Stagnálás jellemezte a világ reklámpiacát a 2001. szeptemberi, Amerikát ért terrorcselekmények után, ám idén nem-
csak a tengerentúlon, de Európában is emelkedett a forgalom. Így azok a korábbi prognózisok nem igazolódtak be, amelyek a tartós stagnálást vetítették előre – nyilatkozta lapunknak Takács Ildikó, a Reklám Világszövetség (International Advertising Association – IAA) alelnöke, a TriGránit Rt. kommunikációs igazgatója. Serényi János, a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének napokban leköszönt elnöke, a McCann-Erickson ügyvezető igazgatója kiemelte: az előrejelzések szerint a fejlett országok zömében erősödik a gazdaság 2004-ben. A várakozások szerint az amerikai elnökválasztás, a futball-Eb, valamint az olimpia tovább erősíti e folyamatokat, így forgalomnövekedés várható a reklámpiacon. Serényi hozzátette: a hazai reklámszakma feltétlenül számít ezen előnyök „beszivárgására”. Idén pedig az infláció feletti forgalomnövekedés valószínűsíthető idehaza, s az előrejelzések szerint nem lesz ez másként jövőre sem. (A Médiadiagnózis statisztikája szerint tavaly a médiaköltés tarifaáron 318,4, a Magyar Reklámszövetség becslése szerint nettó 124,4 milliárd forint volt.)
Takács Ildikó a bevételekkel kapcsolatban hozzáfűzte: a reklámköltések nőttek és egyre inkább nőni fognak. Ami a hazai folyamatokat illeti, már ma is megfigyelhető az ügynökségcentrikusság. Újdonság, hogy már a stratégiai tervezésbe is bevonják az ügynökségeket. Serényi az árakkal kapcsolatban aláhúzta, hogy a médiatulajdonosok gyakran hangoztatják, hogy a magyarországi médiaárak még regionális összehasonlításban is rendkívül alacsonyak. Így várható, hogy „felzárkózásunk” folytatódik – tette hozzá az elnök, amit Takács Ildikó az alábbiakkal egészített ki: a reklámpiacon erősödött és fokozódik a verseny, ami – részben – az árakban is megjelenik, ám a minőségben érződik. Az IAA alelnöke hangsúlyozta: napjainkra erősen felértékelődött a tudáscentrikusság, s ezzel egyidejűleg lejárt a szerencselovagok ideje, s megnőtt a szakmaiság iránti igény. Ma már az államigazgatásban, az állami nagy tendereken is mindinkább igénybe vesznek reklámszakembereket a kiírásban, sőt, már a bírálatban is kikérik a reklámszakma véleményét.
A szakemberek szerint a médiapiacon érdekes helyzet alakult ki, hiszen az elektronikus médiában a kereskedelmi tévék szárnyalása tovább tart, azonban emellett a vártnál egyre erősebb és egyre több reklámbevételt ér el az írott média. Takács Ildikó szerint a szakma nagy vágya, hogy az állami közszolgálati televízió egyszer olyan helyzetbe kerüljön, hogy reklámszempontból értékesíthető legyen. Ugyanis a piacon számtalan olyan termék van, amely célközönsége e csatornát nézi, miközben azok reklámjait a kereskedelmi csatornákon mutatják be. Így a célközönség nem teljes mértékben érhető el.
Serényi erre reagálva kifejtette: nem kevesen bíznak abban, hogy a Magyar Televízió előre tud lépni az általa korábban beharangozott értékközvetítés terén. A szakemberek egyetértettek az alábbiakban: Magyarországon folytatódik a televízió és a nyomtatott sajtó fej fej melletti küzdelme. Valószínűsíthető, hogy újabb, szűkebb, speciális célcsoportokhoz szóló lapokkal jelentkezik a nagyobb reklámfalatért a nyomtatott sajtó. A rádiós szakma az elmúlt évben sokat tett a reklámspotok fejlesztése, valamint önmaga PR-ja érdekében. Ebből ők is előrelépést remélnek. Amennyiben a televíziós reklámhoz való hirdettetői hozzáférés – 2003-hoz hasonlóan – jövőre tovább nehezedik, akkor ez kedvezhet a közterületi reklámnak. Mindeközben hódít a PR, a direktmarketing, az eseményszervezés, a szponzoráció és a promóció. Minden korábbinál látványosabb az eladáshelyi reklám előretörése, s mind nagyobb szerepet kapnak a véleménybefolyásolók, azaz az eladók is. Serényi úgy látja, ennek újdonságértékéről megoszlanak a vélemények, hiszen az ötvenes években már az akkori szovjet miniszter, Mikjan is hangsúlyozta: „A vásárlókhoz eljutó körlevél, a faliújság mellett az adott bolt valamennyi dolgozójának is a szovjet áruk propagandistájának, agitátorának kell lennie a lakosság körében.”
A reklámszabályokkal kapcsolatban Takács Ildikó kiemelte: az uniós reklámtörvénnyel már teljes egészében harmonizál a magyar. Az utolsó nagy változtatás a megtévesztő és összehasonlító reklámok szabályozásával ért véget. Amit pedig a törvény nem szabályoz, azt felügyeli az önszabályozás és a reklámetikai kódex. Emiatt a piac rendkívül jól tud dolgozni, s az uniós csatlakozás pillanatát észre sem fogjuk venni, hiszen lényegében már ma is uniós standardok és követelmények szerint dolgozunk. Serényi személyes tapasztalata, hogy az EU- tagországok Magyarország felé kacsintó cégei alig tudnak valamit potenciális, új partnereikről, piacukról. Meggyőződése, hogy a jövő év elején még rengeteget lehet és kell tenni e vállalkozások felvilágosítása érdekében. Hozzátette: sokat segítene, ha a jelenleg sokféle zsebben lapuló – az ország meg- és elismertetését szolgálni hivatott – forintokat egy közös koncepció mentén lehetne hatékonyan elkölteni. „A teljes sikerben nem bízom, de már a részsikereknek is nagyon tudnánk örülni, mi tízmillióan” – mondta az ügyvezető. Takács Ildikó is egyetért azzal, hogy szükség van a kedvező országképre, amelynek kialakításában a reklámszakmának komoly feladata lehetne. Az alelnök szerint az országkép nagyon sok mindenre hatással van, akár még a versenyképességre is. Takács Ildikó rámutatott: az országimázs nemcsak a kifelé mutatott képet jelenti, hanem a belsőt is, hiszen fontos, hogy az itt élő emberek hogyan érzik magukat. Ha rosszul, akkor a kifelé mutatott kép sem lesz pozitív.
***
Új elnök a Maksznál.
Merényi Évát, a Lowe GGK Reklámügynökség ügyvezetőjét választotta elnökéül december 16-án a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (Maksz). Elődje, az elnöki teendőket eddig ellátó Serényi János, a McCann-Erickson ügyvezetője alapítása óta volt vezetője a szervezetnek. Alelnök Papp Zsuzsa, a Publicis Reklámügynökség ügyvezetője és Simon András, a BBDO vezérigazgatója lett. A most megválasztott elnökség mandátuma két évre szól. A szövetség alapszabályát is módosították. (Cs. A.)
Háborút és százezrek halálát kívánja Magyar Péter tanácsadója