„A kampány – Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszterrel és Simonka György fideszes országgyűlési képviselővel, a Magyar Dinnyeszövetség elnökével együtt – több multinacionális élelmiszerláncban folytatódik, miközben óriásplakátok is felhívják a magyar görögdinnye fogyasztására a vásárlók figyelmét” – fogalmazta meg a promóció menetrendjét az államtitkár.
Szigorúan ellenőriznek
Budai Gyula elmondta, hogy a termelők, a kereskedők – a nagy multinacionális áruházláncok – és a szakmaközi szervezet (FruitVeB) képviselői múlt pénteken egyeztettek a minden piaci szereplő számára átlátható viszonyok kialakításáról. Ennek eredményeképpen olyan megállapodás született, hogy a multinacionális áruházláncok a közösen kialakított áron értékesítik majd a dinnyét, és abban is egyezségre jutottak, hogy milyen, még elfogadható ár alakuljon ki a szezon végén.
Az államtitkár emlékeztetett: jelenleg Magyarországon mintegy 5 ezer hektáron termesztenek dinnyét, és 170 ezer tonna termett meg. Hozzátette, a gyümölcs promóciójára tavaly mintegy 20 millió forintot költöttek, idén ennek közel háromszorosát. A politikus aláhúzta: a magyar görögdinnye minősége kiváló, ezért hatékonyan kívánnak fellépni a különböző piacot torzító áruforgalom ellen, így például szigorú ellenőrzésre számíthatnak az utak mentén dinnyét árusítók.
Munkahelyeket is teremthet
Simonka György országgyűlési képviselő, a dinnyeszövetség elnöke arról beszélt, hogy volt idő, amikor Magyarországon 14 ezer hektáron termeltek dinnyét, és az ország a világ harmadik görögdinnye-exportőrének számított. A termelést ismét fel szeretnék lendíteni, ezért a közeljövőben évente ezer hektárral kívánják növelni a termőterületet. Ez további háromezer embernek adna munkát évente; most 15 ezren élnek a dinnyetermesztésből.
Újságírói kérdésre Simonka György elmondta: a termelők idén is szeretnék elérni a tavalyi átvételi árakat, amely a szezon végén bruttó, áfával növelt fogyasztói árként 95 forint körül alakulhat. Megjegyezte, hogy a magyar görögdinnye idén is a legolcsóbb gyümölcsök közé tartozik majd.
Mártonffy Béla, a FruitVeb elnöke arról beszélt, hogy korábban a magyar görögdinnyetermés 60 százalékát külföldön, 40 százalékát belföldön értékesítették. Ez az arány a promóció kedvező hatásának köszönhetően a múlt évben megfordult.