A SpaceX közli a NASA-val, hogy a Holdra bizony még várni kell

Egy dokumentum szerint a SpaceX több mint egy évvel is elhalaszthatja a NASA Artemis 3 indítását.

2025. 11. 18. 15:54
Kirt Stallings, a NASA ER-2 pilótája a szállító járműben Fotó: Christopher LC Clark Forrás: NASA
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elon Musk cége lemaradt a NASA Artemis 3 missziójához szükséges, emberes Holdra szálló egység fejlesztésével: úgy fest, a SpaceX halasztja a Holdra szállást. Ez arra készteti az űrkutatási ügynökséget, hogy új tárgyalásokba kezdjen más beszállítókkal.

Az alábbi, megszellőztetett SpaceX dokumentum új ütemtervet vázol a Starship emberes leszállórendszer (Human Landing System, HLS) számára: ezek szerint legkorábban csak 2028 szeptemberében juttatnák a Holdra az Artemis 3 űrhajósait. Ami több mint egy évvel a NASA 2027 közepére kitűzött célja után lenne.

Szakértők szerint még a módosított határidőt is nehéz lesz teljesíteni, tekintettel a Starship hatalmas méretére, rendkívül összetett kialakítására és a még hátralévő munkálatokra.

Sokat azonban nem tologathatnak az idővonalon a mérnökök, mert a rivális cégek feltámadtak, és ajánlatokkal állnak elő az emberes küldetés teljesítésére.

Mint ismert, a NASA még 2021-ben a SpaceX-et bízta meg az Artemis program leszállóegységének gyártására. Erre tervezték a Starship HLS-t, a Starship felső fokozatának olyan módosított változatát, amely képes lenne az űrhajósok Hold felszínére és onnan visszajuttatására. A HLS fejlesztése szorosan összefügg a Starshipével, amely idén számos akadályba ütközött.

Megszólították a versenytársakat

A késedelmek állítólag aggodalmat keltettek iparági szakértők, valamint az amerikai kongresszus és a NASA vezetőiben, hogy a SpaceX csakugyan képes lesz-e 2027 közepéig űrhajósokat juttatni a Holdra. Októberben Sean Duffy, a NASA megbízott igazgatója újra megnyitotta az Artemis 3 szerződést más űrrepülési vállalatok előtt: részben nyilván azért, hogy felpörgesse a SpaceX-et, és egyúttal alternatív lehetőségeket is megvizsgáljon.

A SpaceX tehát visszatér a tervezőasztalhoz. Szakértők szerint a SpaceX az új dátumokat decemberben adná át a NASA-nak.

A fenti dokumentumból az is kiderül, hogy a SpaceX 2026 júniusában Föld körüli pályán kíván hajtóanyag-átadást végrehajtani, ami rendkívül fontos

mérföldkő az Artemis 3 számára, mivel a Starshipnek majd az űrben kell tankolnia, hogy el tudja érni a Holdat.

A következő lépés vélhetően egy pilóta nélküli Holdra szállás lesz a HLS-szel 2027 júniusában: nagyjából akkor, amikor a NASA eredetileg az Artemis 3 küldetés indítását remélte. És ha minden jól megy, a SpaceX 2028 szeptemberében tudná eljuttatni az Artemis űrhajósait a Holdra.

A Starship még nem teljesített teljesen sikeres orbitális repülést – pedig ez a hajtóanyag-átadás előfeltétele. Ráadásul a SpaceX-nek még dolga van a Starship 2-vel, a rakéta legújabb és legnagyobb verziójával. Úgy számolnak, hogy a V2 – amely a HLS alapjául szolgál majd – 2026 elején debütál majd.

Forrósodik a verseny, újra kopogtat a Blue Origin

Bethany Stevens a NASA-tól korábban a Gizmodónak elmondta, hogy a kormányzati űrügynökség mind a SpaceX-től, mind a Blue Origintől kapott terveket az emberes Holdra szállásra.

Stevens hozzátette, hogy az amerikai kormány javaslatokat vár a repülőgépipartól, és ezek beérkezése után választja ki a legjobbat.

Azt mondják, még az is lehetséges, hogy a nagy vetélytárs Blue Origin elhappolja az Artemis 3 szerződést a SpaceX-től. A konkurens űrvállalat ugyanis szintén fejleszti saját, emberes Holdra szállóját, a Blue Moon Mark 2-t (MK2). A NASA már le is szerződött az MK2-re az Artemis 5-ös küldetésre. Bár ez a küldetés még néhány év múlva lesz, a cég 2026 januárjában be akarja mutatni a leszállóegység pilóta nélküli változatát.

A Blue Origin amerikai magántulajdonban lévő űrhajózási vállalat, amit Jeff Bezos, az Amazon e-kereskedelmi óriás alapítója hozott létre 2000-ben. Bezos a világ hol második, hol harmadik leggazdagabb embere (az első Elon Musk), ő a Blue Origin egyetlen tulajdonosa: hosszú ideig évente egymilliárd dollár értékben adott el Amazon-részvényeket a Blue Origin finanszírozására.

Aktuális hír, hogy a New Glenn – a Blue Origin megarakétája, amellyel a Holdra szálló egységeit indítaná – a múlt héten sikeres második tesztrepülést hajtott végre, megnyitva az utat egy potenciális pilóta nélküli Holdra szállás lehetősége előtt. Ahogy Elon Musk Starship HLS fejlesztése késik, úgy jelent a Blue egyre nagyobb veszélyt az Artemis 3-ra kötött szerződésére.

Fontos fejlemény, hogy a New Glenn rakétát hajtó, újrafelhasználható gyorsítórakéta hibátlanul levált a rakéta felső fokozatáról, és első alkalommal lebegő leszállópályán landolt az Atlanti-óceánon. Ezt eddig csak Elon Musk cége tudta végrehajtani.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.