Ökológiai agressziótól sújtva

Hazánkat – sajátos területi elhelyezkedéséből adódóan – szinte minden szomszédos ország ökológiai agresszióval fenyegeti. Elég csak a Duna önkényes és azóta sem orvosolt elterelésére, a 2000-ben történt ciánkatasztrófára, a verespataki bányatervekre vagy a horvát erőmű-építési törekvésekre gondolni. Jellemző adat, hogy folyóvizeink 96 százaléka a határon túlról érkezik. Egészségünk, a magyarországi természeti környezet állapota tehát nagymértékben függ szomszédaink gondosságától (vagy inkább gondatlanságától is), a magyar kormányok mégsem ismerik fel a kérdés jelentőségét, és nem gyakorolnak nyomást a környező államokra. Összeállításunkban csokorba szedtük a hazánkat ért nagyobb károkozásokat, fenyegetéseket, kitérve a magyar kormányzat válaszlépéseire is.

2004. 12. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tiszai sokk, büntetlen szenynyezők. A ciánszennyezés veszélyeiről sajnos már van tapasztalata Magyarországnak. Az egész európai közvéleményt megrázta, amikor négy évvel ezelőtt az Aurul nevű ausztrál cég nagybányai aranymosó bányájából származó cián elárasztotta a Tiszát, a halállomány pusztulását okozva. Az azóta történtek jól bizonyítják, hogy az utólagos pereskedés nem vezethet eredményre, hiszen az ökokatasztrófa mellett a román állam és a szennyező ellen szinte lehetetlen érvényesíteni a kártérítési igényeket. Az időközben Transgold névre keresztelt szennyező céggel szemben még 2001-ben kezdeményezett eljárást a magyar állam a Fővárosi Bíróságon. Magyarország a 28,5 milliárd forintos kártérítés mellett a Transgold bányaüzemének környezettechnikai biztonsági átalakítását követelte a periratban.
Kőszeghy Tamástól, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) főosztályvezető-helyettesétől azonban megtudtuk: a szaktárca képviselői kétszer is voltak biztonságtechnikai szemlén az üzemben, de csak látszatintézkedéseket tapasztaltak. Hasonlóan eredménytelen a pereskedés is. A román fél azt bizonygatja, hogy a különleges időjárási körülmények okozták a tragédiát, de a bírónő arra kötelezte az alperest, hogy ezt hitelt érdemlően bizonyítsa 2003 májusáig. Időközben azonban egy új bíró vette át az ügyet, aki úgy nyilatkozott, hogy a tárgyalás előtt szeretné körültekintően megismerni az eddig rendelkezésre álló információkat. Románia egyik legárulkodóbb kibúvója az volt, hogy kezdeményezte a per román jog szerinti tárgyalását. Miközben nyilvánvaló, hogy időhúzás történik, az ökológiai kárt egyre nehezebb lesz bizonyítani, hiszen a román fél azt hangsúlyozza: helyreállt az élővilág egyensúlya a Tiszában.
A tiszai halászok azonban másként vélekednek a folyó állapotáról. Újhelyi Dezső, a Tisza Halászati Szövetkezet vezetője elmondta: a szennyezés óta legfeljebb egy hónapig tart a halászati szezon egy évben, és a fennmaradó időszakban egyáltalán nem lehet halat fogni. A halászok szintén kárigényt nyújtottak be az Európai Jogász Unió magyarországi képviselőjének, de aggasztónak tartják, hogy az ügyben eddig szinte semmi sem történt, pedig bármikor újra bekövetkezhet a katasztrófa. A magyar állam pere érdemben 2005 első felében indulhat, és a kormány azt reméli, hogy már ekkor ítélet is születik. Magyarország a keresetében ma már a nagybányai üzem bezárását, vagy a lehető legszigorúbb ellenőrzését követeli – közölte Kőszeghy Tamás.

Falurombolásra várva. A Maroson és a Tiszán megismétlődhet a 2000-ben történt ciánkatasztrófa, ha megvalósul a verespataki óriás aranybánya-beruházás. Ebben az ügyben Gyurcsány Ferenc nemrég azt kérte Romániától: környezetvédelmi okokból mondjon le a bányanyitásról, Adrian Nastase ügyvezető miniszterelnököt is figyelmeztetve, tartsa magát korábbi, az aranykitermelést ellenző álláspontjához. Ez volt a magyar kormány első határozott kiállása a verespataki bányanyitás ellen. Ellenzéki politikusok lapunk hasábjain azonban rámutattak: egyszerű politikai PR-fogásról van szó, hiszen néhány héttel korábban, amikor Magyarország elérhette volna a verespataki beruházás leállítását a román EU-csatlakozás zöldfejezetének tárgyalásakor, nem tettek semmit. Mint ismeretes, az Európai Unió december elején zárta le a csatlakozási tárgyalásokat Romániával, és döntött úgy, hogy a szomszédos ország – Bulgária társaságában – 2007. január elsején válhat az unió tagjává.
Jól jelzi a román szándékokat, hogy a verespataki aranybánya kanadai beruházója a fejezet lezárása után azonnal beadta engedélykérelmét a román környezetvédelmi minisztériumnak.
A külföldi fejlesztők 4,5 milliárd dollár értékű aranyat kívánnak kitermelni erdélyi falvak, templomok és temetők ledózerolásával. Romániai független újságírók kiderítették azt is, hogy a verespataki aranybánya beruházói pénzmosási és kábítószerügyekben érintett milliárdos vállalkozók, akik kapcsolatban állnak a legfelső román vezetéssel, köztük Adrian Nastase kormányfővel és Ion Iliescu köztársasági elnökkel.
Belenyugszunk a Duna ellopásába? Tizenkét éve, hogy akkor még Csehszlovákia önhatalmúlag, egy szovjet nyomásra 1977-ben kötött kétoldalú szerződésre hivatkozva Dunacsúnynál elrekesztette a Dunát. A helyzet azóta változatlan: a közös határfolyó vizének több mint nyolcvan százaléka egy több tíz kilométer hosszú betoncsatornában folyik Szlovákia területén, miközben a Szigetköz és a Csallóköz sajátos élővilága javarészt kipusztult, a táj átváltozott. Bár a két ország pereskedésére a hágai Nemzetközi Bíróság 1997 őszén pontot tett: megállapította, hogy ugyan a szerződést nem volt joga felmondania Magyarországnak, semelyik fél nem kötelezhető újabb létesítmények, például a dunakanyari vízlépcső megépítésére, továbbá északi szomszédunk jogtalanul tért el az eredeti okirattól, s terelte el saját területén a Dunát. A verdikt azt is tartalmazza, hogy a felek kölcsönösen kártérítéssel tartoznak egymásnak. A döntés után tárgyalások kezdődtek a két ország között, amelyek Horn Gyula és Nemcsók János emlékezetes gátépítős vargabetűjét leszámítva, hoszszabb-rövidebb megszakításokkal, azóta ugyanazért a célért folynak: Szlovákia adja vissza a szigetközi élővilág felélesztéséhez szükséges, amúgy is hazánkat illető vízmenynyiséget, s mondjon le a bősi erőmű csúcsra járatásához kellő alsó vízlépcső megvalósításáról.
Csakhogy Szlovákiának addig jó, amíg nem születik megállapodás, hiszen gondtalanul használhatja a magyar vizet az erőmű turbináinak meghajtására, így aztán mindent meg is tesz a megegyezési folyamat elnyújtásáért. Sajnos partner ebben a magyar fél is, amely nem képes kellő diplomáciai nyomást gyakorolni Szlovákiára. Az Orbán-kormány idején a státustörvény elfogadtatása érdekében sorolták hátrébb a Szigetköz ügyét, a Medgyessy-kormány pedig még azt sem tudta eldönteni, mit is akar valójában. A Külügyminisztérium például az eredeti, 1977-es vízlépcsőszerződés megalkotásában is részt vevő Prandler Árpádot tette meg az ügy felelősévé. Így aztán két év alatt még kétoldalú tárgyalást sem tartottak. Csak a közelmúltban ült újból asztalhoz a két ország delegációja, elsősorban annak köszönhetően, hogy az SZDSZ felismerte: koalíciós partnere orra alá is borsot törhet, ha a környezetvédelmi minisztériumon keresztül felvállalja a bősi vita lezárásának támogatását. A folyamat így végül Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter gondnoksága alatt újraindult. Erdey György, a környezetvédelmi tárca jogi helyettes államtitkára, egyben a magyar delegáció vezetője lapunknak úgy festette le a pillanatnyi helyzetet: a kormány nemrég határozatot hozott Bős ügyében, amelyben világosan és egyértelműen nemet mondott a nagymarosi vízlépcsőre. – A múlt héten a magyar fél postázta válaszlevelét Szlovákiának, amelyben új elem, hogy hazánk egy új államközi szerződésben szeretné véglegesen rendezni a kérdést, továbbá igényt tart annak a kárnak a figyelembe vételére, amelyet Szlovákia okozott a Magyarországot illető vízmennyiség bősi felhasználásával – tudatta. Elmondta még, januárban találkozót tart a két fél. Erdey György abban bízik, hogy a legfontosabb kérdésekben már jövőre megállapodnak a felek, igaz, elismerte: ez a magyar diplomácián is múlik.

Ökokatasztrófával fenyeget a Barátság kőolajvezeték. Száztíz tonna olaj ömlött a Vereckei-hágónál tavaly télen a Latorca folyóba a Barátság kőolajvezetékből. Hasonló balesetek bármikor, akár több helyen is bekövetkezhetnek, mert a csövek elöregedtek, és a vezetéket több helyen tolvajok fúrták meg. A szennyezés továbbterjedését a hivatalos közlések szerint az ukrán kárelhárítóknak sikerült megakadályozni, de egy újabb baleset ökológiai katasztrófával fenyegeti a felbecsülhetetlen természeti értékekkel rendelkező Bodrogközt és környékét. A csövek ugyanis a Tisza vízgyűjtő területén haladnak, így az olajos szenny néhány óra alatt Magyarországra érkezhet.

Gátépítés, szemétszőnyeg, hanyag sógorok. Mindeközben évről évre kisebb-nagyobb más ökológiai inzultusok is érik hazánkat: Horvátország például a magyar kormányok határozott kérése ellenére vonakodik egyértelműen nemet mondani a Drávára tervezett Novo Virje-i vízerőműre, amely a vízépítő mérnökök elképzelése szerint a bősi vízlépcsőrendszer kicsinyített mása lenne. Ezzel kihasználnák, hogy a Dráva Barcs környékén egy rövid szakaszon eltávolodik a magyar–horvát határtól, egy gát segítségével mesterséges mederbe terelnék a folyót, hogy a vízből egy alsó duzzasztóban áramot termelhessenek. Az idén pedig jelentős anyagi, turisztikai és természeti kárt okozott Magyarországnak, hogy egy áradás idején elszabadultak a Tisza közelében, Ukrajnában található illegális hulladéklerakók, Tokajig szemétszőnyeggel borítva be a folyót. Az eset egy hónapja megismétlődött, a szemétgyűjtés költségeit a mai napig nem fizette ki a szomszédos állam. Elkeserítő egy másik határfolyónk, az Ipoly helyzete is. A csodás folyó élővilágát Szlovákia ugyanis több tíz kilométer hosszan kipusztította, hogy a felépített kis duzzasztókkal visszafelé folyathassák a vizet. A beavatkozásnak a nagymarosi vízlépcső megépülésével lett volna jelentősége, ám hazánk hiába kéri a gátak lebontását, a szlovák kormány hallani sem akar a rehabilitációról. Nehezen hihető, de a környezet védelmére oly kényes Ausztria is okozott már kárt: a közelmúltig éveken át habzott a Rába a nyári hónapokban, halpusztulást okozva és csökkentve a folyó vonzerejét, ám a „sógorok” éveken át tagadták, hogy felelősek lennének. Csak bizonyítékok hatására ismerték el: egy osztrák üzem szennyezte a Rábát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.