Elúszó vb-cím, csapnivaló hétvége, mégis optimisták a Red Bullnál

Megtörtént, amire egy ideje számítani lehetett: a McLaren a Formula–1-es Azeri Nagydíj után átvette a vezetést a Red Bulltól a pontversenyben. A bikák tanácsadója, Helmut Marko szerint visszafordíthatatlan ez a folyamat, vagyis kicsúszik a kezük közül a konstruktőri világbajnoki cím, és 1998 óta először a McLaren ül fel a trónra.

2024. 09. 17. 4:45
Az elmúlt hónapok nem Max Verstappen és a Red Bull elképzelései szerint alakultak
Az elmúlt hónapok nem Max Verstappen és a Red Bull elképzelései szerint alakultak Fotó: AFP/NurPhoto/Jakub Porzycki
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vasárnap olyan helyzet állt elő, amelyre közel két és fél éve nem volt példa: nem a Red Bull vezeti a konstruktőrök névsorát a Formula–1-ben. 2022 májusában átmenetileg vezetett a Ferrari, azóta viszont az energiaitalosokat nem lehetett letaszítani a trónról, két világbajnoki címet gyűjtöttek be.

Nem éppen víg a hangulat a Red Bull garázsában
Nem éppen víg a hangulat a Red Bull garázsában Fotó: AFP/NurPhoto/Andrea Diodato

Az elmúlt hetekben, hónapokban már számítani lehetett rá, hogy hamarosan megszakad ez a sorozat. A McLaren az élre tört, a Red Bull pedig ezzel párhuzamosan egyre hátrább került, a címvédő számára nemhogy a győzelem, általában a dobogó is csak álom marad. A vasárnapi Azeri Nagydíjon is így volt ez, noha a futam hajrájáig Sergio Pérez a harmadik helyen autózott, a leintés előtt másfél körrel összeütközött Carlos Sainz Ferrarijával. Pérez pont nélkül maradt, Max Verstappen szenvedett a versenyen, még a két pilóta kipottyanásának ellenére is csak ötödikként látta meg a kockás zászlót.

A McLarennek nagyon jól jött az ütközés, Pérez nullázásával, Oscar Piastri futamgyőzelmével és Lando Norris negyedik helyével a narancssárgák nemcsak ledolgozták a nyolcpontos hátrányukat a Red Bull-lal szemben, hanem húsz ponttal (476-456) meg is léptek a bikáktól.

Emlékezetes nap volt ez tehát a brit istálló életében. Az előzés már önmagában is nagy esemény, de még édesebb lehet a részsiker annak fényében, hogy a McLaren már közel tíz és fél éve nem járt ilyen magasságokban. Egészen pontosan a 2014-es idény első futama, az Ausztrál Nagydíj után vezettek két teljes hétig – vagyis a következő verseny befejeztéig.

Most minden jel szerint ennél jóval tovább tarthat ez az állapot. Az alakulat lendületben van, a Red Bull küszködik, és bár a Ferrari egyre javul, már az jelentene meglepetést, ha nem a McLaren zárna az élen. Ha valóban így lesz, hosszú-hosszú szűk éveknek lehet vége, a briteknek 1998 óta nem volt részük ilyen diadalban.

 

Fejlődnie kell a Red Bullnak

Ez lenne a McLaren kilencedik konstruktőri világbajnoki címe. Az idény első felében még elképzelhetetlen volt ez a forgatókönyv, de őszre már a Red Bullnál is elfogadták, hogy nem lesz meg nekik a hetedik, legalábbis idén nem.

– Őszintén szólva már lemondtunk a konstruktőri vb-címről – vallotta be Helmut Marko. – Most vigyáznunk kell, hogy ne veszítsük el az egyéni vb-címet is, ott szerencsére csak öt ponttal csökkent az előnyünk. Az a hasznunkra lehet, hogy Piastri közel van Landóhoz a pontversenyben, így nem lesz egyértelmű, hogy a McLarennél milyen csapatutasítások és papajaszabályok lesznek.

A Red Bull tanácsadója tehát az egyéni vb-címben még reménykedik. Reménykedhet is, hiszen hét futammal és három sprinttel a szezonzárás előtt Verstappen 59 ponttal előzi meg Norrist.

A cél eléréséhez viszont a bikáknak javulniuk kell. Ezzel tisztában van Marko is, és Pérez azeri teljesítménye láttán bízik benne az osztrák, hogy jó irányba indultak el az autó fejlesztésével. Éppen ezért különösen érzékenyen érintette a csapatot Pérez balesete, ami a már a hétvégén következő szingapúri futamra is hatással lehet.

– Nagy érvágás ez nekünk. Össze tudjuk rakni az autót a következő futamra, de a próbát, amit Szingapúrra terveztünk, már nem tudjuk megejteni – sajnálkozott Marko, vélhetően új fejlesztésekre utalva. – Tartok tőle, hogy Austin előtt nem sikerül előrelépnünk, szóval Szingapúrban a túlélésre játszunk. Gyorsulnunk kell, illetve elérni, hogy könnyebben be tudjuk állítani az autót. De a bakui teljesítményünket látva bízunk benne, hogy előre tudunk lépni, és így önerőből megnyerhetjük az egyéni világbajnokságot – tette hozzá az osztrák szakember.

Marko szavai alapján tehát a hétvégén nem leszünk okosabbak, de az őszi szünetet követően nagy hajrára készül a Red Bull.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.