idezojelek

Tizenötmillió magyar…

A népesedési válságból csak akkor lehet kiút, ha közös sorskérdésként tekintünk rá.

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós
Cikk kép: undefined
Fotó: Huszár Gábor/Kisalföld

„Ötmillió magyar, akit nem hall a nagyvilág.” Ki ne ismerné a dalt? A magyar testvériségről olyan szépen, mint az Ismerős Arcok, talán senki sem énekelt a rendszerváltozás óta eltelt több mint három évtizedben. A Nélküled megérinti a lelkünket, melankolikus hangulata dacára felpezsdít, nem véletlen lett futballhimnusszá.

Ötmillió magyar… Énekeljük, miközben jól tudjuk, sajnos már a fele sem igaz. Ahogy anno Antall József magasztos kiállása is vágy volt csupán, amikor úgy fogalmazott, lélekben tizenötmillió magyar miniszterelnöke kíván lenni. Tízmillió magyarországi és ötmillió határon túli, összesen tizenötmillió Kárpát-medencei magyar. E számok mégis belénk égtek.

Tévesen. S a valósággal nem akaródzik szembenézni. A 2022-es népszámlálási adatok szerint Magyarországon 9,6 millióan élnek, a szomszédos országokban a magyarok száma 1,8 millióra apadt. Összesen tehát 11,4 millió magyar él a Kárpát-medencében, de ez is csupán pillanatfelvétel. A tendencia az igazán aggasztó. A megállíthatatlannak tűnő fogyás. Mintha nem akarnánk tudomást venni arról, hogy ami folyamatosan fogyatkozik, az egyszer el is fogy. Elmúlik, kimúlik. Velünk és bennünk élő őseinkkel, utódainkkal együtt.

Miben bízhatunk, mibe kapaszkodhatunk? Erre a kérdésre lenne jó választ kapni. Egy-két évtizede a demográfusok azzal kendőzték el a problémát, hogy a magyarok hagyományosan több gyereket szeretnének, mint amennyit végül valójában vállalnak. Ergo a magyar család- és gyerekközpontú társadalom, ez a két legfontosabb érték az életünkben. A vágy és a valóság közötti különbséget az életkörülményekkel magyarázták, azaz a családok nem engedhetik meg maguknak, hogy annyi gyereket vállaljanak, amennyit szeretnének. Ez a narratíva az elmúlt években valahogy elkopott, kihullott a közbeszédből. Már nem is akarunk gyereket? – tehetjük fel az aggasztó kérdést. Erre persze lehetetlen, képtelenség határozott nemmel felelni, de a felnőttbarát – értsd gyerekellenes – szolgáltatások terjedése ijesztő jelenség.

Általános, talán még a tudományosság próbáját is kiálló nézet továbbá, miszerint vallásos társadalomban több gyerek születik. Leszűkítve a vizsgálódás kereteit Európára és az elmúlt évszázadra, az erős katolicizmussal magyarázták, hogy Olaszországban, Spanyolországban, hát még Írországban a második háborút követő évtizedekben lényegesen magasabb volt a termékenységi ráta, mint mondjuk Németországban, később is indult zuhanásnak, igaz, legkésőbb a nyolcvanas években mindenhol bekövetkezett. Vajon miért? Kínálja magát a válasz.

A katolicizmus Európában vereséget szenvedett a globalizmussal szemben.

S hogy e téren mi a magyar helyzet? A kommunizmus és szocializmus korában a kereszténység felhajtóereje e téren nálunk nyilván gyengébben jelentkezett, mint a vasfüggönyön túl, az akkor még kereszténynek mondható Európában. A termékenység Magyarországon először már 1958-ban alulmúlta a reprodukcióhoz szükséges szintet, és a hetvenes évek elején bekövetkezett átmeneti fellendülést, néhány évet leszámítva ez az állapot sajnos állandósult. A szabad vallásgyakorlás visszaállítása önmagában nem váltott ki kedvező változást, sőt az elmúlt évtized adataiból akár arra is következtethetnénk, hogy a vallás hatása kisebb a termékenységre, mint gondolnánk.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2022. évi népszámlálás egyik vitára ingerlő adataként az elmúlt hetekben gyakran citálják, hogy Magyarországon az ateis­ták aránya immár meghaladja a hívőkét, de legalábbis többségben vannak azok, akik nem sorolják magukat egyik egyház tagjai közé sem. Persze illik óvatosan következtetéseket levonni, mert azok elsősorban azon alapulnak, hogy a lakosság negyven százaléka nem kívánt nyilatkozni erről a kérdésről, ami nem egyenlő a deklarált ateizmussal, még ha abszolút értékben nyilván távolabb áll a vallásosságtól. Ez a jelenség sem teljesen új. Már a 2011-es népszámláláskor a megkérdezettek 27,2 százaléka nem kívánt válaszolni erre a kérdésre, tehát ez az álláspont nem vezethető le csupán az online adatgyűjtési formával, az abból esetlegesen következő hanyagsággal.

Kizárólag az adatok alapján egyértel­műen arra juthatunk, hogy a vallás és annak gyakorlása az elmúlt évtizedben jócskán vesztett a jelentőségéből. Úgy általában. A termékenységre nézve viszont ennek az ellenkezője érvényes számszakilag. A termékenységi ráta ezen időszak alatt Magyarországon ugyanis emelkedett, nem is kevéssel, három tizeddel, a mélypontot jelentő 2011-es 1,23-ról a lokális csúcsot jelentő 2021-es 1,59-re, azóta sajnálatosan ismét csökkenő tendenciát mutat. Természetesen véletlenül sem azt kívánom sugallni, hogy az ateizmus terjedése növeli a termékenységet, csupán azt érzékeltetni, hogy a globalizmus, a digitalizáció korában az egyháztól különválasztott világi társadalmakban a vallásosság önmagában nem elégséges ösztönzőerő a gyerekvállalási hajlandóság növelésére.

Hogy akkor mégis mi ösztönözhet a családalapításra, a gyereknevelésre? Ne legyünk finnyásak lebecsülni az anyagiak szerepét. Így volt már ez a szocializmus éveiben is, szakmai körökben is elfogadott tétel, miszerint a hetvenes évek javuló adatait az 1967-ben bevezetett gyes alapozta meg. Ellenpéldaként említhetjük az úgynevezett Bokros-csomag hatását, négy év alatt, 1994-ről 1998-ra ugyancsak három tizeddel apadt, 1,64-ről, 1,33-ra esett vissza az átlagos gyerekszám.

A 2011 után tapasztalt fellendülés hátterében is kedvező családpolitikai intézkedések állnak, mindenekelőtt a családi adó-visszatérítés, az otthonteremtési támogatás, a babaváró program. Ám az is demográfiai alapvetés, hogy egy-egy ilyen intézkedésnek legfeljebb egy évtizeden át tapasztalható kedvező hatása, folyamatos megújításukra van szükség, a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) azonban sajnálatosan már nem váltott ki újabb kedvező hullámot.

Akadnak persze olyanok, akik az elégtelen termékenységet magyar betegségnek tekintik. A Stádiumban már Széchenyi István is megállapította, hogy az oláhok szaporábbak, és nehezen szabadult sötét víziójától, miszerint a magyar már elaggott nép, amelyen nem lehet segíteni. Részben éppen az ő munkássága a bizonyíték rá, igenis lehetett, a herderi jóslat nem vált valóra.

A trianoni csonkolást azonban máig képtelen kiheverni a magyar nemzet. Für Lajos állította fel a következő hipotézist 2001-ben publikált Magyar sors a Kárpát-medencében című kötetében. Trianon óta a történelmi Magyarország területén a lakosság száma durván a másfélszeresére, húszmillióról harmincmillióra emelkedett. Úgy, hogy a szomszédos népek többségi államukban a korábban Magyarország fennhatósága alá területen megduplázták a létszámukat. Für hipotézise szerint ugyanez történt volna, ha fennmarad a magyar államiság, csak éppen a magyar mint többségi nemzet javára. Tehát ha nincs Trianon, ma legalább húszmillió magyar szavát hallhatnánk.

Ezzel szemben sajnos a tizenötmillió is balladai túlzás. A fogyás megállíthatatlannak tűnik. Az egyetlen kedvező változás, hogy már nem válik gúny céltáblájává az, aki szóba hozza a témát, mint anno szegény Fekete Gyula, aki a nemzet élő lelkiismereteként igyekezett napirenden tartani a népesedés, a fogyás fenyegető ügyét. Immár szabadon lehet írni, beszélni demográfiai válságunkról, még azok sem tagadják el ennek a mindennapi életünkre gyakorlott hatásait, akik egyébként viszolyognak a nemzeti büszkeség bárminemű megnyilvánulásától.

Igen, egy vérből valók vagyunk. Ez a legfontosabb üzenet. A népesedési válság egyformán fenyeget konzervatívot, liberálist, heterót és mindenféle sokszínűt. Ha akarja, ha nem, ha elfogadja, ha nem.

A gyermekvállalás társadalmi haszon, a gyerek érték. Ez lehetne a nemzeti minimum, a minden elé kívánkozó sorskérdés. Akkor juthatunk az 1,5-ről a 2,1-re, ha az egyes csoportok ezen alapon licitálnának egymásra, nem pedig a társadalmi léptékű öngyilkosság módszereiben.

Borítókép: Balatonon nyaraló család (Fotó: Kisalföld/Huszár Gábor)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A pöcegödör legalján

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.