A nagyvállalatokkal nyélbe ütött stratégiai együttműködések után a kormány a hazai tulajdonú kis- és közepes vállalkozásokkal kíván szövetséget kötni, hiszen a 3,4 millió munkavállaló csaknem háromnegyed részét ők foglalkoztatják. A cél, hogy 2020-ig ötmillió ember dolgozzon az országban. A jármű- és az elektronikai ipar döntő fontosságú, amit jól mutat, hogy az eddigi stratégiai partnerek több mint fele olyan cégek közül került ki, amelyek e két iparágban működnek. A jelenlegi helyzet az, hogy a nagy nyugat-európai kiszervezések hatására újra jelentős igény van bizonyos egyedi tevékenységekre Európában; példaként a szerszámkészítést, a fröccsöntést, a tervezést említeném. A kínai tömegtermeléssel nem tudunk versenyezni, de a fejlesztéshez kapcsolódó tevékenységekre van igény, és van rá képességünk.
Bár Magyarországon ma 160 ezerrel többen dolgoznak, mint 2010-ben, a foglalkoztatás még nem éri el sem az európai uniós, sem az egyesült államokbeli átlagot. Még több szakemberre, mérnökre van szüksége az országnak – erre irányul a duális képzés elindítása. A duális képzés pozitív hatása csak később nyilvánulhat meg, mindenesetre 7000 tanműhely felépítése a kitűzött cél, hosszú távon 50 milliárd forintos befektetéssel. A szakmunkásképzés erősítése mindenképpen helyeselhető, hiszen nincs már hadra fogható szakmunkásunk, ugyanakkor a mérnökök ebben a formában kevesebb elméleti képzést fognak kapni, a gyakorlat oldaláról nézve pedig csak egyes részterületeken tudnak mélyebb ismereteket szerezni. Az ilyen mérnökök inkább a nagyvállalatoknak jelentenek megoldást, a magyar vállalkozások mérnökigényét csupán kis részben orvosolják.
A versenyszellem elmélyítése, az akut tőkehiány kezelése, a hálózatosodás katalizálása – ezek ma a legfontosabb teendők az innovációs siker eléréséhez. A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a magyar kkv-k mindössze 16,8 százaléka folytat kutatás-fejlesztési tevékenységet, szemben a 38,4 százalékos uniós átlaggal. Az innovációs célkitűzések szerint ebben a hétéves uniós költségvetési ciklusban több mint háromszor annyi pénz lesz a kkv-k számára, mint az ezt megelőzőben, és jelentős hangsúlyt kap a vállalkozások feltőkésítésére is, hogy a magyar ötletek ne külföldi kivitelezésben, hanem a hazai innováció sikertermékeiként kerüljenek ki a világpiacra.
Komoly akadálya a növekedésnek az egyre fokozottabb igények ellenére is jelentkező szakemberhiány. Hiába kommunikáljuk a külföldnek, hogy tessék itt befektetni, mert itt a sok jól képzett munkaerő, ez már régen nem igaz. Ennek legalább két oka van. Az egyik, hogy szinte minden épkézláb szakember – és egyre inkább a nem épkézláb is – külföldre megy dolgozni. Ráadásul sokan nem is a szakmájukban helyezkednek el, így hosszú távon a megszerzett tudásuk elvész, a hazai cégeknél jelentkező szakemberszükséglet pedig ennek hatására tovább növekszik. A másik ok, hogy nincs megfelelő szakember-utánpótlás. A szerszámkészítő szak például mintegy húsz éve gyakorlatilag megszűnt. Korábban Erdélyből importáltunk jól képzett magyar szakembereket, de ez a forrás is elapadt.
A gyorsan változó gazdasági körülmények és a statikussá vált vezetési gyakorlat miatt is hiányzik a kisvállalkozások proaktivitása, a jövőbeni igények előre látása, az ilyen irányú fejlesztési képesség. Ennek alapvető oka az ipari (fejlesztési, gyártási) és az információs technológia elmaradottsága, illetőleg az ezekhez szükséges mérnöki szakemberlánc hiányosságai. Pénzügyi oldalról a példaszerű növekedési hitelprogram nagy segítséget jelent, de ehhez alapvetően jövőképpel és/vagy piaccal rendelkező vállalkozások, sőt együttműködő magyar vállalkozások kellenek.
Mára teljesen átalakult és letisztult a magyar tulajdonú buszgyártók piaca. Gyakorlatilag két sokmilliárdos árbevételű, sok száz munkatárssal rendelkező és sok lábon álló gyártóvállalat maradt talpon: a mosonmagyaróvári és győri székhelyű Kravtex, valamint a budapesti központú Mabi-Bus Kft. A helyi, helyközi autóbuszigényeket e két cég gyakorlatilag le tudja fedni, már ha a döntéshozók is úgy akarják. A két vállalat egy műszakos termelésben jelenleg összesen évi 800 autóbusz gyártására képes. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ma érvényben lévő álláspontja szerint a Volán buszok modernizációs programjához legalább 1500 autóbusz azonnali, majd évi 400-600 busz folyamatos beszerzésére lenne szükség, ami középtávon közel 500 milliárd forintot jelent. Gazdaságossági számításokkal igazolható, hogy egy külföldről központi támogatással beszerzett autóbusz még harmadával olcsóbb beszerzési áron is már rövid távon – a hosszú távú csere- és karbantartási igényeket nem is számítva – többe kerül, mint ha az ugyanolyan paraméterű, komfortfokozatú autóbuszt magyar gyártótól rendeltük volna meg. A motoron kívül mindenre van magyar vagy (mint például a sebességváltóknál) magyarországi gyártó. Egy autóbusz árának minimum 55–75 százaléka magyar hozzáadott érték, ami sorozatgyártásnál legalább tíz százalékkal tovább növekszik. És nem utolsó szempont, hogy egy hazai tervezésű és gyártású 100 köbméteres csuklós autóbusz a magyar ipar legjobb, önbecsülésünket növelő mozgó reklámja lehetne a fővárosi utakon.
A szerző gépészmérnök, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!