Jogtalanul vizsgálódott a KEHI?

A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI) a Magyar Fejlesztési Bankra és egyes, hozzá kapcsolódó szervezetekre nézve súlyosan elmarasztaló megállapításokat tartalmazó anyagot tett közzé januárban. Az érintettek az index.hu oldalán reagáltak a „tájékoztatóra”: szerintük a hivatal megállapításai nem állják meg a helyüket, és maga a vizsgálat is törvénytelen volt. A dolog érdekességét növeli, hogy az MFB tavaly 142 milliárdos veszteséget halmozott fel, amelynek döntő részét a múlt év második felében, a választások után könyvelték el.

Barát Mihály
2003. 02. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Prekoncepciós jellegű volt a KEHI-nek a Magyar Fejlesztési Banknál és több, hozzá kapcsolódó társaságnál végzett hét hónapos vizsgálata: az eljárás egyértelmű célja néhány, az előző kormány számára fontos szervezet „bűnös” tevékenységének bemutatása és elítélése volt – áll abban dokumentumban, amelyet a KEHI-vizsgálat megállapításaira reagálva tettek közzé a vizsgálódás által érintettek az index.hu internetes oldalán.
A tájékoztató – amely furcsamód 2002. januári keltezéssel jelent meg a Miniszterelnöki Hivatal honlapján – vitatható körülmények között született: egy gazdálkodószervezet „tevékenységének” átfogó vizsgálata, amelyet a KEHI lefolytatott, meghaladta a hivatal hatáskö-rét, még akkor is, ha a kormánytól, illetve a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztertől erre felhatalmazása volt – áll a válaszlevélben. A dokumentum felhívja a figyelmet arra is, hogy a gazdálkodószervezetek tevékenységének kizárólag azt a részét ellenőrizhette volna a hivatal, amely a központi költségvetésből, elkülönített állami pénzalapokból juttatott pénzeszközök felhasználásával, vagy az állami kezesség beváltásával kapcsolatos. Mindezek alapján megállapítható, hogy a KEHI jogszabályi felhatalmazás hiányában vizsgálta az MFB-t és a tulajdonában lévő társaságokat – szögezik le az érintettek.
A levél írói szerint a KEHI a hitelintézeti törvény szabályait megszegve jutott bank- és üzleti titkokat tartalmazó adatokhoz, hiszen feladat- és hatáskörét túllépve járt el, és nem a központi költségvetési pénzeszközök felhasználásának szabályszerűségét és célszerűségét ellenőrizte. A hivatalnak nem voltak az MFB, illetve leányvállalatai tevékenysége átfogó ellenőrzéséhez szükséges jogosítványai. E súlyos megállapításokat igazolja az a tény – írják az érintettek –, hogy a kormány 2003. január 8-án kihirdetett rendeletében – vagyis az ellenőrzések lezárása után – módosította a KEHI hatáskörét, kiterjesztve azt a kifogásolt területekre is.
A válaszlevél írói kifogásolják azt is, hogy a KEHI nem a kormányhatározatok végrehajtását, hatályosulását vizsgálta meg – a tájékoztatóban egyetlenegy ilyen elemzés sem szerepel –, hanem érdemben bírálta a kormányhatározatok, rendeletek tartalmát. A tájékoztató egyik pontja például a korábbi kormányzat gyorsforgalmi úthálózatokat fejlesztő programját illeti kritikával, annak ellenére, hogy ezt a kormányzati konstrukciót a jelenlegi kormány az MFB új vezetésének közreműködésével változatlanul fenntartja és folytatja.
A KEHI több mint hét hónapos vizsgálódásakor a hivatal egyetlen munkatársa, vezetője sem érezte szükségét annak, hogy a jelentés elkészítése során a korábbi banki döntéshozó testületek tagjait vagy vezetőit meghallgassa, felvilágosítást, esetleg magyarázatokat kérjen a vizsgált ügyekben: ez meglehetősen szokatlan és sajátos eljárásmód – áll a levélben. (Ennek köszönhető valószínűleg az is, hogy a KEHI-vizsgálat érintettjeinek egy interne-tes portálon kellett reagálniuk a hivatal megállapításaira.)
A KEHI nem vette figyelembe azt a kormányhatározatot sem, amely a bank stratégiájának elfogadása után, 2000 februárjában kifejezetten előírta a vállalkozási portfólió csökkentését. E határozat kiemelt feladatként szerepelt a bank üzleti terveiben – mutatnak rá a levél írói. Emlékeztetnek arra is, hogy a tulajdonosi, állami beavatkozás az állami vállalatok, bankok esetében természetes. A bank tőkehelyzete nem határozta meg, hogy veszteségeit tőkeemeléssel kell rendezni. Az MFB-ről szóló törvény a minimális jegyzett tőkét határozta meg, az egyéb jogszabályok pedig további tőkekövetelményeket és más működési szabályokat írtak elő. 1999 és 2002 május vége között – érvel a levél – a bank a tőkekövetelményeknek mindig eleget tett. Veszteség 2000-ben volt, 2001-ben pedig nyereséggel zárt a bank. (A napokban közzétett gyorsjelentés szerint 2002-ben 142 milliárdos veszteséget könyvelt el az MFB, ám – a negyedéves adatok tanúsága szerint – ennek döntő többsége az új vezetés regnálása alatt keletkezett.)
A korábbi vezetők szerint a bank a rá vonatkozó prudenciális szabályokat egyetlen esetben sem sértette meg: ezt a 2002-ben lebonyolított felügyeleti ellenőrzés is megállapította. A KEHI által nyilvánosságra hozott tájékoztató nyíltan megkérdőjelezi a bank döntéshozó testületeinek szakmai felkészültségét: ezzel szemben a levél írói szerint az MFB igazgatóságának és felügyelőbizottságának tevékenységét a szakszerűség, a jó munkakapcsolatok és a törvényi előírások, a működési és döntési szabályok betartása jellemezte.
Figyelemre méltó az a tény is, hogy az illetékes miniszterek egyetlenegy esetben sem kifogásolták – a múltbeliek és a jelenlegi sem – az MFB vagyongazdálkodását – áll a levélben. Rendkívül súlyos, rágalmazó valótlanság azt állítani – tények, érvek és dokumentumok bemutatása nélkül –, hogy voltak olyan ügyletek, amelyek során a felelős gazdálkodás szempontjai sérültek volna, vagy a bank számára vagyoni hátrány keletkezett volna: ezzel szemben a korábbi vezetők szerint az MFB jogszerűen és megbízhatóan végrehajtotta a tulajdonosi döntéseket. Tény az is, hogy az MFB a kockázatára vállalt üzleti tranzakciók alatt 2000 és 2002 között mindig jövedelmezően gazdálkodott.
A DHK részére nyújtott hitel fedezete biztosított volt: a kedvező kamatozású hitelt, illetve hitelkeretet a központ megkapta, sőt a bank annak összegét 2002 őszén tovább növelte. A DHK-nak nyújtott hitelt az állam valóban garantálta, a kockázat állami átvállalását törvény tette lehetővé – vélik a levélírók. A sportfinanszírozásban a banki szerepvállalásnak törvényi és egyéb jogszabályi alapjai voltak. A kidolgozott konstrukció sokrétű szabályozottságát és óvatosságát még a parlament illetékes bizottsága is elismerte – áll a reagálásban.
A tizenkét állami gazdaság átvételét, működtetését és privatizálását az MFB a kormányhatározatok és az alapítói határozatok előírásait mindenben betartva hajtotta végre. A KEHI álláspontját – megsértették a privatizációs törvényt – a korábbi vezetők szerint semmilyen érv nem támasztja alá, hiszen az MFB-re a privatizációs törvény nem vonatkozott és jelenleg sem vonatkozik.
A Defend Kft. adóssághelyzetét 2002 májusáig jól tudta kezelni: ellenben, ha a tulajdonos maga mondja fel a jól teljesítő cégével kötött szolgáltatási szerződéseket, kelti „leányvállalata” rossz hírét, akkor nem meglepő, ha mások is ezt teszik – fogalmaz a reagálás. A korábbi vezetés szerint az MFB a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésében a szakmai és a pénzügyi szempontokat egyaránt következetesen érvényesítette. Valótlan, hogy az új eljárási rend megdrágította volna az útépítést, illetve valótlan az ellenőrizhetetlenség vádja is: ez utóbbit az Állami Számvevőszék 2002 tavaszán kelt jelentése is alátámasztja. Nem állja meg a helyét az a megállapítás sem – áll a levélben –, hogy a fix költségű autópálya-építés alkalmazott gyakorlata, az építés költsége nagyobb volt a szakmailag indokoltnál. Mindezekkel szemben a valóság az, hogy az autópályák építése fix áron, a korábbi építéseknél – ahogyan a kormányhatározat előírta – legalább öt százalékkal olcsóbban valósult meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.