Háború fenyeget

Kilenc vezető európai repülési cég közös levélben emeli fel szavát a légitársaságokra kivetett szén-dioxid-adó ellen.

WA
2012. 03. 12. 18:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A levél szerint – amelyet a repülési társaságok vezérigazgatói jegyeznek – az intézkedés kapcsán kereskedelmi háború fenyeget, Európán kívülről ellenintézkedések várhatók. Összesen 29 ország február 22-én közös nyilatkozatban fejezte ki tiltakozását a szén-dioxid-adó bevezetése kapcsán.

Az Európai Unió tagállamainak repülőtereit használó légitársaságokat január elsejétől vonták be az emissziókereskedelembe (ETS). A légitársaságok ingyenes egységeket kapnak meghatározott referenciaértékek alapján, amit a 2004 és 2006 közötti kibocsátások alapján határoztak meg. 2012-re kibocsátásuk 85 százalékát kapják ingyen, vagyis 15 százalékot kell kifizetniük 2013-ig. Becslések szerint mintegy 4 ezer légitársaságnak kell fizetnie.

Ezzel a légitársaságok is rákényszerülnek az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére, ellenkező esetben – a kvótavásárlás miatt – növekszenek költségeik.

Az unós végrehajtó testület emlékeztetett arra, hogy a légi közlekedés az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 10 százalékáért felelős. Becslések szerint egy Brüsszel–New York útvonalon oda-vissza közlekedő légi jármű utasonként csaknem 800 kilogramm szén-dioxidot juttat a levegőbe.

Brüsszel szerint a kvótarendszer kiterjesztésének jelentős környezetvédelmi előnyei lesznek, mert a légi közlekedés folyamatosan növekvő kibocsátását a 2004–2006 közötti átlagszint alatt tartja majd. Az évtized végére évente 72 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe az érintett járatok összességén, ami 26 százalékkal kevesebb annál, mint ha a jelenlegi trendek folytatódnának. A bizottság számításai szerint a döntés a repülőjegyek áraira elenyésző hatással lesz: a transzatlanti járatokon a viteldíjak emelkedése még a 2 eurót sem fogja elérni, „feltéve, hogy az ingyenes egységek értékét nem terhelik rá az utasokra”.

2013-tól a kibocsátási kvóták 82 százalékát kapják ingyen a társaságok, a maradék pedig árverés útján talál majd gazdára. Az árverések bevételeivel az uniós tagországok gazdálkodhatnak, de azokat vissza kell forgatniuk a klímavédelmet szolgáló beruházásokba.

Az ingyenes kvóták kiosztását is a tagállamok végzik, mégpedig oly módon, hogy a referenciaértéket megszorozzák az egyes cégek tavalyi tonnakilométer-adataival.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.