Külföldi propaganda belföldi fogyasztásra

Szabó Eszter
2005. 12. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok millió forintért feladunk magunkról és vélelmezett jó tulajdonságainkról hirdetést egy jó nevű nemzetközi újságban, majd a már megjelent hirdetést – sikerként elkönyvelve – itthon tovább reklámozzuk, ismét sok millió forintért – leegyszerűsítve így összegezhető a jelenleg is folyó kormánypropaganda, amelynek lényege: elhitetni az emberekkel, mennyire „robog” a magyar gazdaság, ha már nem érzik ezt a sikert saját bőrükön. A reklámozás egyik alapkelléke a szelektív emlékezés: a gazdaság folyamatait leíró adatokból kizárólag azokat emeljük ki, amelyek számunkra kedvezők, s ha még ezek az adatok sem lennének eléggé előnyösek, kicsit még szépítünk rajtuk. Hozzáadunk néhány kilométert az épülő autópályákhoz, felpörgetjük a gazdasági növekedés ütemét úgy, hogy az utolsó előtti helyről a legelsők közé tartozzunk, a rekordnagyságú munkanélküliségi adatok szebbé tétele érdekében pedig rosszabb színben tüntetjük fel a többi ország idevonatkozó mutatóit. Ha kell, lehagyjuk a Financial Timesból kiemelendő mondat kedvezőtlenebb adatokat tartalmazó első részét, s csak a jól hangzó másodikat tesszük be: a „veszélyes gazdasági egyensúlytalanságról” beszámoló angol mondatkezdés mégsem festene jól az itthoni hirdetésekben. A sikerpropagandából kimarad így az is, hogy a tekintélyes üzleti lap – a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által támogatott magyarországi melléklet megjelenése előtt és után is – igencsak kritikus hangnemben szól a magyar gazdasági mutatókról, így például az Európai Unióban legmagasabbnak számító hiányról, az eladósodásunkról vagy a trükkösnek, cselesnek és kreatívnak titulált költségvetési kimutatásainkról. A Financial Timesra hivatkozó Gyurcsány Ferenc és Kóka János nem emlegeti fel, hogy Magyarországgal kapcsolatban az újság több alkalommal is emlékeztetett: a brüszszeli ajánlások szándékos semmibevétele miatt felfüggeszthetik uniós támogatásaink egy részét. Kellemetlen lenne annak a megállapításnak a beidézése is, amely szerint a térségben hazánk és Törökország számít a legkockázatosabb piacnak, s a befektetők ebben a két országban tartanak leginkább egy pénzügyi válság kirobbanásától.
A szelektív emlékezés azonban nem elegendő, a reklámkampány hangneme is igen fontos. Kóka János egész oldalas hirdetéseiben – 48 milliónyi közpénzért – tegezi az országot. Az ország polgárait idiótának nézve a tegnapi hirdetések már a karácsonyt is segítségül hívják, mégpedig így: „Magyarország, bízzál önmagadban! Sokat és jól dolgoztál. Kezdj megbarátkozni a gondolattal, hogy sikeres vagy, és a karácsonyod is szép lesz!” Az olvasók értelmi képességeit nullának néző miniszter a hirdetés végén ekképp szólít fel: „Magyarország, nyugodtan ünnepelj, és tudd, hogy a világ is látja: a győztesek között is győztes leszel.”
Jól szemlélteti Kókának a lakosságról alkotott véleményét a párhuzamos kampánnyal történő sulykolás, azaz ugyanannak az eredménynek a reklámozása többféle hirdetésben, több cég által: hétfőn megjelenik az 500 kilométer autópályát népszerűsítő reklám a gazdasági tárca megbízásából, kedden ugyanaz az Állami Autópálya Kezelőtől, majd néhány nap múlva – kissé megváltoztatott szövegkörnyezetben – ismét a GKM-től. Porszemek azért a hirdetésekre költendő tízmilliók ellenére is csúsznak a gépezetbe: az 500 kilométer még a Fidesz által elkezdett útszakaszokat beleszámolva is jóval kevesebb, mint 500 kilométer, s a sikerpropagandához felhasznált személyek is tiltakoznak néha. Mint például szerdán Jaksity György, a ConCorde Értékpapír Rt. tulajdonosa, a Budapesti Értéktőzsde volt elnöke, aki megdöbbenve vette észre: Kóka hétfői hirdetésében bizony ő is szerepel, s igazolja a dübörgő sikereket.
A sok propaganda, a hirdetések hirdetései, a minden mértéket és jó ízlést túllépő öntömjénezés a legtöbb emberben azonban visszatetszést kelt – főleg, ha azt közpénzből fizetik, hamis adatokat felhasználva. az adófizetők felhatalmazása nélkül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.