Palócföldön

2000. 12. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy pohár bor: az ateizmus halálugrása. Hát igen. S ha egyszer, ha csak életedben egyszer körülnéztél már a palóc tájon, akkor azt is pontosan tudod, mire gondolt Hamvas Béla. Arra, hogy az ember több, mint a születés és a halál közé zárt tengernyi szenvedés, bánat és lemondás, de több még az örömnél is. És a létezés is több, meg a világ is több, mint ami látszik belőle. Ami látszik – mondjuk idefent, a palóc tájon.Mert Gélyi János ott hajtja lovait most is – csak most már az égben. És Lapaj, a híres dudás csecsemőt talál megint, és bolyong vele, és kicsike, fagyott kezeit leheletével melengeti – láthatod, ha akarod. És eladja Lapaj egyetlen kincsét, eladja a dudáját megint a zsidónak, hogy vegyen rajta párnát, derékaljat és egy eleven anyakecskét. Mert kell a tej a kicsinek. A kicsi kell a Lapaj lelkének. Ilyenek a jó palócok. És időmértékes prózát suttog a táj, hej, barátaim, így zsong errefelé az Istennek alkonya.„Nincsen olyan híres akol, mint a brezinai akol. Bemeszelt fala van, veres födele van, ólomszegekkel a kapuja kiverve.” Zenél az alkony, zsong a hajnal, és odalesz estére Olej Tamás szeme fényessége. Megszöktetik a brezinai bacsa leányát, Anikát. S magára gyújtja az aklot Olej Tamás.„És a brezinai völgy csöndes azóta, kövér füvét nem tapossa sem ember, sem állat; évek jönnek-mennek, a vadkörtefa meghozza gyümölcsét, meg elhullajtja, a fű megnő, és újra kiszárad, csak egy nagy, fekete, négyszögletű folt nem zöldül ki soha. Ki tudja, miért nem? Még a búsongó nóta is csak annyit mond útbaigazításul: Ott künn a Brezinán az a fekete folt, fekete folt helyén valaha akol volt.”Szklabonya is csöndes.Itt született egy jó palóc, aki kibérelte földijeinek a helyet odafönt az égben. Itt született Mikszáth Kálmán, a mi mosolygós, pipás, boros varázslónk. És a pince lelke sokat segített a varázslásban, bizonyosan. Tudhatta a termetes, nagy hasú, huncut szemű drága palóc, amit Hamvas Béla tudott; hogy „egy pohár bor: az ateizmus halálugrása”.Jaj, mennyi sok marhaságot megtanultunk mi történelemnek álcázva annak idején, „a létező világok legjobbikában”! Megtanultuk, hogy az egész mindenséget egyetlen dolog mozgatja, méghozzá az osztályharc; meg hogy az embert a világtörténelemben csak az érdekelte mindig, hogy kicsivel több kenyeret zabáljon.No, most azért utazgatunk szerteszét a régi hazában, hogy ezt mind-mind elfelejtsük.Így kerültünk Kékkőre is. Mit kell tudni Kékkőről? Két dolgot felettébb célszerű! Az egyik, hogy annak idején szörnyűséges sárkány lakozott nem messze innét, odafönt a Vepor tetején. Mindennap megevett egy bárányt, s ha alászállott szomját csillapítani, mindjárt kiitta egy hajtásra a fél Ipolyt. Aztán meg ha valami szerencsétlent arra sodort a rossz sorsa, az mindjárt a sárkány szörnyűséges gyomrában találta magát, merthogy szívesen cserélte föl a bárányt emberhúsra a fertelmes féreg.A másik fontos tudnivaló, hogy élt valaha egy dicső férfiú, a Hont-Pázmán nembeli Detre ispán. Detre ispánt fiúgyermekkel ajándékozta meg az Úr, aki a keresztségben a Balázs nevet kapta. Nos, ennek a Balázsnak a fiai lettek a Balázsfiak, majd utóbb, egy-két nemzedék után már Balassának mondták magukat a vitéz jó urak.De térjünk vissza kiindulási pontunkhoz, ahol adva vagyon egy sárkány, és adva vagyon Detre fia Balázs. Sárkányok és vitézek egyidejű élése konfliktust szokott eredményezni a történelemben, amelyek nagyszerűbbnek is meg fontosabbnak is tűnhetnek föl mielőttünk, mint az osztályharcok.Így volt ez a mi sárkányunk és a mi vitézünk idejében is. Tehát ez a mi sárkányunk egyszer csak az Ipolyban fürödvén talált egy hatalmas, csudálatos kék színű drágakövet! Megtetszett neki a kő, hazavitte, s ha éppen sem bárányt, sem embert nem fogyasztott, akkor játszott vele. Híre ment hamar a kőnek – minálunk Magyarhonban a szomszéd kamrájában megbújó félvékányi rozsnak is híre szokott menni! –, és Géza királyunk megkívánta felettébb azt a gyémántot. Szalajtotta is legjobb vitézeit, hogy hozzák el a sárkánytól.Szaladtak a vitézek, ordítottak nagyot, aztán be is kapta mindet a sárkány. De nem azért király a király, hogy ilyen apróságon fennakadjon, szalajtott hát gyorsan még több vitézt. A még több vitézt is megette a sárkány; és akkor még többet küldött a király – és már úgy volt, hogy a sárkány el fog pusztulni vitézmérgezésben, amikor előállott végre Detre fia Balázs, és engedélyt kért a királytól, hogy mehessen egyedül.És ment. És az összes többi vitézzel ellentétben nem a sárkány fejét próbálta lenyisszantani, hanem levágta szárnyairól a repülőtollakat, és ettől a sárkány mindjárt megdöglendett.A hatalmas kék gyémánt felét pedig koronájára tétette mindjárt a király, a másik felét meg Detre fia Balázsnak adta, a heggyel egyetemben, ahol a vitéz megölte a sárkányt. És várat építtetett oda Balázs, és elnevezte Kékkő várának, utódai meg elnevezték magukat Balassáknak, és itt, Kékkő várában laktak a Balassák egészen az 1920-as évekig. És volt ezek között a Balassák között egy Bálint nevű, aki ezt írta:„Segéll meg engemet, én édes Istenem! / Reméntelenségben ne hagyj elsillyednem, / Ím, minden elhagyott, nincsen hová lennem, / Nem tudok mit tennem. // Régen egy galambot, ha Noé megtartott, / Hát hogy hadnál engem, kit Fiad megváltott, / Ki tégedet régen keserven kiáltott, / Szüve szerént áldott.” Ezt írta Balassa Bálint, meg sok másfélét, aztán meghalt Esztergom alatt az ostromban, a pogány török ellen. És este a német írnok, mikor összeállította a veszteséglistát, a következő bejegyzést tette: „Meghalt Valentinus Balassi, istentelen magyar.”No, hát ilyesmiket kell most megtanulni a történelemből. Hogy tudjuk azt is, miért van kardot tartó sárkány a Balassák ősi címerében.Fülek várában pedig Falkos lovag volt az úr.Alig ment el még a tatár, jó Béla királyunk vállait az ország felépítésének, a második honalapításnak gondja nyomta, Falkos lovag eközben élte az egyszerű rablólovagok vidéki életét. Ki-kicsapott a várból, elrabolni a más kincsét, megsarcolta a környékbeli várakat, jobbágyfalvakat, az ablaka alatt elvonuló kalmár biztosan batyuja nélkül folytatta útját, szép leány, szép asszony nem maradt őtőle érintetlen, s ha elunta a sok rablást, hát vadászni indult.Egy ilyen vadászat lett a végzete. Mert ledöfte őt az erdő legnemesebb szarvasbikája. A legközelebbi jobbágykunyhóba vitték Falkost hű szolgái, s ott ápolta hetekig Sámson jobbágy leánya, Erzsébet. Falkos felgyógyult szörnyű sebeiből.De akadt egy kis baj: gyönyörű volt Erzsébet. És Falkos elvesztette eszét a leány miatt. Elrabolta Erzsébetet, vitte magával a várba; az öreg Sámson a legmagasabb szikláról a mélybe vetette magát bánatában, Erzsébet pedig úgy döntött, kihasználja az alkalmat. Naponta új kincset, új drágakövet, új ruhát, új cipellőt követelt a rablólovagtól, aki egy idő után csak úgy tudta kielégíteni boszorkány szeretője vágyait, hogy nekifogott hamis pénzt veretni a vár pincéjében. No, hát ezt nem szokták eltűrni a királyok. Rendelték is mindjárt Falkost Béla elébe – és ment Falkos, és meghallgatta az ítéletet: két hét múltán anyaszült meztelenül, egy szál karddal megvív egy páncélos vitézzel. Ha életben marad, úgy Isten megbocsátott, és akkor a király is megbocsát.És akkor hazaindult Falkos Fülek várába, és nem látta többé senki sem. Talán negyven esztendő is eltelt, amikor odafönt Nyitrában egy öreg remete holttestére leltek egy barlang mélyén. A remete egy láncot szorongatott halott kezeiben, s a medálon felirat: ”Erzsébet, halálomig tiéd vagyok!”Így lett vége Falkos lovagnak s a legendának. Füleken amúgy térült-fordult a történelem: úr volt itt Csák Máté, a Ráskayak, majd a Perényi és a Bebek család. A Felvidék legfontosabb végvára lett belőle, negyven esztendőre elfoglalta a török, majd Bocskai fejedelmünk visszavítta, s e falak között kiáltották ki Magyarország királyává Thököly Imrét. Thököly integetett, örült, nagy lakomát csapott, aztán hamar fel is robbantotta az ősi várat, hogy semmiképpen se kerülhessen a császár kezére.Így lett rom Fülek vára. Falaiban majd ezer esztendő magyar történelmével. És nagy éjszakában, amikor úgy tűnik, nincsen semmi remény, hát eljön mindig Falkos lovag és Erzsébet szelleme, feleleveníteni a legendát – nehogy örökké tartson a sötétség, nehogy odalegyen a történelem is, a múlt is, a hagyomány is, az emlékezet is.Hajnácskő várát fölette az idő.Volt idő úrnak erre elég ideje, hiszen Hajnácskő vára Huba vezér leányáról, Hajnácskáról kapta nevét, kedves leányának adta a honfoglaló vitéz a bazaltkúp tetején álló várat, itt szülte meg Hajnácska három gyermekét urának, Gedő vitéznek – szóval volt idő pusztulni, elég. S ha idő úr meg is kegyelmezett volna Hajnácskő várának, hát a történelem semmiképpen. Elküldte a történelem egyik senkijét, Hasszán beglerbéget, és felgyújtotta Hajnácskőt Hasszán az alatta lévő faluval egyetemben.Rom lett Hajnácskő. Majd a rom is elenyészett. Ahogy elenyészik majd egy sír is lassan, nem messze innen, Feleden, egy kicsike nógrádi falucskában.Pedig öreg, szép és fontos sír van itt, kint a szellőálmú, csöndes temetőben. Aztán meg melyik sír nem fontos, ugye? Hiszen mindegyik az valamiért. Egy francia ezredesé pedig különösen az. Mondd a nevet, dallama van: De La Mothe. II. Rákóczi Ferenc katonája volt De La Mothe ezredes, a fejedelem tüzérségének létrehozója, a magyar szabadság elkötelezettje – és hát franciából kevés ilyet tarthat számon a mi szomorú-szép históriánk. Ezért is megérdemel egy főhajtást De La Mothe ezredes odakünt a feledi temetőben. Ahol csönd király őfelsége fegyelmezi a neveletlen szélgyerekeket, meg a huszadik századba ájult zajos, őrült lelkeket.Alsósztregova csöndje más. Mélyebb. Tapinthatóbb. Alsósztregova csöndje az ő csöndje. És mi aztán tudhatjuk az ő minden igazságát, mi, falanszter színbe zárt alanyai a „fejlődésnek”.Mi, az eszkimó szín előszobájában toporgók.Mi, a londoni szín munkásai.Itt született ő; és itt halt meg; és itt írta a Tragédiát. Apró, hátsó szobában, semmi kilátással sehová. Hát abban írta. Mert csak befelé kellett néznie, a lélek huzatos termeibe, a lélek napsütötte, csodálatos tájaira. Aztán mellé telepedtek néha ketten is az egyszerű, tiszta, kicsike szobába: mellé telepedett Lucifer és az Úr. Mellé telepedtek, és azt játszották olykor nagy komolyan az estébe hajló délutánban, hogy nem is lehet tudni, melyikük melyik. És Madách Imre majd belehalt a játékba.És Fráter Erzsike eközben nagyon jól érezte magát odafönt Losoncon a megyebálon.„Oh nő, ha meg tudnál érteni engem, s lenne lelked oly rokon velem, midőn azt első csókodnál hívém, nem keresnéd a boldogságot kívül körömön.”Madách anyja akarata ellenére veszi nőül Fráter Erzsébetet. Első fiuk, Imre mindjárt a születése után meghal. Második fiuk, Aladár fölnő, spiritiszta lesz, Russellt fordít, s nagyanyja akarata ellenére elveszi Fekete Máriát. Az öreg Madáchné pedig elhagyja Sztregovát, a birtok hanyatlani kezd. Madách Imréék leánya, Borbála Pesten hal meg, a Lipótmezőn, elborult elmével.Átok ült valahogy a családon. És az átokból lett valahogy a Tragédia.Ősz van. Elalszik a park, meghalnak majd kicsit a vén gesztenyefák. A fecskék odaadják lelküket az útnak. A csivitelés bebújik az avar közé. Bánatos a felhők arca, úgy rohannak, mintha lenne hová. A szél zsémbes, csúzos, morog megint, mintha nem lenne mindegy.Mintha nem lenne mindegy...„Mondottam ember: küzdj és bízva bízzál!”Hát persze.„Csak az a vég! Csak azt tudnám feledni!”De nem tudjuk, Uram.Lásd, megint őszbe fordul minden Alsósztregován. (A sorozat tizenkettedik részét ma 15.25 órakor sugározza az M 1.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.