időjárás 33°C Marcell 2022. augusztus 14.
logo

Elhagyják a kis boltokat a vevők

MNO
2006.04.21. 22:01

Egyre kevesebb az élelmiszerüzlet hazánkban, a csökkenés üteme 2003-ban gyorsult fel. Miközben százával szűnnek meg a kis boltok, a vásárlókat mind több nagy eladóterű, modern üzlet várja. A vevők főleg a legkisebb üzleteket hagyják el. Az 50 négyzetméternél kisebb boltokból az ACNielsen piackutató vállalat egy éve 15 310-et, tavaly pedig már csak 14 415-öt regisztrált.

Egyre kevesebb az élelmiszerüzlet hazánkban, a csökkenés üteme 2003-ban gyorsult fel. A vevők főleg a legkisebb üzleteket hagyják el. Az 50 négyzetméternél kisebb boltokból 2003-ban még 16 276-ot regisztrált az ACNielsen piackutató vállalat, egy éve már csak 15 310-et, tavaly pedig 14 415-öt.

A nagy eladóterű, modern boltok száma viszont fokozatosan nő. Hipermarketekből kétszer annyi van, mint négy évvel ezelőtt, tavaly év végén már 92 működött belőlük. Szupermarketből és diszkontból 813-at vettek számba december végén, szemben az előző évi 752-vel. A múlt évben épült 15 hipermarketből a Tesco 11 új egységet nyitott, az Interspar hárommal, az Auchan eggyel gyarapodott.

Egyre nagyobb a hipermarketek piaci részesedése. Az ACNielsen által vizsgált élelmiszerek és háztartási vegyiáruk kiskereskedelmi forgalmából ugyanis 31 százalék jutott a bolttípusra tavaly. Ez 1 százalékpont pluszt jelent, az előző évhez képest. A diszkontok száma is egyre nő hazánkban. Tavaly együttvéve 48 új üzletet nyitott a Lidl, Penny Market, Plus és Profi. A hazai élelmiszer-kiskereskedelemből a diszkont csatorna piaci részesedése a tavalyelőtt regisztrált 13 százalékról múlt évben 15-re nőtt. A szupermarketek terjeszkedése viszont lelassult. Tavaly a szupermarket-láncok összesen 7 üzlettel bővültek.

A magyar kis boltok ott számíthatnak a legtöbb vevőre és a legnagyobb forgalomra, ahol viszonylag kevés a hiper- és szupermarket, valamint a diszkont. Ebből a szempontból a lakosság ellátásában a legnagyobb szerepet az ország észak-keleti régiójában játsszák. Az 50 négyzetméternél kisebb boltok 29 százalékos részaránya kimagasló Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében.

A magyarországi bolthálózat elaprózottságának egyik oka a település-szerkezet: kis falvak jellemzik északi megyéinket. Ugyanakkor azonban a nagy eladóterű üzletek nyereséges működéséhez szükséges bizonyos számú vásárló, illetve bevétel. Tapasztalatok szerint akkor érdemes létesíteni ezer négyzetméteresnél nagyobb üzletet, ha piaci vonzáskörzetében legalább 100 ezren élnek.

(Forrás: origo.hu)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.