A balatoni hajósok nem mennek fagyszabadságra

Öltögeti már a nyelvét a tél, de mi még folytatjuk a strandépítési munkákat, a flotta téli parkolójában, a sólyatérben pedig már hetekkel ezelőtt megkezdődött a „kozmetikai nagyüzem” – kezdte a beszélgetést Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Részvénytársaság vezérigazgatója, amikor december elején afféle zárszámadásra kértük.

2004. 12. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már jó ideje pihenőre tértek a több mint harminc vízi járműből álló balatoni flotta személyhajói, de a komp még közlekedik Szántód és Tihany között. Eszerint még nem ért véget az idei balatoni hajózási szezon?
– Nem, mert a komp addig közlekedik, amíg be nem fagy a tó. A cég dolgozói pedig azért nem mennek fagyszabadságra, mert a „fekete flottának” késő ősszel is munkát adnak a strandépítések, és a sólyatéri műhelyekben is akad munka. Fövenyesítettük a fürdőzőhelyet többek közt a füredi Flamingó Hotel előtt, Edericsen és Akaliban, s ezzel a társaság együttesen 150 millió forint bevételre tett szert. Zamárdi és Szántód part közeli homokzátonyából termeli ki a fövenyesítésre alkalmas finom homokot a „fekete flotta”, és onnan uszályok szállítják a felújításra váró strandokhoz. Mivel egyre nagyobb az igény új, fövenyes fürdőzőhelyek kialakítására, úgy döntöttünk, újabb uszállyal bővítjük az építő flottát. Mindeközben folytatjuk a hajóállomások és a vitorláskikötők korszerűsítését.
– A szezon vége óta a hajózó személyzet jó része is a sólyatérben dolgozik. Melyek most ott a legfontosabb teendők?
– A Hajózási Felügyelet által előírt, úgynevezett parti szemlékre készítik fel a Badacsony katamaránt, a Siófok nevű konferenciahajó pedig már túl van a műszaki és „esztétikai” beavatkozáson. Hat-nyolc évenként indokolt a hajók lemezvastagságát szemrevételezni, és a szükséges javításokat elvégezni, és télen van az ideje a flotta festési korrekciójának is.
– Úgy tudjuk, nemcsak a balatoniak, hanem a fővárosiak is nagy ovációval fogadták a társaság új szerzeményét, a Kaptan Sevket Iyidere nevű török hajót, amely ideiglenesen a pesti Duna-szakaszon közlekedik, és a „keresztelőig” a török helyett a Balaton 1 nevet viseli. Mit kell tudnunk a tavi flotta legnagyobb és legmodernebb hajójáról, és mi az akadálya a nagy testű vízi jármű Balatonra szállításának?
– A korábban Izmirben szolgáló, de csaknem teljesen új hajó negyven méter hosszú, kilenc méter széles, két és fél méter oldalmagasságú, és 550 személyt tud a fedélzetére venni. A 250 négyzetméteres, légkondicionált, nyitott és zárt utasterű, korszerű radarral, GPS-szel és URH-s rádióval felszerelt „Kaptan” Balatonra szállításának egyetlen akadálya, hogy nincs víz a Sió-csatornában, közúton pedig a szélessége és a magassága miatt nem szállítható. Így a hajónak a nyár óta elsősorban a dunai turisták örülhetnek. Nagyon remélem: a téli meg a tavaszi bőséges csapadék „feltölti” a szomjazó Siót, és talán már jövőre megérkezik a Balatonra a flotta új járműve. Majd itt, látványos ceremónia közepette kap új, magyar nevet.
– És mihez kezdenek az Aqua Pannonia nevű hajóval?
– A Balatonba telepített vízkiviteli művek felügyelete és karbantartása a jövőben a mi feladatunk lesz. Ez újabb üzletággá növi ki magát. Az Aqua nagyon szép hajó, ezért úgy döntöttünk, hogy „uniós szolgálatba állítjuk”. Kialakítunk a fedélzetén egy 12-15 fős exkluzív tárgyalót, s hogy EU-s forrásokhoz jussunk, meghívjuk a hajóra az Európai Unió prominenseit: győződjenek meg arról, hogy itt igen is helye van az uniós forrásoknak.
– Ön annak ellenére is derűlátó, hogy a balatoni turizmus évek óta tartó mélyrepülését a hajóstársaság idén is megszenvedte. A statisztikai adataik azt mutatják, hogy jóval kevesebb utasa volt a menetrendi és sétahajóknak és kevesebb utast, illetve járművet szállítottak a kompok is. Említene néhány utasforgalmi adatot?
– A személyhajókra 602 ezren, a kompokra 874 ezren váltottak jegyet, a révközlekedést pedig 290 407 jármű vette igénybe. A hajókon utazók száma a múlt évihez viszonyítva 10-12, a kompoké 11 százalékos visszaesést mutat. Biztató viszont, hogy augusztus végéig 6,5 millió forint értékű üdülési csekket váltottak be hajóinkon, a társaság szállodái csaknem 9 millió forintos bevételt könyvelhettek el, a harminc oda-vissza útra szóló, 27 százalékos költségmegtakarítást jelentő kompbérlet beváltotta a kezdeti reményeket, és a MÁV-val közös, háromnapos kedvezményes vasúti, illetve hajós utazást kínáló Balaton-Mix is megnyerte a közönség tetszését.
– Matolcsi Györgyöt, az Orbán-kormány gazdasági miniszterét – hogy a hajóstársaság jövőjét minél jobban láthassa – ön 2001 végén egy régi kihúzható tengerész látcsővel ajándékozta meg. Mi adott alkalmat a különleges ajándék átadására?
– Az, hogy a hajókikötővel rendelkező huszonkét balatoni önkormányzat ekkor vette át névelegesen a társaság részvényeinek 51 százalékát, és ezzel lett többségi tulajdonosa a Balatoni Hajózási Rt.-nek. Most egyébként az a célja az itteni önkormányzatoknak, hogy az ÁPV Rt. 49 százaléknyi részvénycsomagját is megkapják, és velünk közösen tervezhessék a társaság, illetve a balatoni hajózás jövőjét. Matolcsi miniszter úrtól a látcső átadásakor azt kértem: ha más tisztségbe kerül, akkor is kísérje figyelemmel munkánkat és támogassa törekvéseinket.
– Milyen változásokat vesz majd észre a jövő évben a balatoni vendég az önök reményei szerint?
– Megújult személyhajókkal találkozhat, mindenekelőtt a Keszthely motorossal, újra indul az idén szüneteltetett, kétárbocos Saturnus, és ami talán a legfontosabb, mérsékeljük a tarifáinkat. Nem emelkedik a személyautó-vezetővel való kompátkelés díja, és olcsóbb lesz az autóbuszok, a lakókocsik és a kerékpárok kompszállítása. Ha rajtunk múlik, folytatódik a MÁV-val közös Balaton-Mix program is. Az amatőr vitorlázók kedvébe szeretnénk járni a hazai és a külföldi árbocosok részére kiírt versennyel, és régi vágyunk, hogy élő zenés vízi karneválokkal szórakoztassuk a vendégeinket.
– Van saját hajója?
– Nincs. Időnként vitorlázom, ám a szabadidőmet hobbikertészkedéssel töltöm. Szívemhez a Beloiannisz áll legközelebb. Azon hajóztam ugyanis utoljára fedélzetmesterként.
– Néhány hete ön Pro Tourismo kitüntetésben részesült. Mivel érdemelte ki?
– Az Idegenforgalmi Munkaadók Szövetsége javasolt a kitüntetésre. Gondolom, azért tartottak érdemesnek az elismerésre, mert tapasztalták, hajózás, vitorlássport nélkül nincs balatoni idegenforgalom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.