az olaszok ténykedése, rajongók, expilóták, szakértők tömkelege, sőt még a csapat két versenyzője is panaszkodott rájuk egy-egy félresikerült futamot követően.

Pedig tündérmesébe illően kezdődött az idény a Ferrarinak. Bahreinben kettős győzelem, miközben a tavalyi két nagyágyú falakba ütközött. Műszaki hiba miatt a Red Bull mindkét autója kiesett, a Mercedes pedig egyszerűen nem tudta tartani a lépést a maranellóiakkal. Szaúd-Arábiában ugyan visszavágott (Red Bull), de a Ferrari mindkét versenyzője dobogóra állt, majd Ausztráliában újra Charles Leclerc (Ferrari) győzött, és ekkor már tekintélyes előnnyel, 46 ponttal rendelkezett holland riválisa előtt. 

A legendás olasz istálló legvérmesebb szurkolói talán már bajnoki álmokat is szövögettek. Nem véletlenül, hiszen Kimi Räikkönen 2007-es vb-címe óta kevés sikernek örülhettek, néhány évben még futamgyőzelmeknek is csak elvétve.

 

A lejtmenet

Az álomszerű kezdet azonban lassan rémálomba fordult, a negyedik futamtól kezdve elindult lefelé a lejtőn a vörös istálló, és természetesen magával húzta Leclerc-t is. Carlos Sainz egyébként sem érzett rá az autóra, és egymás után két versenyt is a kavicságyban fejezett be (Ausztráliában nem önhibából, hanem kilökték). A világbajnoki aspiráns Leclerc Imolában egy megpördüléssel és a fal lekoccolásával egy harmadik helyet dobott el, és ugyan Miamiban még második lett, de azt követően pocsék sorozata kezdődött, és öt nagydíjon keresztül még csak dobogóra sem állhatott. A hatodik, spanyolországi versenyen az idény során először műszaki probléma miatt esett ki, ráadásul biztosnak tűnő futamgyőzelemtől fosztotta meg őt a rakoncátlankodó autója. Verstappen pedig élni tudott a helyzettel, átvette a vezetést a pontversenyben, és azóta sem engedte ki a kezéből az első helyet.

Az esős Monacói Nagydíjon a negyedik helyre taktikázta a Ferrari a pole pozícióból indult Leclerc-t. Ekkor már a 24 éves versenyzőnél is kezdett betelni a pohár, a rádióban üvöltözött, majd a futam után is kifakadt:

– Főleg a jelenlegi helyzetben nem lenne szabad hibáznunk. Különösen erősek vagyunk, az autónk gyors, élnünk kell az adódó lehetőségekkel. Így nem dobhatunk el magunktól ennyi pontot. Az elsőről ráadásul nem a második, hanem a negyedik helyre estünk vissza az először elkövetett hibák miatt. Nagyon szeretem a csapatomat, és tudom, hogy ezek a dolgok megerősítenek minket, de most még nagyon fáj az egész. Néha mindenki elkövet hibákat, ma sajnos túl sok volt belőlük.

A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto a hibákért magára vállalta a felelősséget, és megígérte, hogy fejlődni fognak e téren. Ez azóta sem következett be…

Mattia Binotto gyakran kerül a kritikák kereszttüzébe. Fotó: AFP/Miguel Medina

Azerbajdzsánból mindkét Ferrari-pilóta csalódottan távozott, az élről indult Leclerc motor-, Sainz fékhiba miatt nullázott. Leclerc motorcseréjét követően Kanadában csak a 19. helyről rajtolt, végül ötödik lett, Sainz a második, majd a Brit Nagydíjon megszerezte pályafutása első futamgyőzelmét – Leclerc kárára. Ugyanis a monacói autózott az élen, amikor a safety cart a pályára küldték. Az élmezőny többsége ekkor új abroncsokat kapott, Leclerc-t viszont nem hívta ki a Ferrari, és az újraindítást követően sorra előzték meg őt a vetélytársai, és a negyedik hellyel kellett beérnie. Binotto csapatfőnök ragaszkodott hozzá, hogy a stratégák a helyes döntést hozták meg.

Leclerc pechszériája július elején a Red Bull hazai pályáján fejeződött be, ahol eddigi utolsó sikerét aratta. Habár itt is technikai probléma hátráltatta, ez alkalommal a gázpedállal akadtak nehézségei. 

– Szükségem volt már erre az eredményre – vallotta be utólag a monacói. – Mosollyal az arcomon, optimistán érkeztem meg minden versenyhétvégére, de folyamatosan nehéz versenyeim voltak, és úgy éreztem, hogy minden ellenem van. Végre megvan az áttörés ezzel a jó futammal, fantasztikus érzés újra győzni. 

 

 

A megkönnyebbült versenyző szavain aligha lehetett csodálkozni, a maranellói istálló szurkolóinak öröme viszont ekkor sem lehetett teljes, mivel Sainz második helyről szőtt álmai hamuvá lettek, amikor az osztrák futam utolsó harmadában lángokba borult az autója. Binotto a sorozatos erőforrás-problémák miatt ugyan aggódott, de inkább a pozitívumokra koncentrált: 

– Inkább egy gyors autónk legyen, ami olykor meghibásodik, mint egy lassú, ami nem hibásodik meg! – foglalta össze a csapatfőnök a siker receptjét.

Franciaország következett, ahol a Ferrari folytatta a bakiparádéját. Leclerc ismét vezetett a futamon, hogy végül a kiesők névsorában találja magát. Felmerült, hogy Le Castellet-ben is autója meghibásodása miatt búcsúzott a monacói, aki heves káromkodások közepette szállt ki a versenygépéből, de utólag kiderült, ő rontott, emiatt csúszott ki, és kötött ki a gumifalban. Sainznak eleve nehéz dolga volt, motorkomponensek cseréje miatt a mezőny végére száműzték. A spanyol pilóta innen zárkózott fel a harmadik helyre, de csapata szerelői a bokszban figyelmetlenek voltak, veszélyes kiengedés miatt időbüntetést kapott Sainz. Később pedig újra „alkotott” a Ferrari: kihívták őt egy a versenyző szerint teljesen felesleges kerékcserére. Az eredmény egy ötödik hely és néhány elbukott pont lett.

A Magyar Nagydíjnak jó kilátásokkal vágtak neki az olaszok pilótái, hiszen George Russell (Mercedes) mögül rajtoltak, de a Ferrari hátrataktikázta őket, és elérte, hogy egyikük se pezsgőzhessen a pódiumon. Leclerc hathatós kérése ellenére kemény abroncsokat kapott, majd extra cserét, így végül hatodikként intették le. Mondanunk sem kell, meglehetősen dühös volt emiatt:

– Mindenki másnál többször álltunk ki, ezzel húsz másodpercet dobtunk el, a kemény gumikon pedig körönként egy másodpercet – ez hatalmas veszteség. Azt hiszem, hogy nyomás alá helyeztek minket, ezért döntött így a csapat, de nem így kellett volna reagálnunk – húzta alá Leclerc. – Úgy érzem, hogy mindig történik valami, a megbízhatósággal akadnak gondjaink, vagy mi követünk el hibákat. Jobban kell összeraknunk a hétvégéket.

 

 

A negyedikként célba ért Sainzot sem kímélte a Ferrari, a második etapját túl hosszúra nyújtotta, a kerékcseréi pedig meglehetősen lassúak voltak – a 28 éves pilóta úgy jellemezte a hétvégét, hogy a csapat látványos vereséget szenvedett. A rajongók az újabb malőrök miatt Mattia Binotto leváltását követelték, ám a csapatfőnök kijelentette, nincs szükség változásokra.

Belgiumban balszerencse okozta Leclerc vesztét, Verstappen leszakított sisakfóliája éppen az autóján landolt, apró zavarokat okozva. Ez előbb egy extra kerékcserével járt, majd amikor a monacói a futam utolsó szakaszában még egyszer kihajtott a bokszba új abroncsokért, túllépte a megengedett sebességhatárt, emiatt pedig időbüntetést kapott. Leclerc ráadásul duplán pórul járt, mert az utolsó cseréjét azért ejtették meg, hogy megszerezze a versenyen a leggyorsabb kört teljesítő pilótának járó egy pontot, ezt viszont nem sikerült elérnie. Sainz a pole pozícióból indulva harmadik lett, a Red Bullok tempóját nem bírta tartani a spanyol.

Elérkeztünk az eddigi utolsó versenyhez, a múlt vasárnapi Holland Nagydíjhoz. Újabb Verstappen-győzelem, így a holland előnye immáron 109 pont Leclerc előtt, kijelenthető, hogy a Ferrari a vb-címének már lőttek. 

A monacói pilóta megúszta a futamot baki nélkül, csapattársa azonban nem volt ilyen szerencsés. Sainz három kerékcseréjéből kettőt is elbaltáztak. Az elsőnél szimplán egy abronccsal kevesebbet készítettek elő, így a spanyolnak a bokszban kellett rostokolnia, amíg rábukkantak a kvartett utolsó darabjára. A harmadik után pedig időbüntetést kapott Sainz, mert ismét a társait veszélyeztető módon engedték őt a szerelők az útjára. Binotto szerint a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) emberei túl szigorúak voltak velük, mindenesetre Sainz húzta a rövidebbet, akinek a végelszámolásban csak a nyolcadik hely jutott.

Végül megérkezett a hiányzó kerék. Fotó: AFP/Christian Bruna 

Fejlődés helyett tehát egyre nagyobb bakikat követ el a Ferrari, bár a kerék elfelejtését aligha tudják túlszárnyalni. Javulásra viszont nagy szükségük lenne, mivel az előre helyett már hátra is kell figyelniük, az egyre jobb teljesítményt produkáló Mercedes 30 pontra megközelítette a maranellóiakat a konstruktőrök versenyében. Leclerc második helye is veszélyben van, Sergio Pérezzel (Red Bull) holtversenyben 201 ponttal áll, és a duótól Russell mindössze tizenhárom ponttal marad el.

A hétvégén következő futamon, a monzai szentélyben pedig egyébként is illene jó eredményt elérni. Ha vb-címmel nem is, trófeával legalább megörvendeztethetnék a hazai rajongóikat. Ennek fontosságával tisztában van Mattia Binotto is: 

– Nehéz időszakot él át most a csapatunk, mivel nem az elvárásainknak megfelelő eredményeket érünk el. Valamit tennünk kell. Monzában ott lesznek az olasz rajongók, az ő jelenlétük nagyon fontos lesz számunkra a koronavírus-járvány után, hiszen nekünk szurkolnak, ez pedig erőt ad. A csapatnál uralkodó hangulat javítása érdekében muszáj lesz jó eredményeket elérnünk – jelentette ki a csapatfőnök.

 

Új köntösben

A maranellói istálló a hétvégére besárgult – na nem az irigységtől. Monzában a Ferrari 75 évvel ezelőtti megalapításáról és a versenypálya megépülésének 100. évfordulójáról emlékeznek meg a sárga színnel, amely mindig fontos szerepet töltött be az autógyár története során, és ezúttal az autókon, a pilóták öltözékén és sisakjain, valamint a csapat motorhome-ján is megjelenik.

Az olasz hétvége menetrendje

Péntek:
1. szabadedzés 14.00
2. szabadedzés 17.00

Szombat:
3. szabadedzés 13.00
Időmérő edzés 16.00

Vasárnap:
Olasz Nagydíj 15.00

 

Borítókép: Charles Leclerc a dobogón a Holland Nagydíjat követően (Fotó: Jakub Porzycki/NurPhoto/AFP)



 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.