Közérdek és magánalku

Egységes uniós direktíva a techcégek adózására máig nincs érvényben.

Balogh Roland
2016. 09. 14. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon a magyar kormánynak sikerül-e az, ami eddig senkinek az Európai Unióban, hogy térdre, pontosabban fair adózásra kényszerítse a nagy nemzetközi csúcstechnológiai vállalatokat? Elérheti-e, hogy azok az egész EU területén azonos szabályokkal vegyenek részt a közteherviselésben, és ne menekítsék ki innen – az elsősorban a hirdetésekből befolyó – profitjukat? Jelenleg ugyanis ezek a vállalatok – köztük az Apple, a Google, a Facebook vagy épp az Amazon – arcpirítóan alacsony összegeket fizetnek be a tagállamok büdzséjébe, miközben különféle csatornákon eurómilliárdokat utalnak ki olyan adóparadicsomokba, mint például a Kajmán-szigetek. Egységes uniós direktíva erre, vagyis a techcégek adózására nincs érvényben, így azok a helyi adózási kiskapukat kihasználva úgy garázdálkodhatnak egyik országról a másikra ugrálva, ahogy nekik tetszik, illetve ahogy azt az adott tagállam jogszabályai megengedik.

Ebben a keretrendszerben Varga Mihálynak az uniós pénzügyminiszterek hét végi pozsonyi informális találkozóján bedobott javaslata teljesen jogosnak tűnik. A nemzetgazdasági miniszter szerint, hasonlóan az amerikai megoldáshoz, egyfajta forrásadóval kellene terhelni azokat a kifizetéseket, amelyeknél nyilvánvaló, hogy határon túli szolgáltatóhoz megy a pénz olyan gazdasági esemény után, amely viszont valamely adott országban, nemzeti szinten történt. A visegrádi négyek (így Magyarország mellett Csehország, Szlovákia és Lengyelország) által is támogatott javaslat az elsősorban a digitális térben, országhatárokon átívelően működő vállalkozások adózási problémáinak a kiküszöbölését célozná, amelyek, bár egy adott országban fejtenek ki gazdasági tevékenységet, adót már egy másikban fizetnek, s így kivonják magukat a közteherviselés alól. A megoldás lényege nagy vonalakban az lenne, hogy a bankok minden regisztrált digitális vállalatnak irányuló kifizetésből visszatartanának egy bizonyos százalékot, és azt továbbutalnák a saját országuk adóhatóságának. A levont összeg mintegy a meg nem fizetett adó fedezeteként szolgálna.

A kérdés persze az, megvalósítható-e mindez, hiszen uniós szinten eddig egyetlen ilyen próbálkozás sem ért célba. Közös fellépés nélkül pedig csak olyan részeredményeket lehet elérni, mint amilyeneket nemrég Olaszország és Nagy-Britannia esetében láttunk – e tagállamok saját, kétoldalú magánalkuk keretében tudtak kicsikarni némi hozzájárulást a főleg amerikai cégektől. Így Róma 318 millió eurót sajtolt ki az iPhone okostelefont is gyártó Apple-ből a szerintük 2008 és 2013 között be nem fizetett 880 millió eurós „adótartozásukra” hivatkozva, míg a britek hasonló, 130 millió eurós megállapodást kötöttek a Google-lal.

A technológiai multik elleni fellépés jó példája lehet Írország és az Apple esete, amelyben a minap az Európai Bizottság rekordmagas, 13 milliárd eurós bírság megfizetésére kötelezte az amerikai vállalatot, amiért szerintük a cég állami támogatásnak minősülő kedvezményeket kapott Dublintól 2003 és 2014 között, s ezt most vissza kell fizetnie az ír államnak. Varga Mihály javaslata minden valószínűség szerint ezen a mezsgyén tapogatózik, vajon van-e hajlam a tagállamokban egy közös regulára? A kezdeményezést azonban számtalan akadály és egy korábbi hasonló lépés tapasztalata gátolja. Elsőre ugyanis úgy tűnik, a kormányzat a rossz emlékű internetadó után – amely a visszájára sült el – a másik oldalról akar hozzányúlni a világháló megsarcolásához. Legyen azonban bármennyire is dicséretes szándék, félő, hogy ez a bankadóhoz hasonlóan a fogyasztónál fog lecsapódni, azaz – ahogy ott láttuk – a trükkös csomagolás ellenére az átlagember fizeti meg a techcégek pluszterheit is. Ahogy a Google esetében az is kérdés, mennyire érdemes magyar részről nekimenni egy olyan cégnek, amely egyébként irodával és oktatóközponttal van jelen Budapesten, s nem egy úttörő innovációját, technikai újítását Magyarországon tesztelte először.

Ha most fogadni kellene, kicsi az esélye, hogy valóban azokra tudnak lecsapni, akik eddig is kimentették a profitot. Nem egy szakértő szerint ráadásul a techcégek közben a brexitet kihasználva az eddig adóparadicsomként számon tartott, ezért közkedvelt Írországból Nagy-Britanniába telepítik európai kirendeltségüket, így bújva ki bármiféle jövőbeli uniós szigor alól. Így nem kell előadniuk a politikailag motivált bosszút kiáltó szólamaikat sem, mint amilyennel most nyomás alatt tartja az ír parlamentet Tim Cook Apple-vezér. Emellett a transzatlanti szabad kereskedelmi egyezmény körüli fagyos légkör sem hatna rájuk (a TTIP megkötése ugyanis e vállalatoknak kedvezne).

Persze az sem lenne meglepő, ha hamarosan arról értesülnénk: a magyar kormány különalkut kötött valamelyik nagy techcéggel, amelyik ennek értelmében befizetne egy bizonyos összeget az „elmaradt” adója fejében. S hogy ezt ki fizeti meg nekik? Illúzióink ne legyenek. Sejtjük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.