Gödöllői kerti séták a csend színeivel

Szakolczay Lajos
2003. 01. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

AnGödöllői Új Művészet Közalapítnvány megint hallatta a hangját, namikor egy tavaly őszi antológiánban és az azt kísérő kamarakiállításkor a kertet jelölte meg témának. Tudván tudta, hogy e mitikus hely, amelyben a valóságos kert és lugas éppúgy benne foglaltatik, mint a lélek csöndje, századokra visszamenően meghatározta egy-egy művész vagy alkotó közösség kitárulkozását. Hiszen a képzőművészet, akárcsak bármely más művészeti ágat egybegyűjtő tartomány, a muzsika kertje is.
Szín, hangulat, forma, s az általuk bennünk zenévé formálódó csönd nagyon is közelebb visz ahhoz, hogy teremtményeink gyümölcsét valódi szimfóniának lássuk. Igen, lássuk, hiszen a nagyzenekar, a természet – a virgonc tavasz és az elmúlást-búcsúzást sugalló ősz – hangszereit: a harsogó zöldeket, bágyadt sárgákat, melankolikus barnákat és a megannyi ózontiszta kéket csaknem zeneszerszámként szólaltatja meg.
Hogy ezt a – más csoportosulásoknál alig észlelhető – harmóniát mi teremtette meg a gödöllőiek között, csak sejteni lehet. A szakma szeretetén túl egymás megbecsülése is. Így a különbözőségek – az egyéni arcéllel bíró karakterek – nem olvadnak egymásba, összhatásukban mégis egy ma már fehér hollónak számító egység hatását adják. Ha ez – irányítója az erkölcs, megjelenési formája a mívesség – maga a gödöllői kozmosz, ám legyen!
De a hajdani híres szecesszióból nem tudott annyi öröm idesugározni, amit itt föl ne dolgoztak volna. Micsoda kert flórája világosította (virágosította?) meg a gödöllőieket, hogy a rég múlt tujáit és metszett arcú, artisztikus (madár)angyalait, vagyis a földet és az eget – eme jegyben foghatott kezet a festő-grafikus Bráda Tibor a keramikus Kun Évával – össze tudták békíteni? Égi-e az a palota, netán csupán a valóság tündéri mása, amely Gyulai Líviusz századok harmatától édes kutyafogatát éppúgy falai közé fogadja, mint Bódis Erzsébet égbe nyújtózkodó, különösen szép virágkápolnáját? Mert ha a zsúfolt motívumú, sötét hálóival érzékien magához húzó litográfia (Romantikus lap, kutyafogattal I.) a fenséges úri kert diadalmának a megtestesítője, a föltehetően textilvázlatnak készült, ám önálló akvarellként is megálló Vad szegfű a szegény-szabadság szimbóluma.

Müller Magdolna organikus kőedényei-kővázái (Organikus formák), melyek láttán a női testnek szinte minden domborulata megdicsőül, rokonok-e Vilhelm Károly vastag festékrétegekben tobzódó, kék-zöld-fehér – fogható, tapintható – érzelemhullámaival? Ha az Organikus formák egyike-másika sugárzik, rejtett üzenetet közöl, akkor a Tavaszi kép elementáris erővel tudatosítja bennünk: ezért a virágzásért, buja kerti ünnepélyért érdemes élni.
Deák Ilona átszellemült, a sötétnek is ragyogást adó olajfestménye (Séta az erdőben) éppúgy egy hangulat, benső remegésű érzésvilág kifejezője, mint ahogyan Smetana Ágnes opálfényű, sejtelmes, zöld-kék szecessziós virágokkal sokkoló, egyúttal megnyugtató olvasztott üvegreliefje (Próbálkozásom). Ez utóbbi különleges kerti oltárnak is nevezhető. Ez az érzésvilág fogalmazódik meg Szuppán Irén Hangulat című textil faliképén is; méghozzá a vertikális, több vonalsávú osztódás felhővonulatainak átsuhanásával (igen érdekes a rajzos, piros-fekete, néha fejjel lefelé is álló egyszerű virágok leheletnyi üzenete).
Remsey Flóra érzékeny lelke mint képmetafora költözött több lábon nyugvó M betűjébe, ebbe a különlegesen vibráló kertbe, melyben a szitakötő és a pillangó ugyancsak jelkép értékű lelki tartalmak kifejezői. F. Orosz Sára Napörvény sorozata, abból is a Még csípős a reggel, valaminő kozmikus álomból való ébredés megtestesítője – három örömállomás formájában zajlik ez. Farkas Éva gobelinje (Üzenet a múltból) ennél jóval rejtőzködőbb, finom munka: a természet őrizte emberarc sajátságosan rögzül benne.
Katona Szabó Erzsébet zöld-kék izzású tengere (Eső áztatta franciakert), ez az applikált, kollázstechnikával készült bőr tájkép, egymásba épült, egymásból nyíló boltozataival és síkjaival maga a természet apoteózisa. S legkivált az ökonomikusnak is mondható szerkesztésé és technikáé. Orosz István szellemes Liszt-maszkjába (TivoLiszt) beköltözött az építészet mint fauna, mint erdő, mint nyüzsgő lét. A grafika attól lebilincselő, hogy a legtudatosabb mesterségbeli fogásai úgy hatnak, mintha a véletlen hozta volna össze őket. És hogy Orosz István nem csupán képköltő, hanem igen komoly versköltő is, az a Kert című antológiából mindennél jobban kitetszik. Erősíti, színezi Nagy Gáspár lírahangját, és költeménye mégis külön világ.
E kamarakiállítás méltó folytatása annak, amit a Gödöllői Iskola nagyjai – Körösfői-Kriechsék és Nagy Sándorék, Undi Mariskáék és Remsey Jenőék – a szecesszió gyönyörű korában itt műveltek.
(Elhangzott a Kert című antológia
és kamarakiállítás gödöllői bemutatóján.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.