Már jó ideje pihenőre tértek a több mint harminc vízi járműből álló balatoni flotta személyhajói, de a komp még közlekedik Szántód és Tihany között. Eszerint még nem ért véget az idei balatoni hajózási szezon?
– Nem, mert a komp addig közlekedik, amíg be nem fagy a tó. A cég dolgozói pedig azért nem mennek fagyszabadságra, mert a „fekete flottának” késő ősszel is munkát adnak a strandépítések, és a sólyatéri műhelyekben is akad munka. Fövenyesítettük a fürdőzőhelyet többek közt a füredi Flamingó Hotel előtt, Edericsen és Akaliban, s ezzel a társaság együttesen 150 millió forint bevételre tett szert. Zamárdi és Szántód part közeli homokzátonyából termeli ki a fövenyesítésre alkalmas finom homokot a „fekete flotta”, és onnan uszályok szállítják a felújításra váró strandokhoz. Mivel egyre nagyobb az igény új, fövenyes fürdőzőhelyek kialakítására, úgy döntöttünk, újabb uszállyal bővítjük az építő flottát. Mindeközben folytatjuk a hajóállomások és a vitorláskikötők korszerűsítését.
– A szezon vége óta a hajózó személyzet jó része is a sólyatérben dolgozik. Melyek most ott a legfontosabb teendők?
– A Hajózási Felügyelet által előírt, úgynevezett parti szemlékre készítik fel a Badacsony katamaránt, a Siófok nevű konferenciahajó pedig már túl van a műszaki és „esztétikai” beavatkozáson. Hat-nyolc évenként indokolt a hajók lemezvastagságát szemrevételezni, és a szükséges javításokat elvégezni, és télen van az ideje a flotta festési korrekciójának is.
– Úgy tudjuk, nemcsak a balatoniak, hanem a fővárosiak is nagy ovációval fogadták a társaság új szerzeményét, a Kaptan Sevket Iyidere nevű török hajót, amely ideiglenesen a pesti Duna-szakaszon közlekedik, és a „keresztelőig” a török helyett a Balaton 1 nevet viseli. Mit kell tudnunk a tavi flotta legnagyobb és legmodernebb hajójáról, és mi az akadálya a nagy testű vízi jármű Balatonra szállításának?
– A korábban Izmirben szolgáló, de csaknem teljesen új hajó negyven méter hosszú, kilenc méter széles, két és fél méter oldalmagasságú, és 550 személyt tud a fedélzetére venni. A 250 négyzetméteres, légkondicionált, nyitott és zárt utasterű, korszerű radarral, GPS-szel és URH-s rádióval felszerelt „Kaptan” Balatonra szállításának egyetlen akadálya, hogy nincs víz a Sió-csatornában, közúton pedig a szélessége és a magassága miatt nem szállítható. Így a hajónak a nyár óta elsősorban a dunai turisták örülhetnek. Nagyon remélem: a téli meg a tavaszi bőséges csapadék „feltölti” a szomjazó Siót, és talán már jövőre megérkezik a Balatonra a flotta új járműve. Majd itt, látványos ceremónia közepette kap új, magyar nevet.
– És mihez kezdenek az Aqua Pannonia nevű hajóval?
– A Balatonba telepített vízkiviteli művek felügyelete és karbantartása a jövőben a mi feladatunk lesz. Ez újabb üzletággá növi ki magát. Az Aqua nagyon szép hajó, ezért úgy döntöttünk, hogy „uniós szolgálatba állítjuk”. Kialakítunk a fedélzetén egy 12-15 fős exkluzív tárgyalót, s hogy EU-s forrásokhoz jussunk, meghívjuk a hajóra az Európai Unió prominenseit: győződjenek meg arról, hogy itt igen is helye van az uniós forrásoknak.
– Ön annak ellenére is derűlátó, hogy a balatoni turizmus évek óta tartó mélyrepülését a hajóstársaság idén is megszenvedte. A statisztikai adataik azt mutatják, hogy jóval kevesebb utasa volt a menetrendi és sétahajóknak és kevesebb utast, illetve járművet szállítottak a kompok is. Említene néhány utasforgalmi adatot?
– A személyhajókra 602 ezren, a kompokra 874 ezren váltottak jegyet, a révközlekedést pedig 290 407 jármű vette igénybe. A hajókon utazók száma a múlt évihez viszonyítva 10-12, a kompoké 11 százalékos visszaesést mutat. Biztató viszont, hogy augusztus végéig 6,5 millió forint értékű üdülési csekket váltottak be hajóinkon, a társaság szállodái csaknem 9 millió forintos bevételt könyvelhettek el, a harminc oda-vissza útra szóló, 27 százalékos költségmegtakarítást jelentő kompbérlet beváltotta a kezdeti reményeket, és a MÁV-val közös, háromnapos kedvezményes vasúti, illetve hajós utazást kínáló Balaton-Mix is megnyerte a közönség tetszését.
– Matolcsi Györgyöt, az Orbán-kormány gazdasági miniszterét – hogy a hajóstársaság jövőjét minél jobban láthassa – ön 2001 végén egy régi kihúzható tengerész látcsővel ajándékozta meg. Mi adott alkalmat a különleges ajándék átadására?
– Az, hogy a hajókikötővel rendelkező huszonkét balatoni önkormányzat ekkor vette át névelegesen a társaság részvényeinek 51 százalékát, és ezzel lett többségi tulajdonosa a Balatoni Hajózási Rt.-nek. Most egyébként az a célja az itteni önkormányzatoknak, hogy az ÁPV Rt. 49 százaléknyi részvénycsomagját is megkapják, és velünk közösen tervezhessék a társaság, illetve a balatoni hajózás jövőjét. Matolcsi miniszter úrtól a látcső átadásakor azt kértem: ha más tisztségbe kerül, akkor is kísérje figyelemmel munkánkat és támogassa törekvéseinket.
– Milyen változásokat vesz majd észre a jövő évben a balatoni vendég az önök reményei szerint?
– Megújult személyhajókkal találkozhat, mindenekelőtt a Keszthely motorossal, újra indul az idén szüneteltetett, kétárbocos Saturnus, és ami talán a legfontosabb, mérsékeljük a tarifáinkat. Nem emelkedik a személyautó-vezetővel való kompátkelés díja, és olcsóbb lesz az autóbuszok, a lakókocsik és a kerékpárok kompszállítása. Ha rajtunk múlik, folytatódik a MÁV-val közös Balaton-Mix program is. Az amatőr vitorlázók kedvébe szeretnénk járni a hazai és a külföldi árbocosok részére kiírt versennyel, és régi vágyunk, hogy élő zenés vízi karneválokkal szórakoztassuk a vendégeinket.
– Van saját hajója?
– Nincs. Időnként vitorlázom, ám a szabadidőmet hobbikertészkedéssel töltöm. Szívemhez a Beloiannisz áll legközelebb. Azon hajóztam ugyanis utoljára fedélzetmesterként.
– Néhány hete ön Pro Tourismo kitüntetésben részesült. Mivel érdemelte ki?
– Az Idegenforgalmi Munkaadók Szövetsége javasolt a kitüntetésre. Gondolom, azért tartottak érdemesnek az elismerésre, mert tapasztalták, hajózás, vitorlássport nélkül nincs balatoni idegenforgalom.
A 2025-ös büdzsé megalapozza a dinamikus bérnövekedést