A vita ellenére határidőre elkészül a Déli Áramlat

A Déli Áramlat gázvezetéket határidőre üzembe helyezik, ezen nem változtat a vezeték körüli orosz–török vita – jelentette ki Marcel Kramer, a South Stream AG igazgatótanácsának elnöke pénteken Moszkvában, a Russia Today című tévéadónak adott interjúban.

MNO
2011. 05. 20. 16:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kramer szerint az orosz–török polémia nagyon fontos mindkét fél számára, és mindkét fél azon lesz, hogy ezt mielőbb megoldja. „Egyelőre azonban semmi nem utal arra, hogy ezek a problémák megzavarhatnak bennünket abban, hogy az első szállítások 2015-ben meginduljanak a vezetéken. Ez a célunk, ezen dolgozunk, és a cél elérhető” – jelentette ki. Hozzátette: arra sem utal semmi, hogy az eddigi résztvevők közül bárki ki akarna lépni a projektből, vagy hogy lemaradásban lenne.

Törökország húzza az időt a Déli Áramlatra vonatkozó döntéssel. Kezdettől elfogadhatatlan feltételeket támasztott, de aztán 2010 februárjában engedélyt adott a kutatómunkákra. A végleges építési engedélyt tavaly november 1-jén kellett volna megadnia. Oroszország idén márciusban már felvetette, hogy a török vonakodás miatt esetleg cseppfolyósító üzemet épít a Fekete-tenger partján, és tankhajókkal szállítja a gázt Bulgáriába, vagy Romániába, ezt azonban szakértők Ankarának szóló blöffnek minősítették.

A Déli Áramlat a tervek szerint évi 63 milliárd köbméteres kapacitással Bulgárián, Szerbián, Magyarországon, Szlovénián és Ausztrián át Olaszországba, és leágazásokkal más országokba viszi a gázt. Fő célja a kockázatos partnernek tekintett Ukrajna elkerülése – ahol jelenleg az Európába irányuló orosz gázexport mintegy 80 százaléka halad át –, valamint az, hogy a Kaukázuson túli területek és Közép-Ázsia európai gázexportja ezen, és ne a Nabucco vezetéken haladjon át. A vezeték építésének költségeire vonatkozó becslést nyáron szándékoznak közzétenni, de a legutóbbi közlések szerint szárazföldi kilométerenként mintegy 2,4 millió euróba fog kerülni, s költségei így már mérhetők a Nabucco vezetékéhez.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.