Mindenszentek: az emlékezés napjai

Szegeden a mindönszentek kalácsát vagy az úgynevezett kódiskalácsot osztogatták a szegényeknek. Székelyföldön a mindenszentek lepényét adták a templom előtt várakozó nincsteleneknek november 1-jén.

2002. 11. 01. 6:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megnyugvás, a csendesség napjai következnek: a Mindenszentek ünnepe felkészít a következő napra, a halottak napjára. Évezredes hagyomány töröltetett el, amikor ötvenegynéhány évvel ezelőtt, oly sok ünnepünk mellett, a Mindenszenteket is fekete betűssé tették a naptárban. S fél évszázad kellett hozzá, hogy visszaállítassék tisztségébe az emlékezés.

A Mindenszentek ünnepe, s a halottak napja már a IX-X. században jeles ünnepe volt a korabeli Európának: IV. Gergely pápa 844-ben rendelte el, hogy ez az ünnep egyetemessé váljék, s már III. Gergely idején, 741-ben az emlékezés napjaként említik november 1-jét. A Mindenszentek napjához a katolikus egyház a keresztény vértanúk emlékét rendelte, a naptár ugyanis betelt már. Azokra, akik a kalendáriumban nem szerepelnek, s nem nyilvánították őket szentté, a hívők e napon emlékeztek.

A kelták, akiknek ez a mai nap, a Mindenszentek napja az év első napja volt, halotti áldozatokat mutattak be az elhunytak emlékére. Az angolszász nyelvet beszélő területeken máig él a Halloween ünnepe, mely már elnevezésében is (all hallows, minden szentek) a keresztény ünnepre utal. Ám az ünnep külsőségei, például a töklámpás, már a kelta hagyományokhoz nyúlnak vissza.

Az ünnephez nemcsak a kelta-brit hagyománykörből kapcsolódott a halottakra való emlékezés: tudjuk például, hogy 998-ban Franciaországban már hagyomány volt, hogy ezen az ünnepen a halottakért imádkoztak, ám csak a XIV. századtól lett általános szokássá, hogy november első napjaiban elhunyt szeretteinkre is emlékezzünk. A két ünnep egymásutánisága is erre utal: a később az ünnepkörhöz kapcsolódó halottak napjára november 2-án, vagy, ha 2-a vasárnapra esik, a hagyományok szerint 3-án kerül sor.

A november 1-jéről 2-ára virradó ''babonás'' éjszakához s a halottak napjához számos néphagyomány kapcsolódik. Göcsejben sütés-főzés, lakomák közepette várták az éjjeli órákat, ám ekkor elnémult a muzsika. A halottak napján aztán nem volt illendő házimunkát végezni. A magyarság által lakott területeken vissza-visszatérő hagyomány volt, hogy a temetőbe ételt vittek a halottaknak. Máshol hazavárták őket: égve hagyták nekik a házban a lámpást, hogy könnyen leigazodjanak. Szegeden a mindönszenetek kalácsát, vagy az úgynevezett kódiskalácsot osztogatták a szegényeknek. Székelyföldön a mindenszentek lepényét adták a templom előtt várakozó nincsteleneknek november 1-jén. A naphoz kapcsolódó hiedelmek közé tartozott, hogy az 1-jéről 2-ára virradó éjjelen ''halottak miséznek a templomban''. A temetőbe látogatókat óvták attól, hogy virágot szakítsanak a sírokról, mert aki ezt teszi, azt ''elviszi a halott''.

Kedves, régi szokás, hogy ezen a napon a temetőbe látogatók nemcsak szeretteik sírját ápolják, de egy-egy szál virágot letesznek az elhanyagolt sírokra is. A templomokban megszólal Mozart Reqiuemje:

''Dies irae, dies illa / solvet saeclum in favilla / teste David cum Sybilla.''

A temetők estefelé mécsesek tüzében úsznak, s a régen kőből faragott keresztek erdeje mellett a furcsa módon téglalap, négyzet alakú sírtáblákba visszahúzódó keresztek, kopjafák között emlékeznek a hozzátartozók, barátok azokra, akik már nem lehetnek közöttünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.