Jövő év április 7-én lép hatályba az a miniszteri rendelet, amely szerint a Tisza folyó magyarországi szakaszát is teljes hosszon hajózhatóvá kell alakítani. A 2002 márciusában meghozott rendelet a turizmus fejlesztését hivatott elősegíteni, hiszen a személyszállítóhajó-forgalom fellendítésével a folyó mentén élők gazdasági előnyökhöz juthatnának. A Tisza jelenleg is alkalmas a hajózásra, a folyamatos haladást viszont a komp- és révátkelők akadályozzák, ugyanis a folyó hazai szakaszán a járművek a vízszint felett kifeszített drótkötél segítségével közlekednek. A tizenkilenc tiszai átkelő közül a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) illetékese szerint jelenleg kettőnél biztosítható az akadálymentes hajózási útvonal, itt ugyanis a folyómederben vezetik el a kompok mozgatásához nélkülözhetetlen drótkötelet. Ez az átalakítás átkelőnként 30-40 millió forintba kerül, 130-140 millió forint lenne az a megoldás, ha úgynevezett magas vezetésű drótkötélpályát építenének ki, és hasonló összegekért szerezhetnének be az üzemeltetők önjáró motoros kompokat, de még a járművek felújítása is 18-20 millió forintba kerülne. Ennyi pénz pedig nem áll az önkormányzatok, illetve az üzemeltetők rendelkezésére.
Mint azt Csaba Attilától, a GKM közúti főosztályának szaktanácsadójától megtudtuk, a 65 hazai folyami átkelő felújítására illetve karbantartására a Belügyminisztérium a költségvetésében 220 millió forintot különített el, a GKM-nél erre a célra az idén harmincötmillió forintot lehet felhasználni. Az eltelt két esztendőben 50-50 millió forintot költhetett kompátkelőkre a minisztérium. Az idén három pályázatot bíráltak el kedvezően a minisztériumban, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy két tiszai átkelőnél – Tiszatardosnál és Tiszadorogmánál – mély vezetésű drótkötélpályát alakítanak ki, egynél pedig önjáró motoros kompot – Szegedtápé és Maroslelle között – állítanak forgalomba. Jövő év áprilisáig ezzel együtt legfeljebb négy-öt kompátkelőt lehet átalakítani, amivel a folyamatos hajózás nem biztosítható. Mivel a miniszteri rendeletet gazdasági okok miatt nem lehet érvényesíteni 2005 áprilisában, a tárca vezetőjétől türelmi időt kérnek az illetékesek.
Szakemberek szerint a tiszai hajóforgalom fellendítéséből jelentős bevételhez juthatnak az üzemeltetők, illetve a helyi szolgáltatók. A turisták ugyanis a tiszai hajózás iránt is érdeklődnek, nem véletlen, hogy egy francia társaság már jelezte azon szándékát, hogy járműveket kíván közlekedtetni hazánk második legnagyobb folyamán. A francia Croisi Alsace cég jelenleg 80-100 személyes turistahajókat közlekedtet a Dunán, információink szerint terveik között szerepel a Tisza folyó hajózása is.

Szandi engedett a csábításnak – olyat tett, amit eddig még soha