idezojelek

Alattomos hadjárat a hitünk ellen

Bármennyire okosnak képzeli magát az ember, a Mindenható nélkül nem jut messzire.

Cikk kép: undefined
Fotó: Krizsán Csaba

Néhány héttel ezelőtt arról írtam a Magyar Nemzet hasábjain, hogy mi, magyarok semmiféle külső kényszer hatására nem vagyunk hajlandók feladni ezeréves kultúránkat. Ez jelenti az identitásunkat, ami nélkül nem lehet emberhez méltó életet élni, érthető tehát, hogy körömszakadtunkig ragaszkodunk hozzá. 

A kultúráról szólva Istent említettem először, mert az ő létébe és mindenhatóságába, az ebből eredő, krisztusi szeretetbe vetett hit jelenti a nyugati civilizáció lényegét. Szorongva tapasztalom, hogy korábban a mindennapjainkat meghatározó vallásunk az egész kontinensen, de bizony már hazánkban is alattomos és összehangolt támadások kereszttüzébe került.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vallás eróziója ötszáz éve kezdődött, az öröknek hitt alapigazságokat egyre több írástudó vonta kétségbe, majd a hívek az elmúlt százötven évben fokozatosan elmaradtak a templomból. Nyugat-Európában a hitbéli aktivitás mára olyan mértékben enyészett el, hogy kontinensünket akár missziós régiónak is tekinthetjük. 

Egyre nagyobb számban érkeznek papok a harmadik világból, hogy pótolják a vészesen fogyó társaik után maradó űrt. Nálunk a szovjetrendszerben hatalmi eszközökkel szorították háttérbe a vallást, ez eleinte erős, de sajnos egyre csökkenő ellenállást váltott ki a kádári alkuba belekényelmesedett társadalomból. Az erőltetett szekularizáció oda vezetett, hogy megjelent a profán valóság, ellentmondásba kerülve a régi szakrális világrenddel, ma pedig a liberális média a zavaros világnézetek egész tárházát kínálja a keresőknek.

A tudomány és a technológia robbanásszerű fejlődése az elmúlt évszázadokban komoly kihívás elé állította a kétezer éves kereszténységet. Nagy feszültséget okoz, hogy az új tudományos megállapításokat nem mindig tudjuk összhangba hozni a Biblián alapuló világképünkkel, és még akkor is tévútra kerülhetünk, ha azt hisszük, hogy ez sikerül. 

A római katolikus egyház tudatában van annak, hogy milyen fontos követőinek eligazítása alapvető hitbéli kérdésekben, nagy figyelmet fordít erre, és tanítása, ha lassan is, de megújul. Nemrégen fogadták el például a Vatikánban Galilei megállapításait a heliocentrikus világképről, majd Szent II. János Pál pápa kijelentette az evolúció elméletéről, hogy az nincs ellentmondásban a katolikus hittel. Szép számban vannak azonban olyanok, akik türelmetlenek, nem fogadják el a hivatalos értelmezést, inkább gyorsan szerkesztenek maguknak újat és újat, mert az egyházat maradinak tartják, és saját gondolataikat akarják a keresztény tanítás középpontjába helyezni.

A rohamosan fejlődő technológia eredményeképpen mindenhová beköszöntött a korábban soha nem tapasztalt jólét, ami elkényeztette a nyugati embert, és bizony minket, magyarokat is. Természetesnek vesszük, hogy mindennap kerül étel az asztalunkra, és ma már nem az éhezés, hanem a túlzott fogyasztásból fakadó elhízás jelent problémát. 

Megszoktuk, hogy egy kattintásra fény árad szét a szobában, viszonylag rövid idő alatt, kényelmesen eljutunk korábban elérhetetlenül távolinak hitt helyekre. Ha van pénzünk, biztonságban érezzük magunkat, úgy gondoljuk, hogy nem szorulunk rá embertársaink segítségére, ezért a közösségre sincs már olyan nagy szükségünk. 

A túlzott fogyasztás és a kényelem kordában tartására leginkább a vallási szabályok alkalmasak, ezek óvnának legjobban a negatív következményektől. A mai embernek azonban ez nem kell, büszkén lazítja fel az évezredes értékeket, mert erre buzdítja az öntelt közvélekedés, saját rövidlátó gondolkodása és a mindenhonnan felénk áradó, kifinomult módszereket alkalmazó reklám is.

Keresztény hitünk hanyatlása súlyos fenyegetés, mert az a meggyőződésem, hogy semmilyen civilizáció sem maradhat fenn tartósan az alapjait képező világvallás nélkül. 

A vallás által előírt erkölcsi normák – melyek legtömörebb kifejtése a tízparancsolat – szinte kivétel nélkül megfelelnek a természet örök rendjén alapuló természetjognak, amit az emberek döntő többsége – tudva vagy tudat alatt – magáénak érez. Ha a vallás válságba kerül, megrendülnek az etikai alapok is, és akarva-akaratlanul elérkezünk a mai zűrzavarba, amelyben már a reklámok is arra buzdítanak, hogy korlátok nélkül, egyre jobban tágítsuk ki a határainkat, döntsük le a tabukat, mert ezt „megérdemeljük”.

Mára a nyugati világban és sajnos nálunk is eluralkodott az önhittség. Sokan úgy gondolják, hogy az ember Isten helyébe léphet, és megfordítják a Biblia kinyilatkoztatását, amely szerint Isten az embert saját képére és hasonlatosságára teremtette. 

Ehelyett elterveznek maguknak egy saját istent, akinek az a legfőbb dolga, hogy beteljesítse a vágyaikat. Nem maradnak mentesek e kísértéstől a gyakorló keresztények sem, és egyre többfelé akarják saját képükre formálni a keresztény tanítást.

A társadalommérnökök fokozatosan eltörölték a lelkiismeretet, csupán az írott jogszabályok által kívánják meghatározni, mi a bűn és mi nem. 

Egyre több példát látunk arra, hogy elválik egymástól a jog és a kereszténység által vallott örök igazság. Sokak lelkiismeretét felülírja a törvény betűje, magukat kereszténynek valló teológusok és más „gondolkodók” egyre gyakrabban próbálják saját, egyéni ízlésük szerint alakítani a Biblia igazságát, a kényelem és a felszabadultság jegyében semmibe venni a hagyományos egyházi előírásokat. 

Már azt is hallhattuk, hogy Jézus Krisztus nem férfi, hanem semleges nemű volt, mert hát férfi és nő között nincs is különbség, éljen a nemek egyenlősége! Kialakult egy irányzat, a liberálkereszténység, amelynek az a lényege, hogy a krisztusi szeretet jegyében mindent el kell fogadnunk, mindent meg kell szeretnünk, még a bűnt is. Márpedig az igazi keresztény csak a bűnös embert szereti, magát a bűnt utálja.

A baj akkor tűnt fel a figyelmes szemlélőknek, amikor hosszas vita után kihagyták az európai alkotmány preambulumából a hivatkozást a keresztény hagyományokra. Azóta nem lehet gátat vetni a liberalizált keresztény tanoknak, melyek csak nevükben keresztények, mert az emberi tudást, az önző ént emelik a legmagasabb tekintély trónjára. 

A progresszív liberális megmondóemberek azt sugallják, hogy a mennyek országa lehozható erre a világra, a plázák világába, ha mindent leöntünk az álságos szeretet cukormázával, de főleg az anyagi jóléttel. Számukra a kereszténység csakis a felebaráti szeretetre korlátozódik, figyelmen kívül hagyják az első főparancsot: „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből!” Nem veszik észre vagy nem akarják észrevenni, hogy a szeretet rosszul értelmezett parancsával próbálják elfogadtatni a Gonoszt.

Manapság egyre többet beszélünk az egyéni jogokról, terjed a vágyak és a vélemények hangoztatása a valóság kultúrájának a rovására. Elérkeztünk oda, hogy a mai embernek szinte egyetlen célja van: kielégíteni önző vágyait, megvalósítani önmagát itt és most. Nem számít senki más, család, barátok, nemzet, a múltat végképp el lehet törölni, nem kell törődni a jövővel. Marginális kisebbségek erőltetik rá deviáns nézeteiket a józan többségre. A szavak értelmét kifacsarva jónak tüntetik fel, ami rossz, és rossznak, ami jó.

A járvány azonban megmutatta, hogy az ember nem mindenható. 

Tudomásul kellett venni, hogy nem tudunk azonnal és teljes mértékben védekezni ellene. Tragikusan sokan haltak meg idő előtt, még a gyógyultak között is nem kevesen vannak, akik életük végéig szenvednek a szövődmények káros hatásaitól. Szétzilálódott a globális világrend, kiderült, hogy nem lehet büntetlenül utaztatni az árukat, a munkaerőt és a szolgáltatásokat országok, kontinensek között. Isten megmutatta erejét! Vegyük észre, hogy bármennyire okosnak és hatalmasnak is képzeli magát az ember, a Mindenható nélkül nem jut túlságosan messzire.

A szerző nyugalmazott egyetemi tanár

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Krizsán Csaba)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A pöcegödör legalján

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.