A világjárvány pillanatok alatt átalakította az emberek mindennapjait. A családok megszokott élete is jelentős fordulatot vett az óvodák, iskolák bezárásával és az otthoni munkavégzés elterjedésével. A beszűkült mindennapokban jelentősen megnőtt az együtt töltött idő mennyisége. Lényeges kérdés, hogy vajon a családi idő ugrásszerű növekedése hogyan befolyásolta a családi kapcsolatokat, a minőségi időtöltést. Erre a kérdésre akkor kaphatnánk pontos választ, ha tisztában lennénk a családi élet működésével hagyományos esetben és veszélyhelyzet idején. Teljes körű adatok hiányában támaszkodhatunk azonban olyan reprezentatív felmérésekre, amelyek érintik a családon belüli tevékenységeket és kapcsolatokat.
A Kopp Mária Intézet a Népesedésért és Családokért (KINCS) kutatásai közül két vizsgálat eredményeit hívhatjuk segítségül a fenti kérdés megválaszolására. Az Értékteremtő gyermeknevelés című kutatás adatfelvétele 2020 januárjában zajlott, tehát még a világjárványt megelőző életvitelbe nyújt betekintést. Az országos kutatás kérdőíveit negyedik osztályos gyermekek szülei, összesen 1156 fő töltötte ki. A válaszadók összetétele regionalitás, a lakóhely településtípusa és a szociális helyzet szerint reprezentálja a negyedik évfolyamos tanulói populációt.
A kutatás egyebek között a közösen végzett tevékenységeket mérte fel. Hagyományos körülmények között a családtagok a legtöbb időt hétvégenként töltik együtt, jellemzően a szülők, testvérek, illetve nagyszülők társaságában. A gyermek hétvégi önállóan végzett elfoglaltsága közül a (nem elektronikus eszközzel végzett) játék a leggyakoribb időtöltés, tevékenység, amely átlagosan 2,7 órát tesz ki. Telefonon, tableten és egyéb eszközön 2,1 órát játszanak, önálló tanulással és sportolással egyaránt két órát töltenek.
A családokon belüli beszélgetések témája legnagyobb részt az iskolai történések körül forog, a szülők 86 százaléka napi szinten, további tíz százalék hetente többször kérdezi erről gyermekét. A világ dolgairól, az élet értelméről vagy hitbeli kérdésekről már kevesebb szó esik, az otthonok húsz-harminc százalékában szóba sem kerülnek ezek a témák. A válaszadók hatvan százaléka kérdez rá gyakorta arra, mit olvasott, látott gyermeke az interneten. A beszélgetésekhez is alkalmat kínáló családi étkezések minden második megkérdezett otthonában napi szinten valósulnak meg, további harminc százaléknál pedig hetente többször.