Szent virágok, virágos szentek

Lovass Ildikó
2003. 08. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különleges módon fonódnak egybe a családi és vallási élet színterei a Magyar Mezőgazdasági Múzeum Szent virágok, virágos szentek a hagyomány és művészetek tükrében című kiállításon. Régóta foglalkoztatta a téma a múzeum két munkatársát, Kárpáti Elemérnét és Wohlné Nagy Ágotát. Mint elmondták, a mezőgazdaság történetének és fejlődésének vonulatába jól beilleszthető a szentek mellett megjelenő növények jelentéstartalmának bemutatása. Kiemelték a rózsát és a liliomot, valamint a szőlőt és a kalászt, s köréjük csoportosították az illusztrációt. A virág természete, a nép körében elfogadott jellemző tulajdonságai egybecsengenek az adott szent jellemével.
A virág a szeretet, a világmindenség eredetének ősi jelképe is. Vallásos tisztelettel övezték már az antik kultúrák is, s ugyanez jellemezte a keresztény középkori Európát. A szerzetesek – akiket az első virágkertészeknek tekinthetünk – a kolostorkertekben a hagyományos gyógynövénytermesztéssel párhuzamosan vallási jelképnek tartott virágokat is ültettek.
A virág mint szimbólum a középkori vallásos tartalmú ábrázolásokon érte el tetőpontját, a szenteket gyakran virágjelképeik alapján azonosították. A művészek a vallásos témák megjelenítésekor sokszor alkalmazták a virágok szimbolikus üzenetét. Festményeken, oltárképeken, szobrokon ezzel az erkölcsi mondanivalóra utaltak, hiszen az írástudatlan többség csak így érthette meg.
A néphagyomány és a középkori ábrázolások megőrizték a hét Árpád-házi szent növényjelképeit. Szent László füveként ismert a kék virágú kígyótárnics, amelyet a néphit szerint a király imájával nyert Istentől. Imrét, Margitot és Kingát egyaránt liliomos szentként emlegették és ábrázolták. A liliom a szüzesség jelképe, a szentek életének különös tisztaságát szimbolizálja. Az asszír és a görög kultúrában a fényt és az életet jelentette.
Jézus a virágok közül egyedül a liliomot említette név szerint mint a gondviselésben való bizalom kifejezőjét. Mint paradicsomi virág a liliom Krisztusnak, a világ világosságának jelképe, a lelki tisztaság, a kegyelem és a feltámadás megjelenítője. A keresztény ikonográfiában elsősorban Szűz Mária virága: az egyenes szár Mária isteni elméjét, a függő levelek alázatosságát, a fehér szín pedig szűzi tisztaságát jelentik.
Szent Erzsébethez virágként a rózsává vált kenyér legendája kapcsolódik. A Madonna-ábrázolásokon is gyakori a rózsa, az egyik legrégebben ismert kultúrnövény. Az antik kultúrákban az önfeláldozás kifejezője, a rózsakoszorú a győzelem jelképe volt. A gyógyászati és kozmetikai célokra egyaránt használt virág a népvándorlás viharai után a kolostorkertekbe szorult vissza, s a középkor folyamán innen terjedt el ismét Európában.
A kereszténység elfogadott virágává, majd szimbólummá akkor vált, amikor az egyház néhány szentje a rózsát a paradicsom virágai közé sorolta. Mint a virágok királynője a mennyek királynőjének, Máriának a jelképe lett. A fehér a tisztaságára, a vörös a szeretetére utal. A rózsalugas Mária körül a titokzatosság jele, a megtestesülés misztériumát jelenti. A rózsa a magyar népművészet kedvelt motívuma lett a szeretet örök körforgásának jelképeként. A néphit úgy tartja, hogy elűzi az ártó szellemeket, ezért a kapu két oldalára ültették. A Mária-vivő lányok mezőkövesdi, hímzett ruháján is gyakori díszként alkalmazták.
A mezőgazdaság napi szerepének jelentőségére utal, hogy Krisztust is ábrázolták kertészként. Egy francia miniatúrán például Mária Magdolna a feltámadt Krisztust kertésznek véli. Egy bajor oltárképen az Úr a kádban tapossa a szőlőt, miközben a prés őt is nyomja. A mezőgazdaság védőszentjei, Vendel és Orbán szobor alakban gyakran álltak a földeken. A kalász mint keresztény szimbólum az Oltáriszentség kialakulására utalt. Szűz Mária kalásszal hímzett köntöse azt üzente, ő maga a szent búzamező, amely vetés nélkül is termést hozott: Krisztust, az élet kenyerét.
A vértanúk mellett gyakran ábrázoltak a művészek gyógynövényeket, mert így enyhíteni vélték szenvedésüket. Szent Péter mellett a képeken megjelenik a ciklámen. A kulcsvirágnak is nevezett növény a mennyország kulcsaira utal. A virágkertészek védőszentjét, Dorottyát szarkalábbal, Szent Sebestyént csucsorral, Alexandriai Katalint mályvával, Antiochiai Margitot szagosbükkönnyel, Szent Klárát kígyósziszszel örökítették meg. A vadrózsa a remeteéletre, a szívós jerikói rózsa a feltámadásra emlékeztetett. A paraszti és főúri kertekben nevelt, az oltárokat, a családok asztalát díszítő virág így hordozta mindenki által ismert jelentéstartalmát, kötötte össze az égi és a földi világot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.