Egy napra bezárták a repülőteret

Visszavonta tegnapra szombati döntését a Siófok-Kiliti repülőtér bezárásáról a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH). A bezárást azt követően rendelték el, hogy a repülőteret működtető Budapest Airportra egy repülőtéri incidens miatt panaszt tett a légi közlekedésben szintén érintett Aeromédia Kft. vezetője. A döntés visszavonásának indoka viszont az, hogy sikerült tisztázni a repülőtér üzemben tartási engedélyével összefüggő kérdéseket. A Budapest Airport szerint nem volt mit tisztázni, mert a repülőtérnek a PLH-tól szeptember 4-ig érvényes engedélye volt.

Szöghy Katalin
2002. 08. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Itt látható az ország egyik legszebb repülőtere, Siófok-Kiliti, amit van szerencsénk otthonunknak tekinteni – olvasható egy kép alatt az Aeromedia Kft. internetes honlapján. A légireklámozással, sétarepüléssel és légitaxik üzemeltetésével foglalkozó cég vezetője, Bódis László és a siófoki nemzetközi repülőtér üzemeltetője, a Budapest Airport között a viszony enyhén szólva nem felhőtlen. Bódis László szombaton arról értesítette a légügyi hatóságot, hogy egymotoros gépével a siófoki repülőtéren kényszerleszállást hajtott végre. Repülés közben kisebb elektromos tűz keletkezett a gép fedélzetén, a kabint elárasztotta a füst, de az oltásban nem segített neki a repülőtéri személyzet.
A panasz nyomán a PLH vizsgálatot kezdett, majd elrendelte a repülőtér bezárását. Ám amint azt Pető György, a PLH kommunikációs igazgatója vasárnap az MTI-nek nyilatkozta: ez nem azért történt, mert a panaszt megalapozottnak találták. Ebben a kérdésben ellentmondó az érintettek közlése, így az eset teljes körű feltárása érdekében a hatóság feljelentést tett az ORFK-n, segítségnyújtás elmulasztása vétségének gyanúja miatt. A bezárásról azért döntöttek, mert a panasz kivizsgálásakor kiderült: a reptérnek nincs érvényes üzemben tartási engedélye.
– Csak az nem érthető, hogy már augusztus 9-én, tehát egy nappal korábban értesítést kapott a hatóságtól a légi közlekedésben érintett szervezetek tájékoztatására hivatott HungaroControl a repülőtér bezárásáról – tájékoztatta lapunkat Péterffy Gábor, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. – A bezárás indoka eszerint technikai ok. Ezután csöppent a légterünkbe szombaton délelőtt egy kisgép, minden előzetes bejelentés és repülési terv nélkül. Bódis László, az Aeromédia Kft. vezetője kiszállt, majd kezében a mobiltelefonjával a légi- irányítás épülete felé indult. Oda azonban a biztonsági őr nem engedte be, mert ez az úr onnan ki van tiltva a repülés biztonságának sorozatos megsértése miatt. Hogy segítségre szorulna, azt egy szóval sem mondta, s a gépe is sértetlennek látszott. Miután nem engedték be, elment a légirendészetre, és értesítette a PLH-t, majd két órával később elrepült. Arra nincs magyarázat, hogy az incidens nyomán, de állítólag nem annak ürügyén elrendelt bezárásról hogyan értesülhetett már pénteken a HungaroControl. Péterffy Gábor azonban elmondta: a reptérnek szeptember 4-ig van üzemben tartási engedélye, az tehát nem lehetett ok a rajtaütésszerű bezárásra.
Pető György tegnap délután arról tájékoztatta lapunkat, hogy a PLH a Budapest Airport vezárkarával történt egyeztetés után visszavonta szombati döntését, tehát a forgalom valószínűleg már ma megindulhat a repülőtéren. A váratlan happy end oka az, hogy az üzemben tartási engedéllyel kapcsolatos kérdéseket sikerült tisztázni. A kommunikációs igazgató szerint a légi közlekedésben érintett cégek viszálya nem függ össze a PLH döntéseivel.
Mivel azonban a reptérnek szeptember 4-ig eleve volt üzemben tartási engedélye, változatlanul homályos, miért rendelték el a bezárását.
Fonyódi Géza, a repülőtér vezetője érdeklődésünkre elmondta: a liberalizálás jegyében a siófoki állami repülőtér fölött nyitott a légtér. Az ilyen légtérben a pilóta az úr, és bár köteles tájékoztatni mozgásáról a repteret, az nem tilthatja meg a gép leszállását. Ez a rendszer azonban csak korrekt partnerek között működhet megfelelően. Fonyódi Géza közölte: a Budapest Airport szeretné, ha a repülőtér magánjelleggel működhetne, és szorgalmazni fogja a repülőtér státusának megváltoztatását.
A nagy forgalmú repülőtéren – tavaly 7500 gép fordult meg itt – már megkezdték a kényszerű szünet okozta károk felmérését, s remélik, hogy a felelősségre vonás sem marad el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.