A média felelősségéről háború idején

Ha klasszikus kereskedelmi médiumnál dolgoznék, akkor így kellene kezdjem ezt a cikket: én voltam az első magyar újságíró (csak itt, csak önöknek), aki a terrortámadás utáni Pakisztánból helyszíni tudósítást küldött. Ha az igazat akarom mondani, s nem csak a valódit, akkor meg kell említenem: az m1 Panoráma című műsorának két munkatársa egy órával korábban érkezett Iszlámábádba. Mindezt csak azért mondom el, hogy kiderüljön: lehet játszani a szavakkal, s a logikailag igazak és majdnem valók széles ösvényt biztosítanak a mondanivaló manipulálására.

2001. 10. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szeptember 11-i amerikai terrortámadást olyanok találták ki, akik értenek a médiához. A Világkereskedelmi Központ két tornyába épp annyi időkülönbséggel érkeztek a repülőgépek, hogy az első detonáció után a helyszínre érkezzenek a hírtelevíziók műholdas közvetítőkocsijai. A másodikat már egyenes adásban láthatta a világ, aztán néhány perc múlva értesülhettünk a Pentagon elleni támadásról. Az események adagolásával sikerült elérni, hogy rettegni kezdjünk, vajon hány gép van még a levegőben, melyik lehet a következő célpont. Talán az is bele volt kalkulálva, hogyan reagál a negyedik hatalmi ág az eseményekre később, hetekkel a támadás után.
Ahogy telt az idő, és egyre inkább a tálibok kerültek célkeresztbe, hirtelen fontos lett Pakisztán. Az egyik legszekuralizáltabbnak mondott, száznegyvenmilliós keleti ország egyszerre a világhíradókba került. Fővárosát, Iszlámábádot gyakorlatilag megszállták a nagy tévétársaságok, hírügynökségek, médiabirodalmak munkásai. Az egyik legdrágább szálloda, a Meridien teteje csúcstechnológiai bemutatóteremmé alakult: tucatnyi tévétársaság rendezett be itt stúdiót magának. Elképesztő mennyiségű és minőségű technikát építettek be: vágószobákat, országon belüli mikrohullámú átjátszóegységek fejállomásait, műholdas fellövőberendezést, fix speakerállásokat telepítettek dollármilliókért. Egyetlen szobában annyi és olyan minőségű berendezést találni, amilyenről álmodni sem mernek a magyar televízióban. A mű napokon belül elkészült, s most az alkotó pihenni kényszerül: nincsenek igazi események.
A nemzetközi média érezhetően ideges lett a csend miatt. Pedig jól alakultak a dolgok: lehetett tudósítani a hadigépezet beindulásáról, elindultak az anyahajók, behívták a tartalékosokat. Az előkészítés megtörtént, a közvélemény megdolgozása sikerült, az amerikaiak soha nem látott mértékben akarják a háborút. A politikusokon hatalmas a választói nyomás, a tudósítók toporognak az afgán–pakisztáni határon, de a támadás nem akar megindulni. Szombaton már időpontot is adott a negyedik hatalmi ág: negyvennyolc órán belül elkezdődik – repítették világgá a hírügynökségek. És nem kezdődött el.
A média nem szeret csalódni. Ha szántak rá műsoridőt, ha kiküldték a tudósítót, elköltötték a pénzt a technikára, akkor nincs mese, akkor is csinálni kell eseményt, ha nincsen. A nézőben sikerült felkelteni az érdeklődést, mesterséges vágyat generálni a visszacsapásra, most nem lehet azt mondani, bocs, nézzenek inkább egy kiváló filmet a májusi barkanyílásról. Hirtelen felértékelődött minden, ami felfújható, és ennek áldozatául esik az, aki beterelhető ebbe a koncepcióba. Pakisztán kéznél van: ott a munkatárs, kinn a technika, keressünk hát valamit, ami illik az elképzeléshez.
Számoljunk kicsit: Pakisztánban száznegyvenmillióan laknak, jobb esetben néhány ezren mennek el egy Amerika-ellenes, tálibbarát tüntetésre. Az országban sok a szegény, az elkeseredett ember, ha valaki kiáll eléjük, és azt mondja, nyomorotokért ez és ez a felelős, sokan elhiszik neki. Emlékezzünk: nálunk is gyűjtöttek Isaura kiszabadítására, de nem örültünk volna neki, ha ez első hír lett volna az (akkor még nem létező) CNN-en. Tudom, sántít a példa, de az a felhajtás, görcsös hír- és eseménykeresés, ami manapság Pakisztán és Afganisztán körül tapasztalható, azt a véleményt erősíti a térségben, hogy a világ bűnbakot keres, s ezt a muzulmán hitűekben akarja megtalálni. Ezért aztán címlapra kerül a kezében játékpuskát szorongató kisgyerek (én is megcsináltam ezt a fotót, mert nem lehet kilógni a sorból), égő amerikai zászlón táncoló tüntetők tettét kommentálják okos arcú szakértők a stúdiókban, de arról nem esik szó, valójában miért erősödik napról napra az Amerika- és médiaellenesség arrafelé.
S ha már itt tartunk, engedtessék meg egy gondolat a kettős mércéről. A támadás után (abszolút érthető és értékelendő módon) önmérsékletet tanúsítottak a médiabirodalmak, és nem mutattak ablakból kiugró, égő szerencsétleneket, szétroncsolódott holttesteket. Halkan kérdezem, mert nem hallgathatom el: a Boszniában megerőszakolt asszonyok, a Csecsenföldön lemészároltak, a világ más tájain szenvedők kegyeleti, személyiségi jogai miért feledhetőbbek, megsérthetőbbek az amerikaiakéinál?
És foglalkozzunk kicsit magunkkal is. Három történetet akarok elmondani, a tanulságot meghagyom önöknek. Az első egy letartóztatás története. Aki rendszeresen olvassa a Magyar Nemzetet, már értesülhetett róla ezeken a hasábokon. Röviden a lényeg: Pesavarban állítólag rossz helyen fényképeztem, észrevettek a katonai járőrök. Ott volt a Panoráma operatőre is, Wonke Rezső, s mivel a televíziós kamera nagyobb a fényképezőgépnél, a dühös egyenruhások inkább vele foglalkoztak, őt tartóztatták le.
Wonke Rezső sok évtizedes munkája során vagy hetven országban járt, többnyire konfliktusos helyeken. Eddig már többször volt letartóztatva, s nagy valószínűséggel még lesz is, aki ezzel foglalkozik, annak ez munkaköri ártalom, nem csinál nagy ügyet belőle. Ha sikerül ép bőrrel megúsznia, gyorsan elfelejti, s ha majd szó kerül róla baráti beszélgetéseken, egy viccel elüti a dolgot. Most jó időben voltunk jó helyen, az eseményből ügy lett, kereskedelmi rádiók mondták be azonnal, este velünk indult a Híradó. Egy lap még az operatőr szakmai életrajzát is összeállította, korábban csinálhatott bármilyen jót, nem volt rá kíváncsi a média, most néhány percig ő került reflektorfénybe, annak ellenére, hogy korábban sokkal keményebb, veszélyesebb helyzeteket is túlélt.
Szenczy Sándor lelkész a Magyar Baptista Szeretetszolgálat munkatársaként öt éve járja a világot. Segélyosztó irodájuk van Csecsenföldön, családjával nyolc hónapot élt Koszovóban, ahol mozgássérült gyerekeknek építettek rehabilitációs intézetet, Észak-Koreában folytatnak humanitárius programot. Munkáját eddig nem tartotta túlzottan érdekesnek a média: egy-két napilap beszámolóján kívül nemigen méltatták figyelemre. A múlt hét róla szólt a magyar médiában: este, a napi egyetlen étkezés idején gyakorlatilag megállás nélkül csörgött a telefonja, szaknévsort lehetett volna öszszeállítani a bejelentkezőkből. Kereskedelmi tévék, rádiók, országos napi- és hetilapok, vidéki újságok lettek hirtelen kíváncsiak rá, örök barátságot, sírig tartó szövetséget ígérve, ha nekik is nyilatkozik. Olyan is akadt, aki megkérdezte: mennyibe kerülne, ha a konkurenciának nem mondaná el azt, miért is utazott most Pakisztánba…
A harmadik történet is vele kapcsolatos. Egyik éjjel már Pesavarban voltunk, megcsörrent a telefon. Budapesti kolléga keresett, híres ember – kereskedelmi tévében van saját műsora –, hogy segítsünk neki, a lelkészről csinálna filmet. Háborúban nincs médiaháború, segítettünk: autó várta a repülőtéren, megosztottuk vele az általunk felderített információkat. A kolléga bulvárlapot hozott magával, amelyben olvasottság szempontjából nagyon hangsúlyos helyen, jelentős terjedelemben a felesége nyilatkozott, mennyire félti férjét, aki újra háborúba megy, elsőként a magyar médiában.
Aztán megérkeztek, s a szállodában neki kezdtek csörögni a telefonok: divatos műsorvezető-páros reggeli rádióműsorában ment a bájcsevej a médiasztárról, aki az afgán–pakisztáni határon végzi a dolgát; a nagy nézettségű kereskedelmi tévé hírműsorában ő volt az, aki ott volt, ahol letartóztatták az operatőrt (így már róla szólt a hír, nem pedig a szenvedő alanyról); bulvárlapok naponta hírt adtak, hogy most éppen hol és mit csinál. Közben készül a film a baptista papról, akit valami habókos marketinges tanácsára következetesen atyának szólítottak, hiába tiltakozott szelíden a tiszteletes. Itthon pedig nagy dérrel-dúrral ment a műsor hirdetése napilapokban, a befogadó televízióban „a csak itt, csak most” típusú hírverés, beharangozva a készülő szenzációt. Szenczy Sándor sokat gondolkodott arról, vállalja-e a médiaszereplést. Legyen-e bohóc néhány percig azért, hogy szervezetét és munkáját többmilliónyian megismerjék. Magam is azt tanácsoltam, vágjon bele, a műsorral járó nyilvánosság sok adományt eredményezhet, hiszen a szervezet telefonszáma, számlaszáma megjelenik a képernyőn, így aztán a szükségben szenvedőkért vállalja ezt a kockázatot.
A film elkészült, bemutatták. Hitelességét, szakmai színvonalát nem minősíteném, maradjunk annyiban, magam másképp csináltam volna. Persze lehetett volna sokkal rosszabb is, a lelkész munkáját nagyon sokan megismerhették, s ez a lényeg. Igaz, a telefon- és a számlaszám lemaradt, ez a dolog igazából a műsorvezetőről szólt, korunk hőséről, a mi fiunkról, aki a kedves reklámfogyasztóért a világ végére is elmegy. A többi szereplő csak díszlet a nagyszabású médiafelhajtásban, minden újságcikk, PR-interjú, óriásplakát a sztárgyártásnak van alárendelve.
Ennyit a médiáról most, három héttel a terrortámadás után. Vajon három hónap múlva ki lesz a következő ügyeletes bűnös, aktuális sztár, soros áldozat? És akkor hol lesznek azok, akik most vannak a címlapokon és a híradók főcímeiben?
Ha addigra háború lesz, azért mi, médiacsinálók is felelősek vagyunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.