Pokorni a közoktatási csődhelyzetről

Megkezdődik 2003-ban a pedagógus bérek elértéktelenedése, bezárás fenyegeti a kistelepülések iskoláit, s jövőre egy darab kollégiumi férőhely sem épül a beígért tízezer helyett - jelentette ki Pokorni Zoltán, aki sajtótájékoztatóján elmondta, nem kíván visszatérni a nagypolitikába.

2002. 11. 21. 13:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A számok tükrében először érthetetlen volt, hogy a László Csaba által ’’nem a legjobbnak’’ nevezett 2003-as költségvetés Oktatási Minisztériumot érintő, növekedést tartalmazó előirányzatait miért kíséri szerény hallgatás a tárca részéről. Részletesebb vizsgálódásaink után ez a hallgatás érthetővé válik – fejtette ki Pokorni Zoltán, a Fidesz oktatási kabinetvezetője mai sajtótájékoztatóján, ahol a 2003-as költségvetés oktatási fejezeteit elemezte. A tájékozatón jelen volt Sió László, a párt oktatási tagozatának vezetője is.

A ’’szép számok, melyeket a költségvetés tartalmaz – 185,5 milliárd forint helyett 272,9 – imponálónak tűnnek, ám ez a növekedés tragikusnak mondható forráshiányokat fed el. A növekedés ugyanis 58,7 milliárd forint erejéig a bérnövekedés következménye. Nemcsak arról van szó, hogy a BM-től átvett feladatot, a humán normatívát is magával hordozza ez a forrásnövekedés 30 milliárd forint erejéig (ez a tétel, mely az egyházi és alapítványi intézmények támogatását jelenti, 2002-ben 50 milliárd volt, ma 30 milliárd), hanem arról, hogy a 2003-as költségvetési javaslat nem nyújt fedezetet a mintegy 182,5 milliárdos bérnövekedésre. Ezt Pokorni az Állami számvevőszék jelentésével is alátámasztotta. A dokumentum aláhúzza: ’’Az állami támogatások, hozzájárulások, valamint a személyi jövedelemadóból átengedett bevétel 2003. évi 29,2 százalékos növekménye (254,2 milliárd Ft) nem nyújt fedezetet a kormányprogramból adódó bér-és szociálpolitikai intézkedések teljes körére makroszinten sem.’’ Az ÁSZ jelentése példaként említi: ’’A közoktatás terén a bérintézkedések éves szinten 182,5 milliárd Ft-ot jelentenek, a normatív hozzájárulások és támogatások azonban csak 113,3 milliárd Ft többletet tartalmaznak ezen a területen’’.

Az ÁSZ jelentése szerint beláthatatlan következményekkel – tömeges elbocsátásokkal, önkormányzati csődökkel járhat, hogy a növekedés nemhogy egy 50 százalékos bérnövekedés áthúzódó hatásának fedezetét nem biztosítja, de még a megvalósult 35-40 százalékos emelés kifizetését sem teszi lehetővé.

A pedagógusok közül sokan bizalommal várták a szeptemberi béremelést, melyet valamennyi párt indokoltnak látott – emlékeztetett Pokorni, felidézve: a Fidesz pedagógusi életpálya-modellje keretében 4 év alatt emelkedtek a fizetések, mindig rendelkezett kellő költségvetési kerettel. Medgyessy nem ezt az utat választotta: nem az oktatás teljesítményeit, emelte, az új koncepció nem érinti a minőségi bérpótlékot, nem honorálja a plusz munkát.

Pokorni rámutatott: míg az elmúlt 4 év alatt 80 százalékkal nőttek a pedagógus bérek, 2003-ban elkezdődik e bérek elértéktelenedése. A 0 százalékos emelést 2003-ban nagyobb adóterhek sújtják, hiszen egy általános iskolai tanár abban a sávban adózik, mint Medgyessy Péter vagy a 100 leggazdagabb magyar ember. A béremelés nem érte el az 50 százalékot, 30 százalék körül volt, a műszaki oktatók pedig egyáltalán nem részesültek belőle. Mivel a 2003-as költségvetés még e csökkentett összeg fedezetét sem tartalmazza, az Önkormányzati Szövetség most azt javasolja, központi forrásból juttassa el a kormányzat a béremelések fedezetét – tette hozzá.

A költségvetés tervezete különösen hátrányosan érinti az oktatási intézményeket fenntartó kistelepüléseket. Nem volt véletlen elszólás Medgyessy kampányában, amikor ’’életképtelen településekről’’ beszélt. A kistelepülések részben csak óvodát, alsó tagozatos iskolát tartanak fenn. Ezen intézmények normatív támogatása csak 25-35 százalékkal növekszik, s egyáltalán nem emelkedik a kistelepülések kiegészítő normatív támogatása, mely a polgári kormányzat idején biztosította a működés feltételeit – emlékeztetett Pokorni, aki szerint ’’be nem vallott, de szívük mélyén hordozott stratégiai elem’’ e települések elsorvasztása. Az érintett településeken nem csupán a bérek kifizetése válhat lehetetlenné, de az intézmények is megszűnhetnek. Csakhogy óvodásokkal, kisiskolásokkal nem lehet megtenni, hogy hajnalban autóbuszon utazzanak a legközelebbi településre – érvelt Pokorni.

A költségvetés nem nyújt forrást hogy az egyetemek, főiskolák növeljék a hallgatói létszámot, ezt az OM sem támogatja – csakhogy így nem lehet tudásalapú társadalmat építeni. Ahhoz ugyanis pénz, épület is kell: márpedig ahhoz, hogy a 2003-ban tervezett beruházások az elfogadott ütemterv szerint megvalósuljanak, 23,3 milliárd forint támogatásra volna szükség. Pokorni ezt szembesítette a költségvetés tervezet összegével, mely 11,3 milliárddal számol, s kitért arra is: míg a választási kampányban a Fidesz és az MSZP is 10 ezer új kollégiumi férőhelyet ígért, a költségvetés 0 kollégiumi hellyel számol, egy darab új férőhelyre sincs pénz, a kormány még a fejlesztési programot koordináló Kollégiumi Közalapítványt is megszüntetné. Hozzátette: minisztersége alatt 5 ezer új kollégiumi férőhelyet építettek.

Kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek az egyházak által fenntartott oktatási intézmények: megszegve a Vatikánnal kötött megállapodást, a kormány mintegy felére csökkenti (1,3 milliárdról 0,7 milliárd forintra) az egyházi intézmények fejlesztésére szolgáló forrást, ez főleg ez egyházak által működtetett egyetemeket, főiskolákat sújtja – mondta Pokorni, arra is kitérve, hogy a nagy propagandával beharangozott Sulinet programra sincs pénz, hiszen a beígért 20 ezer számítógép költségfedezetét nem tartalmazza a költségvetés. Emlékeztetett: a polgári kormányzat alatt 55-szörösére nőtt az iskoláknak biztosított sávszélesség a nemzeti információs program keretében.

A régebben támadott Comenius 2000 programot a kormányra jutottak megtartják ugyan, de a minőségfejlesztési programokból 400 milliót az OM egy Soros György által átadott programra költ, s a Comenius programba nem kapcsolódhatnak új intézmények.

A tantervi szabályozás elleni totális támadás előszeleként módosítja a költségvetési törvény a tanulói óraszámokat – mutatott rá Pokorni a további tervezetekre, többek közt egy pedagógus körökben már közkézen forgó 80 oldalas, az oktatási törvényt módosító javaslatra. Az MNO kérdésére válaszolva Pokorni elmondta: nem az a veszély fenyeget, hogy a végén az egyetemisták sem tudják a Himnuszt, hanem az, hogy nem értik. Valóban túlburjánzás, információ-halmozás jött létre az oktatásban, az általános iskolások középiskolai szintű anyagot tanulnak, a megoldás viszont Pokorni szerint nem az, hogy szabályozott tantervi rendszer helyett ’’a lovak közé dobjuk a gyeplőket’’.

Pokorni élesen támadta a Nemzeti Tankönyvkiadó privatizációját: szerinte utódja, Magyar Bálint csak lojalitása miatt nem emel szót az indokolatlan, ráadásul a tankönyvkiadó puszta létét is veszélyeztető lépés ellen. Fennáll a veszélye, hogy a piaci szemlélet eluralkodásával elérhetetlen lesz a fogyatékosok és kisebbségek részére eddig magas támogatással előállított tankönyvek ára – fűzte hozzá.

Újságírói kérdésekre válaszolva Pokorni határozottan elzárkózott attól, hogy elemezze az elmúlt fél évet és az önkormányzati választásokat, s kijelentette: nem áll szándékában, hogy visszatérjen a nagypolitikába. Arra a kérdésre, hogy a tavaszi tisztújító kongresszuson ezt megteszi-e azt mondta: erre nem tud válaszolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.