Miért vált kampánytémává a külpolitika?

Többen keresték annak az okát, hogy miért állította az ellenzék kampányérdekei szolgálatába a külpolitikát. Politológiai közhelynek számít az a tény, hogy külpolitikai kérdésekkel csak rendkívüli helyzetekben lehet szavazatokat szerezni. A modern magyar demokrácia történetében talán az 1990. tavaszi marosvásárhelyi pogrom eseményei jelentettek néhány százalékot az első szabad választásokon a jobbközép erőknek.

2002. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint látni fogjuk, valójában e baloldali taktika esetében a külpolitika belpolitizálásáról van szó, azaz a kormány kritikája csak látszólag érinti Magyarország külügyeit, valójában itt kemény belpolitikai üzenetekkel kívánják megcélozni a választópolgárt. E taktikát az MSZP-nek és az SZDSZ-nek a kedvezménytörvényhez való viszonyában szemléltethetjük. E két pártot nem legitimálja a magyar történelem, hiszen az MSZP elődpártjai, ellentétben a lengyel, román vagy cseh kommunistákkal, akik komoly nemzeti sikereket tudtak felmutatni a szovjet érdekek kiszolgálásakor – keleti német területek megszerzése, a Szudéta-vidék némettelenítése, egész Erdély és a Partium megtartása – a budapesti elvtársaknak Sztálin és utódai nem adták meg ezt a lehetőséget. Így tevékenységét úgy kísérelte meg igazolni, hogy azt állította, a nemzeti gondolat az egész magyar történelem során retrográd volt, s miként a vallás, a nép ópiumaként kizárólag az uralkodó rétegek önzését és hatalmon maradását szolgálta. E megközelítés középpontjába állította a haza és haladás mesterséges ellentmondását, s ezt a célt szolgálta a dualizmus korának, vagy az úgynevezett Horthy-kornak hiperkritikus elemzése is.
Az eltelt esztendők sulykolása elegendőnek tűnt arra, hogy a határainkon túl élő magyarságban az átlag kereskedelmitévé-fogyasztó saját jólétére leselkedő veszélyt lásson. Ahol nem terhelik a tudatát hazánk demográfiai problémáival, s nem vallják be, hogy az egyik újbalos mítosz, a multikulturális társadalom legendája szemeink előtt látszik összeomlani eddig példaként elénk állított országokban, Hollandiában, Dániában. S a demográfiai mélyrepülésben bennünket megelőző államokban az alacsony születésszám már olyan méreteket öltött, hogy az komolyan veszélyezteti az eddig elért jólét megőrzését.
A magyarországi baloldali ellenzék pártjai, amelyek mindvégig részt vettek a Magyar Állandó Értekezlet (Máért) minden megbeszélésén, részletes tájékoztatást kaptak a polgári kormány a szomszédos államok, valamint az EU- és a
NATO-partnerek képviselőivel folytatott folyamatos egyeztetéseiről. Az a tény, hogy a kedvezménytörvényt némi ellenállás után a legtöbb állam kész volt elfogadni, nagy dilemma elé állította az MSZP-t és az SZDSZ-t. Emlékeztette őket a magyar külpolitika 1990-et követő legnagyobb malőrjére, amikor 1996 júliusában a szomszédos országok és a NATO-partnerek előzetes tájékoztatása nélkül megtartott magyar– magyar csúcstalálkozó zárónyilatkozatában hosszú távú célként megjelent a területi autonómia kifejezés. A nyugati hatalmak e megfogalmazásban – elfogadva a szlovák és a román diplomácia érveit – a térség stabilitását súlyosan veszélyeztető, túlzott követelést láttak. Egyértelművé tették, ha a záros határidőn belül nem kötik meg a magyar–román alapszerződést, amiben a fenti igényektől Budapest elhatárolódik, akkor mint potenciális konfliktusfészek, hazánk kimarad a NATO-bővítés első köréből. Érdemes felidézni, hogy az akkori külügyi profik nagyban megkönnyítették a magyerellenes fellépésben gyakran egyeztető Románia és Szlovákia dolgát azzal, hogy a zárónyilatkozat hivatalos angol fordítása Budapesten csak azután készült el, hogy Pozsony és Bukarest már prezentálta saját változatát. Ennek a ténynek az emlékezetbe idézése viszont megingathatta volna a magyarországi baloldal egyik legfontosabb mítoszát, nevezetesen, hogy ők kiváló külügyi csapattal rendelkeznek, akik mindig a maximumot hozzák és hozták ki az ország lehetőségeiből. A kedvezménytörvény sikere azonban egyenes cáfolatát jelentette annak az álláspontnak is, amely szerint a körülmények miatt lehetetlen komoly támogatást nyújtani a határokon túl élő nemzettestnek, mert abba sem a nyugati hatalmak, sem a szomszédok nem egyeznének bele.
A Máért minden résztvevője tudta – hiszen ott részletes tájékoztatást kaptak a pártok delegáltjai az egyeztetésekről –, hogy Bukarest és a háta mögé bújt Pozsony nem kívánt a kedvezménytörvényről érdemi megbeszélést folytatni, mivel abban bíztak, hogy a törvény elfogadása után azt mint az európai stabilitást veszélyeztető túlkövetelést az EU és a NATO segítségével vissza tudják vonatni. Az egyik furcsa jelenete volt a kétoldalú megbeszéléseknek, amikor például Bukarest azzal magyarázta, hogy nem emelt szót a hétezer román állampolgárnak horvát állampolgárságot adó horvát-, és közel tízezer erdélyinek szlovákigazolványt adó pozsonyi kedvezménytörvények ellen, mert nem tudott ezekről. Jól jelezte a bukaresti egyeztetési készséget, hogy az alapszerződés által létrehozott kisebbségi vegyesbizottság, amely alkalmas lett volna a törvénnyel kapcsolatos nézeteltérések tisztázására, 1997 és 2001 októbere között a román fél érdektelensége miatt nem ülésezett. Nem véletlen, hogy a kedvezménytörvény budapesti elfogadása után, 2001. június végén a román diplomácia a magyar jogszabály felülvizsgálatára kérte az Európa Tanács joggal a demokráciáért bizottságát, s annak kimondására, hogy a törvény a nemzetközi standardokon túlmenő szabályozás.
Nos, a masszív román fellépés ellenére sikerült a magyar diplomáciának elérnie, hogy a velencei bizottság mind a tizenkét európai kedvezménytörvényt a nagyítója alá vette, és néhány apró módosítással áldását adta a törvény kivitelezésére. Ezzel gyakorlatilag összeomlott a törvény teljes elutasítására épülő bukaresti taktika, így Románia – amely a szeptember 11-i események után ismét esélyessé vált a NATO-tagságra – ismét közeledni kezdett Budapesthez. Hogy álláspontjának megváltozását a Nastase-kabinet belpolitikailag eladhatóvá tegye, szüksége volt a két kiharcolt „engedményre”, a hozzátartozói igazolványról való magyar lemondásra és arra, hogy a munkavállalásnál Budapest nem vizsgálja az itthoni munkaerő-piaci helyzetet. E külpolitikai játszmában december 22. után a román nemben bízó szlovák kormány feloldhatatlan dilemma elé került, hiszen miután hat szomszédból öttel Budapest meg tudott állapodni, Pozsony vált a Nyugat szemében csendháborítóvá. Ráadásul egy nyíltan konfrontatív politika nehezen egyeztethető össze azzal, hogy Magyarország beleegyezése is szükséges NATO-tagságukhoz.
A kedvezménytörvény a nemzet erőit összekapcsoló politika sikerét is jelentette, ami a legszélesebb rétegek számára is világossá teszi, hogy Magyarország jövője ezer szállal kapcsolódik össze a Kárpát-medencei magyarság sorsával. Ez a felismerés olyan kérdéseket vetett volna fel a választási kampányban, amelyekből az MSZP és az SZDSZ csak vesztesként jöhetett volna ki. (Nem véletlen, hogy a számukra kényelmetlen témákat gyakran próbálják meg baloldali értelmiségiek tabuvá tenni.) Döntően a polgári kormány nemzetpolitikai kompetenciájának megkérdőjelezése indította az MSZP-t és az SZDSZ-t arra, hogy ellentámadásba lendülve 23 millió román inváziójával fenyegessék meg a kérdés minden elemét nem ismerő választópolgárt. Tudták, a kormány, tekintettel az ottani magyarokra, nem teheti közhírré, hogy a kedvezménytörvény ügyében szemfülesebb volt Bukarestnél vagy Pozsonynál, így csak módjával szállhat szembe a legképtelenebb kritikákkal is. Nem véletlen, hogy baloldali elemzők a magyar munkavállalók százezrei mellett főként a „kijátszott” bukaresti kormányt sajnálták. (Azért jellemző a kérdésben megszólalók tájékozottságára, hogy 23 millió román inváziójától óvtak, akkor, amikor Romániának kevesebb mint 22 millió lakosa van.)
Ezért nem tűnik túlzásnak a miniszterelnök Testnevelési Egyetemen mondott beszédének az a kitétele, hogy a haza veszélyben van. Hiszen Medgyessy Péter egyik első megnyilatkozásában sietett kijelenteni, hogy ő is csak tízmillió magyar miniszterelnöke kíván lenni. S az 1994–1998-as „sikerek” ismeretében aligha lehetnek illúzióink az esetleg megalakuló MSZP–SZDSZ kormány nemzetpolitikájával kapcsolatban.
A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.