Május végén tartották Budapesten a családok világtalálkozóját, melynek keretében három különböző rendezvényen (a címadó főesemény mellett demográfiai fórum is volt, valamint megrendezték az Egy Közülünk nevű abortuszellenes szövetség konferenciáját is) a tudományos alapon érvelő (gyanútlan?) szakemberektől a szélsőséges fundamentalistákig széles skálán mozgó előadókat felvonultatva szálltak síkra a szervezők az úgynevezett természetes család kizárólagossága mellett.
E szerint a – most nevezzük így, bár nem egységes a fogalom – konzervatív nézet szerint az egyedül elfogadható és támogatandó családtípus leírásához az apa-anya-gyerekek formula is kevés. A házasság mellett ugyanis (amiről én botor módon azt hittem, hogy társadalmi intézmény) nagyon fontos elemét alkotják a hagyományos nemi szerepek: az apa a kenyérkereső családfő, az anya a gondoskodó családösszetartó. Talán a száz éve is ingatag modell további gyengülését hivatott leplezni híveinek kétségbeesett próbálkozása, hogy mindenkinek, aki akár csak a szülők hierarchiáját kifogásolja, a „családellenes” bélyeget üssék a homlokára?
Úgy látszik, olyan nagy a baj, hogy ha érdekeik úgy kívánják, az értelmezésen-véleményezésen messze túlmutató hazugságoktól sem riadnak vissza. Ezt láthattuk nemrégiben abban, amit a kormánypárti sajtó a CEU-n rendezett kerekasztal-beszélgetéssel (Tegyük újra naggyá a családokat? A globális jobboldal társadalmi nemi politikái metszetszemléletű perspektívákból) kapcsolatban művelt. Az, hogy a Pesti Srácok című lap szerzője az eseményt gyomorforgató családellenes konferenciának aposztrofálta, még betudható a sajátos olvasatnak. Az viszont, hogy a Budapest Pride egyik szervezőjének, Holländer Dánielnek idézetként tálalva (!) és címben is kiemelve olyan mondandót tulajdonított, amihez még csak hasonlót sem állított, már nem igazolható ilyen módon. A „nonszensz a férfi és a nő közötti házasság” kijelentés egyetlen panelrésztvevő szájából sem hangzott el.
Ami ténylegesen elhangzott viszont, az az, hogy a szélesebb családdefiníció – a konzervatív elképzeléssel ellentétben – a gyakorlatban senki számára sem járna értékvesztéssel. A beszélgetők (amellett, hogy a nemrégiben itthon is felbukkant genderpánik okait boncolgatták) arra kerestek módokat, hogy miként lehet – nem a fenti klasszikus modell helyett, hanem mellett! – más családformákat is egyenrangúként elfogadtatni a társadalomban. Ezek a családformák (élettársak, egyszülős családok, szivárványcsaládok, olyan családok, ahol a nagyszülők nevelik a gyerekeket) most is léteznek.