Elhagyják a kis boltokat a vevők

Egyre kevesebb az élelmiszerüzlet hazánkban, a csökkenés üteme 2003-ban gyorsult fel. Miközben százával szűnnek meg a kis boltok, a vásárlókat mind több nagy eladóterű, modern üzlet várja. A vevők főleg a legkisebb üzleteket hagyják el. Az 50 négyzetméternél kisebb boltokból az ACNielsen piackutató vállalat egy éve 15 310-et, tavaly pedig már csak 14 415-öt regisztrált.

MNO
2006. 04. 21. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre kevesebb az élelmiszerüzlet hazánkban, a csökkenés üteme 2003-ban gyorsult fel. A vevők főleg a legkisebb üzleteket hagyják el. Az 50 négyzetméternél kisebb boltokból 2003-ban még 16 276-ot regisztrált az ACNielsen piackutató vállalat, egy éve már csak 15 310-et, tavaly pedig 14 415-öt.

A nagy eladóterű, modern boltok száma viszont fokozatosan nő. Hipermarketekből kétszer annyi van, mint négy évvel ezelőtt, tavaly év végén már 92 működött belőlük. Szupermarketből és diszkontból 813-at vettek számba december végén, szemben az előző évi 752-vel. A múlt évben épült 15 hipermarketből a Tesco 11 új egységet nyitott, az Interspar hárommal, az Auchan eggyel gyarapodott.

Egyre nagyobb a hipermarketek piaci részesedése. Az ACNielsen által vizsgált élelmiszerek és háztartási vegyiáruk kiskereskedelmi forgalmából ugyanis 31 százalék jutott a bolttípusra tavaly. Ez 1 százalékpont pluszt jelent, az előző évhez képest. A diszkontok száma is egyre nő hazánkban. Tavaly együttvéve 48 új üzletet nyitott a Lidl, Penny Market, Plus és Profi. A hazai élelmiszer-kiskereskedelemből a diszkont csatorna piaci részesedése a tavalyelőtt regisztrált 13 százalékról múlt évben 15-re nőtt. A szupermarketek terjeszkedése viszont lelassult. Tavaly a szupermarket-láncok összesen 7 üzlettel bővültek.

A magyar kis boltok ott számíthatnak a legtöbb vevőre és a legnagyobb forgalomra, ahol viszonylag kevés a hiper- és szupermarket, valamint a diszkont. Ebből a szempontból a lakosság ellátásában a legnagyobb szerepet az ország észak-keleti régiójában játsszák. Az 50 négyzetméternél kisebb boltok 29 százalékos részaránya kimagasló Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében.

A magyarországi bolthálózat elaprózottságának egyik oka a település-szerkezet: kis falvak jellemzik északi megyéinket. Ugyanakkor azonban a nagy eladóterű üzletek nyereséges működéséhez szükséges bizonyos számú vásárló, illetve bevétel. Tapasztalatok szerint akkor érdemes létesíteni ezer négyzetméteresnél nagyobb üzletet, ha piaci vonzáskörzetében legalább 100 ezren élnek.

(Forrás: origo.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.