idezojelek

A politika és a titkosszolgálatok

A hírszerző operatív munka része az információszerzés és a politikai szándék végrehajtásának támogatása is.

Cikk kép: undefined

A titkosszolgálati munka egyik kiemelten hatékony eszköze a „befolyásolási akciók” kivitelezése. De az élet még ezeket a megtervezett lépéseket is képes átírni, ahogy az alábbi példa bizonyítja: A 80-as években Moszkvában járunk, a Kreml épületében, azon belül a Szovjet Kommunista Párt Központi Bizottsága főtitkárának dolgozószobájában. A Központi Bizottság főtitkára és egy KGB-ezredes – Vlagyimir Vlagyimirovics Putyin – beszélgetnek. „Ezredes elvtárs, meg kell értetni a nyugati világ népei­vel, hogy az egyedüli helyes út a kommunizmus térnyerése, eszmeiségének kizárólagos képviselete.”

2022., Moszkva, a Kremlben Oroszország elnökének irodája, ahol az orosz elnök – V. V. Putyin – és az orosz hírszerzés vezetője értékelik a világban folyó tendenciákat. „Tábornok úr – mondja Putyin –, a legfontosabb tétel bizonyítékokat szolgáltatni Észak-Amerika és Nyugat-Európa népeinek arról, miért káros és zsákutca a kommunista ideo­lógia és gyakorlat.”

A jelenet bárhol megtörténhetett volna akkor és most a volt szocialista országok közül – Magyarországon, Lengyelországban, Csehországban vagy akár Romániában –, ahol már egyszer a gyakorlatban élték meg az emberek a kommunista ideológiát. Mert a hírszerző operatív munka – érthetőbben: kémkedés – két alapvető feladat köré szerveződik. Az első azon információk megszerzése, amelyek más, legális módon nem érhetők el, viszont a kormányzati döntésekhez szükségesek, vagy még inkább nélkülözhetetlenek. A titkosszolgálatok másik kiemelt feladata a politikai szándék végrehajtásának támogatása, ami szintén egy ország biztonságával függ össze. Mindebből következően a kémkedés volt, van és lesz, hiszen nélkülözhetetlen eszköz a kormányok kezében. Eszköz, amely képes támogatni egy nemzet védelmét, de téves, káros politikai célok mentén negatív folyamatokat is gerjeszthet öncélú rombolás érdekében.

A hírszerző-információ megszerzése operatív eszközök és módszerek válogatott formáival történik. Ezek között a legélesebb fegyver az operatív hálózat lehetőségének maximalizálása. A hálózat, amely képességeket tekintve alkalmas és persze megfelelő pozíciójú emberek összessége. Ügynökök egymásra épülő munkája produkálja azt az eredményt, mely korrektül elvárható egy hatékony titkosszolgálattól. A ­stratégiai célokat a kormányzat határozza meg, de a végrehajtás mikéntjét az operatív szerv szakmai vezetése dönti el. A feladat végrehajtásába kívülről senki, semmilyen módon nem szólhat bele. A megszerzett információ pedig, forrásmegjelölés nélkül, a konspiráció érdekében kerül a felhasználási kompetenciával rendelkező politikai vezetőhöz. Nemritkán előfordulhat, hogy olyan elemzések landolnak az illetékesek asztalán, amelyek nem erősítik meg a politikai szándék korábban eltervezett helytállóságát. Ilyenkor egy okos és korrekt politikus visszavonul a képzelet világából és elfogadja a kémek helyzetértékelését. Eredmény: a világ marad nyugalmi állapotban. 

Persze lehet más következtetés a politika részéről, vagyis meghallgatja ugyan a hírszerzői jelentést, de nem fogadja el, és önfejű módon ragaszkodik irreális céljaihoz. Eredmény: nő az értelmetlen káosz a nemzetközi kapcsolatrendszerben. Bármely útra is lép a kompetens vezető/vezetés, a titkos­szolgálatnak mint eszköznek támogatnia kell a végrehajtási szakaszt. Részt kell vennie főként „befolyásolási akciók” formájában a politikai utasítás realizálásában, hisz ilyen esetben is az operatív eszközök és módszerek kapják majd a főszerepet a speciális eljárás során.

A céloktól és politikai szándékoktól függetlenül az „aranyszabály”, hogy nyíltan sosem hivatkozhat senki a titkosszolgálati jelentésekre, az nem lehet nyilvános adat, média által terjesztett információs forrás. Persze, mint mindenben, itt is lehet kivétel, olyan történelmi példa, amikor a „kiszivárogtatás” nemes célt szolgált, és nyilván arra is, amikor elfogadhatatlan érdeket képviselt. A világégés megszüntetését segítő akció volt, amikor a II. világháború idején az úgynevezett D nap helyszínével kapcsolatban a nyugati szövetséges erők olyan hírszerzési adatokat szivárogtattak ki a német hadvezetésnek, amellyel képesek voltak elhitetni, hogy máshol tervezik a partraszállást, mint ahol és ahogy végül megtörtént. Sajnálatosan előfordul, hogy elfogadhatatlan célok érdekében hivatkoznak döntéshozók a titkosszolgálati információkra. Pontosabban fogalmazva meghamisítják azokat, és így kerül a nyilvánosság elé. Irakban azért indult háború – mondták az amerikai angol politikusok –, mert Szaddám Huszeinnek tömegpusztító fegyverei voltak, amelyeket a civilizált világ ellen kívánt felhasználni. Természetesen operatív információkra hivatkoztak, miközben a CIA-jelentésben az szerepelt, nem állapítható meg, hogy lenne Irakban tömegpusztító arzenál. Az már csak a politika teljes kétszínűségét bizonyította, hogy miután kiderült az igazság – és a háború feldúlta a közel-keleti országot –, a CIA vezetőjét tették felelőssé a „helytelen” információkért, és le is váltották példastatuálás okán.

Senki sem állíthatja, hogy könnyű lenne a kémek élete. De nem azért, mert a titkos információkhoz való hozzáférés meglehetős kreativitást, és ne tagadjuk, veszélyvállalási képességet feltételez, hanem mert érzékeny eszközként van kiszolgáltatva a politikának. Mielőtt bárki könnyeivel áztatná el zsebkendőjét a hányatott sorsú kémek ­miatt, hangsúlyozni kell, hogy az „eszköz” fogalma ez esetben gondolkodó operatív tiszteket jelent. Embereket, akik szolgálják országukat és engedelmeskednek a mindenkori kormányuknak. De nem léphetnek át bármilyen határt. Van és kell, hogy legyen operatív megoldás arra az esetre, ha a politika „eltéved”, vagyis ha marginális erőtér kiszolgálójává válik, a saját nemzete érdekeivel ellentétes módon.

Jelen korunk példáinál maradva, amilyen az ukrán–orosz háború ügye, a CIA ismét áldozat lett abban a pillanatban, amikor felelőtlen vagy nagyon is ármányra kész politikai játékosok saját céljaikra használták fel. Nyilvánvalóan számtalan bizonyítékot lehet felsorakoztatni mind az amerikai, mind orosz vezetők állításai mellett vagy éppenséggel ellenük. A valódi mozgatórugók ismerete nélkül azonban csupán spekulációk­ról beszélhetünk. A politika joga állításokat érveket felhozni saját igaza védelmében, de nincs joga olyan eszközt erre felhasználni, amely súlyosabb következményeket hordozhat, mint amilyet a konkrét élethelyzet indokolna.

A „titkos világ” természetszerűen mindkét oldalon – amerikai és orosz – követi és támogatja az eseményeket, ki-ki a maga által felügyelt lehetőségek csúcsra járatásával. Lelki szemeim előtt azonban felrémlik egy elkerülhetetlen beszélgetés, ahol a szolgálatok igyekeznek szót érteni egymással. Bármit is akar a politika és bármit is gondol a közvélemény, a kémeknek elsősorban a normális világ értékeit kell támogatniuk munkájukkal, időnként meghasonlott, ostobaságra hajlamos vezetőikkel szemben is. És higgyük el, ez a mi – emberek – egyik esélyünk.

A szerző titkosszolgálati szakértő

Borítókép: A CIA székháza a Virginia állambeli Langley-ben. A kép illusztráció (Fotó: AFP/Saul Loeb)

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Orbán államférfi, Magyar botrányhős

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.