’56-ig nem mentek el, de így sem verték szét őket

Egy antidemokratikus rendszeren belül mutatták be, hogy hogyan működne a demokrácia – Mitrovits Miklós történész és Nagy Ernő dokumentumfilmes szerint ez a 30 éves Szolidaritás mozgalom egyik legfőbb üzenete. Mindezt az „Így kiáltok én, a lengyel föld fia ” című film bemutatóján mondták el a Politikatörténeti Intézetben.

Tompos Ádám
2010. 11. 17. 11:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A film azt mutatja be, hogy Lengyelország hogyan emlékezett a Szolidaritás mozgalom 30 éves évfordulóján – mondta Mitrovits Miklós. A történész szerkesztő-riporterként vett rész az „Így kiáltok én, a lengyel föld fia…” munkálataiban, amelyről ő is és Nagy Ernő rendező is elmondták: hatalmas kompromisszumok eredménye. Valóban: a 27 perces alkotás a televízió számára készült, és ez a szerzők szerint nagyban befolyásolta a filmes és a történészi ambíciókat. Nagy Ernő elmondása szerint ezért inkább a Szolidaritás érzelmi oldalát kívánták bemutatni, mintsem ismeretterjesztő filmet készíteni.

Követelések a Lenin hajógyárban

Harminc percben ez nem is lett volna lehetséges, tekintve, hogy az egész világ számára sorsfordító eseményeket – nekünk, magyaroknak ugye különösen – ildomos egészen 1956-ig visszavezetni, de erről majd később. A nyitóképek ugyanis hiába maiak: azokat a rozsdásodó, hatalmas darukat látjuk rajtuk, amelyekről minden kelet-európai polgárnak 1980. augusztus 14. jut eszébe – pedig a világ majdnem minden hajógyára úgy néz ki, mint a gdanski Lenin hajógyár. Ekkor kezdődött ugyanis az a sztrájk, amely már nemcsak az áremelések ellen emelt szólt, hanem politikai követeléseket is megfogalmazott. Független önkormányzó szakszervezetek, valamint egy mementó felállítását, emlékezvén azokra a tiltakozó munkásokra, akik az 1970-es „véres december” 39 halálos áldozataivá váltak.

Ez az a jellegzetes, horgonyokkal díszített hármas kereszt, amely természetesen a tárgyalt dokumentumfilmben is feltűnik, nem is akárhogy. John Lennon „Working Class Hero” dalára vonulnak az egykori szakszervezetisek, és úgy viszik a Szolidaritás zászlait az emlékkoncertre, mintha évszázados történelmi lobogókat cipelnének. Mitrovits ezt úgy kommentálta, hogy a helyszínen ez nem magamutogatásnak vagy kivagyiságnak tűnt, hanem egyszerű, természetes emberi büszkeségnek. Meglátása szerint ez vezetett 30 éve a mozgalom sikeréhez is, a munkások 21 pontja ma már banálisnak ható hétköznapi, józan követelésekkel volt tele. Ezért – és a rövid játékidő miatt – nem keresték meg Wojciech Jaruzelski akkori miniszterelnököt, aki a Szolidaritás sikerére ezért először provokációval, majd szükségállapot kihirdetésével „válaszolt”.


Megtorlás helyett hadiállapot

Pedig mindent megtettek a sztrájkolók, hogy ezt is elkerüljék. Bogdan Borusewicz, a megmozdulás egyik főszervezője a filmben elmondja: azért (is) volt ez így, mert ugyan tisztelték a magyar október 23. vakmerőségét, de tartottak tőle, hogy ha ők is követelik a szabad választásokat, a szovjetek kivonulását és a kilépést a Varsói Szerződésből, akkor Gndansk is megtapasztalta volna a november 4-i megtorlást. Ekkor érti meg a néző Engelmayer Ákos egykori varsói nagykövet szavait, aki szerint a nyolcvanas években a lengyelek többet tudtak ötvenhatról, mint mi.

Ez a tudás és Karol Wojtyla pápává választása adott nekik erőt, utóbbiról szólva idézte fel a Munkásvédelmi Bizottság (KOR) egyik alapító tagja, Zbigniew Romaszewski azt, hogy a hír hallatán nem érdekelte őket senki, esőben táncolt egész Lengyelország. Egy évvel később II. János Pál pápa hazalátogatott és kétmillió ember előtt celebrált misét. „Így kiáltok én, a lengyel föld fia, én, II. János Pál pápa, így kiáltok az évezred legmélyéről, pünkösd előestéjén, így kiáltok veletek együtt: Szálljon le ránk a Te lelked! Szálljon le ránk a Te lelked! És újítsa meg a földet! Ezt a földet!” E szavai adták Romaszewskinek azt az erőt, ami elhitette vele, hogy szervezeteiket, megmozdulásaikat egyszerűen nem merik majd szétverni.

Eladni a mozgalmat

Így jöhetett létre az, amit a film így fogalmaz meg: egy antidemokratikus rendszeren belül egy demokratikus szövetség, amely megmutatta, hogyan működhetne az egész országban a demokrácia. Mitrovits szerint ez az egyik legfontosabb alkotóeleme annak az erős kapocsnak, ami ezekben az években fogta össze az értelmiséget és a munkásokat. A történész szerint ezt jól példázza az a kis – egyébként a filmben nem szereplő – közjáték, amely a konfliktusoktól nem mentes, „két asztalnál” ünnepelt harmincadik évfordulón zajlott. Történt ugyanis, hogy egy egykori szakszervezetis, aki ma is ugyanúgy villamosvezető, mint a kommunista diktatúra évei alatt, egyszerűen felsétált a pódiumra és elmondta a magáét. Többször rászóltak, de nem dobták ki a kopasz biztonsági őrök.

Kiderült továbbá, hogy Lengyelország majdnem szó szerint el tudta adni a Szolidaritást: sál, zászló, kulcstartó, mobiltelefon kapható a szakszervezet jellegzetes vörös betűtípusával díszítve, a hajógyárba pedig olyan sztárok járnak koncertet adni, mint a szintetizátorguru Jean-Michel Jarre, vagy David Gilmour, a Pink Floyd egykori énekese. Nekünk ezt nem sikerült megvalósítani ötvenhattal kapcsolatban – mondta Mitrovits, megjegyezve, hogy belőlünk annyit látott a forradalom kapcsán a világ, hogy kordonok között ünnepeltük meg az ötvenedik évfordulóját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.