Egyedül nem megy

2000. 04. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régóta tudott dolog: a háborúhoz pénz kell. Arra azonban csak az elmúlt hónapokban derült fény, hogy a rali a pályán kívül is háború.Tragédiáktól és botrányoktól sem mentes versenyeket és rendkívül kiélezett küzdelmet hozott a magyar első osztályú ralibajnokság legutóbbi idénye. 1999-ben az első pillanattól kezdve ifjabb Tóth János és Kiss Ferenc csatájáról szóltak a futamok, más nem szólhatott bele a címvédő Kiss és a háromszoros bajnok „Janika” párharcába. A százezres szurkolótáborral bíró autós szakág legutóbbi évére rányomta bélyegét a salgótarjáni versenyen történt haláleset, majd később a Kiss-Büki páros elleni „merényletek”. A horrorév után mindenki a tiszta lappal való újrakezdésben reménykedett, de a most megrendezett idénynyitó esztergomi futamot mégis csúnya nézeteltérések, szópárbajok, nyilatkozatháborúk előzték meg.Kétszeres bajnokként vághatott volna a magyar első osztályú ralibajnokság millenniumi évi sorozatának a Kiss Ferenc-Büki Ernő páros, ha a pécsi pilótát nem távolítják el a csapatból. Az utóbbi években másodszor fordul elő, hogy bajnoki címvédő a pálya széléről kénytelen nézni az új évad eseményeit. A százezres szurkolótábor tagjai nehezen ocsúdnak ilyenkor a kezdeti döbbenetből, mert nem értik, hogyan fordulhat elő ilyesmi. Még a tények ismeretében is nehéz megmondani, hogy pontosan miért nem versenyezhet idén a tavalyi bajnok Kiss Ferenc. Az viszont egyértelmű: ez a történet is a pénzről szól. A pénzről, méghozzá kétszeresen is. A gondok egyik forrása a címvédő fizetése (volt).Amint azt a kétszeres bajnok Kiss Ferenc április 6-án a MAG-nak kifejtette, az elmúlt két évben szinte ingyen „csinálta” ezt a sportot, azonban családja megélhetési gondjai miatt arra kényszerült, hogy fizetést kérjen csapatától. A tavaly őszi tárgyalások során ezért 3,5 millió forintot kért az idei évre, amit a csapat vezetése soknak tartott. Az interneten március 31-én tett nyilatkozatát megerősítve elmondta, hogy mivel a csapat vezetésével tavaly novemberében 1,2 millió forintban sikerült megegyeznie, egy hónapja még biztos volt abban, hogy Esztergomben ő ülhet a csapat autójának kormánya mögé. Ezt az azóta már megcáfolt feltételezését – ha kissé ellentmondásosan is – megerősíti a verseny szinte az utolsó percig érvényes nevezési listája (az interneten április 6-án még ez a verzió szerepelt), ahol a tavalyi bajnoknak járó 1-es rajtszám mellett Kiss Ferenc nevét olvashatjuk, igaz ugyan, hogy navigátor nélkül(!). Külön érdekessége e listának, hogy ugyanaz a Subaru Impreza WRC (és a csapat, a Mol Rally Team) a 3-as rajtszám mellett feltüntetett ifj. Angyalfi Károly-Büki Ernő páros nevénél is megtalálható.Amint azt Kiss Ferenc elmondta, a csapat ügyvezető igazgatójától, korábbi navigátorától, Büki Ernőtől egy nappal a verseny nevezési zárlata előtt tudta meg, hogy mégsem ő lesz a csapat „kormányosa”. – A menesztésemről szóló hírekről pletyka szinten már a Mecsek Rally előtt hallottam, de pár százalék esélyt az utolsó pillanatig adtam magamnak – tette hozzá a versenyző, aki a nevezési zárlat pillanatában – elvben – még indulhatott volna a versenyen, hiszen a nevezése még érvényben volt. Miközben azonban azt fontolgatta, hogy érvényes nevezéssel a háta mögött egy bérelt Gruppe A-s Toyotával mégis indul a versenyen, a versenyzői engedély tulajdonosa, a Mol Rally Team visszavonta nevezését. Mint elmondta: „Az egész azért történt, hogy semmiképp ne tudjak indulni a versenyen.”A történteket utólag kommentálva rámutatott: a csapat éves költségvetéséhez képest nem az általa kért fizetés ténye és nagyságrendje rejlik az elbocsátás hátterében, hanem az, hogy nem tudott szponzorpénzeket vinni a csapathoz. Márpedig a csapatnak manapság nagy szüksége lehet a támogatókra, hiszen amint azt a korábbi társ, Büki Ernő a MAG-nak elmondta, a főszponzor, a Mol Rt. a támogatások összegét az idén a tavalyinak a töredékére csökkentette. A Mol Rt. nyilatkozati joggal nem rendelkező egyik felelős beosztású munkatársa szerint „valóban szűkültek a támogatásra fordítható keretek”. A vállalat hivatalos álláspontját képviselő Felkai György marketingkommunikációs igazgató szerint viszont: „Szinten maradt a támogatás.” Mint elmondta, a változások „az egyéb, járulékos költségeket érintik”, ennek következtében mivel „a vállalatnak nem fűződik érdeke ahhoz, hogy egy-egy autómárkát támogasson”, a versenyzéshez használt járművet már nem ők biztosítják.Az egyes csapatok pontos költségvetésének ismerete nélkül is elmondható azonban, hogy jelentős összegről van szó, hiszen, mint köztudott, az ilyen szintű autókat külföldi tulajdonosoktól bérlik, évente sok millióért. Kiss Ferenc menesztésének hátteréről megkérdeztük csapatának főnökét is. Ranga László kifejtette: „Feri soha nem hozott szponzorpénzt a csapathoz, de én ezt soha nem is kértem tőle.” Mint elmondta, a kétszeres bajnoknak túlzott pénzügyi igényei voltak a Mol Rally Teammel szemben, hiszen fizetés gyanánt „a 2000-s évadra nettó 3,5 millió forintot kért előre, egy öszszegben, ennyi pénze pedig nem volt és most sincs a csapatnak”. Amint arra rámutatott, Kiss utoljára tavaly november 15-én beszélt vele személyesen, márpedig „ha valaki versenyezni akar, akkor az a minimum, hogy felkeresse a csapatfőnökét”. Hozzátette azonban, hogy igényt tart a versenyző tudására, ezért pillanatnyilag azon fáradozik, hogy előteremtse a Kiss Ferenc által kért összeget, hogy „minél előbb újra autóba tudjon ülni”.Az új pilóta, Angyalfi Károly kiválasztásának hátterét firtató kérdésünkre leszögezte: szó sincs arról, hogy „a szponzorpénzek állnának a háttérben”, a fiatal versenyző mellett tehetsége és az a tény szól, hogy „ő nem kér pénzt”. A március végére kialakult, többek által komédiaként aposztrofált történet véglegesnek tekinthető „szereposztása” szerint Kiss Ferenc mindenesetre nem indult az évadnyitó ralin, és várhatóan az év többi versenyén sem indul majd. Amint azt az említett internetes interjúban és lapunknak is elmondta, 2000. december 31-ig érvényes szerződés köti a Mol Rally Teamhez, így esetleges átigazolása, tehát az egyetlen lehetősége a versenyzésre a csapat vezetésén és a „pénzügyeken” (legalább kétmillió forinton) múlik. Ez az átigazolás azonban már csak azért sem lesz egyszerű dolog, mert a Ranga Lászlótól származó információk szerint e szerződés 2005. december 31-ig van érvényben. Ha viszont Ranga fáradozásai sikerrel járnak, és Kiss marad, további kérdések forrása a majdani navigátor személye, hiszen a korábbi társ, Büki Ernő egyrészt idén Angyalfival versenyez, másrészt kettejük személyes kapcsolata meglehetősen zilált. Míg március végén még azt nyilatkozta, hogy a barátságot nem szeretné megszakítani, a szurkolók által Fefeként is ismert Kiss április elején már nem volt ilyen határozott. Amint azt a MAG-nak elmondta, nyilatkozataiban Büki olyan dolgokat állít róla, amelyek nem igazak, „ráadásul a nevét is adja hozzájuk”, így nem tartja valószínűnek, hogy a kapcsolatuk a közeljövőben rendeződjön.Sokak számára sovány vigasz, de a hét végén rendezett első futamon Kiss azért mégsem kényszerült teljesen a pálya szélére, mert tapasztalatával és szaktudásával a Hideg Team versenyzőjét, Hideg Krisztiánt segítette. Az viszont minden újságírói elfogultság nélkül állítható, hogy érdemi jelenléte nélkül az idei versenysorozat veszít az értékéből, hiszen minden sportágban az a versenyzők vágya, hogy legyőzzék a tavalyi bajnokot. Azt pedig még nem lehet tudni, hogy a szurkolók ezrei a gázpedálra és a bajnok lábára utalva mikor ordíthatják újra remegő gyomorral: „Ne vedd el, Fefe!”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.