Vajon a magyar kormánynak sikerül-e az, ami eddig senkinek az Európai Unióban, hogy térdre, pontosabban fair adózásra kényszerítse a nagy nemzetközi csúcstechnológiai vállalatokat? Elérheti-e, hogy azok az egész EU területén azonos szabályokkal vegyenek részt a közteherviselésben, és ne menekítsék ki innen – az elsősorban a hirdetésekből befolyó – profitjukat? Jelenleg ugyanis ezek a vállalatok – köztük az Apple, a Google, a Facebook vagy épp az Amazon – arcpirítóan alacsony összegeket fizetnek be a tagállamok büdzséjébe, miközben különféle csatornákon eurómilliárdokat utalnak ki olyan adóparadicsomokba, mint például a Kajmán-szigetek. Egységes uniós direktíva erre, vagyis a techcégek adózására nincs érvényben, így azok a helyi adózási kiskapukat kihasználva úgy garázdálkodhatnak egyik országról a másikra ugrálva, ahogy nekik tetszik, illetve ahogy azt az adott tagállam jogszabályai megengedik.
Ebben a keretrendszerben Varga Mihálynak az uniós pénzügyminiszterek hét végi pozsonyi informális találkozóján bedobott javaslata teljesen jogosnak tűnik. A nemzetgazdasági miniszter szerint, hasonlóan az amerikai megoldáshoz, egyfajta forrásadóval kellene terhelni azokat a kifizetéseket, amelyeknél nyilvánvaló, hogy határon túli szolgáltatóhoz megy a pénz olyan gazdasági esemény után, amely viszont valamely adott országban, nemzeti szinten történt. A visegrádi négyek (így Magyarország mellett Csehország, Szlovákia és Lengyelország) által is támogatott javaslat az elsősorban a digitális térben, országhatárokon átívelően működő vállalkozások adózási problémáinak a kiküszöbölését célozná, amelyek, bár egy adott országban fejtenek ki gazdasági tevékenységet, adót már egy másikban fizetnek, s így kivonják magukat a közteherviselés alól. A megoldás lényege nagy vonalakban az lenne, hogy a bankok minden regisztrált digitális vállalatnak irányuló kifizetésből visszatartanának egy bizonyos százalékot, és azt továbbutalnák a saját országuk adóhatóságának. A levont összeg mintegy a meg nem fizetett adó fedezeteként szolgálna.