Taszári légibázis: elszálló remények

Mindössze 4,5 millió forinton múlik, hogy elkészüljön a bekötőút a taszári katonai repülőtér szomszédságában lévő polgári terminálhoz, ám a taszári önkormányzatnak nincs pénze a közös útberuházáshoz, így kérdés, hogy mikor folytatódnak a dél-dunántúli áru- és teherszállítási bázis kialakítási munkái.

2005. 01. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elutasította a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács a somogyiak kétszázmillió forintos pályázati kérelmét, így a Somogy megyei, a kaposvári és a taszári önkormányzatra „vár” a már készen álló polgári terminálhoz vezető, alig két kilométeres út építési költségeinek előteremtése. Mint megírtuk, Kolber István, a regionális fejlesztésekért felelős miniszter a minap százmillió forintot ajánlott fel a saját keretéből azzal, hogy az útépítés fennmaradó hányadát a Somogy megyei, a kaposvári és a taszári önkormányzat a polgári terminál tulajdonlási arányában vállalja.
A Somogy megyei önkormányzatnak és Kaposvár város önkormányzatának van forrása az útépítés költségéből rá eső, 20-25 millió forintra, ám a taszári helyhatóságnak nincs miből előteremtenie a 4,5 millió forintos önrészt. A település polgármestere, Pataki Sándor lapunknak elmondta: Taszáron ez évben mindössze nyolcmillió forint fordítható fejlesztésre, s mivel a községben több helyütt is járdát kellene építeni, a repülőtéri útra nem szavazott meg pénzt a képviselő-testület. A tartalék repülőtérré „lefokozott” taszári bázis civil szektorában már hónapok óta áll az 560 millió forintért megépített polgári terminál, és elkészült az ahhoz vezető gurulópálya is, ám mert a bázis bezárásával a honvédség a légiirányító személyzetet is „leszereli”, a polgári utas- és áruszállításhoz nem lesz szakembergárda és navigációs technika. Mindezek ellenére a polgári repülés beindításában reménykedő három somogyi önkormányzat arra az elhatározásra jutott, hogy Taszáron elengedhetetlen egy, a légi áru- és teherfuvarozásra alapozott bázis kialakítása. Időközben a riválisnak tartott pécs-pogányi repülőtér – több száz milliós területfejlesztési támogatásból – korszerű pályafényhez jutott, így ott a jövőben éjszaka is fogadhatnak, illetve indíthatnak személyszállító gépeket. Igaz, nem akkorákat, mint az ország második legnagyobb és ma még legkorszerűbb repülőterén, a taszárin. Ahol most – két kilométernyi bekötőút és légiirányítás híján – torzóként áll a csaknem hatszázmillió forintért megépített polgári terminál.

További öt vidéki légikikötő kap költségvetési támogatást. Mint Zóka Istvántól, a sármelléki Balaton-West Airport igazgatójától megtudtuk, a már másfél éve ígért, 300 millió forintos központi költségvetési és a Balaton Fejlesztési Tanács 65 millió forintos támogatásából a „zalai termálháromszög” központjában remélhetőleg megvalósul az éjszakai leszálláshoz szükséges pályafény és navigációs rendszer, és új terminál is épülhet a légibázison. Debrecen 220, Szeged 158, Pécs-Pogány 130, Nyíregyháza 110 és Taszár 100 millió forintos ígéretet kapott a területfejlesztési büdzséből.



Irányváltás Európában. Három különösen nehéz év után az európai repülési ipar már túljutott a nehezén – vélik ágazati elemzők, miközben úgy ítélik meg, hogy a nagy légitársaságok ennek ellenére sem lélegezhetnek fel. Az állami pénzekből életben tartott olasz Alitalia vagy svájci Swiss az idén is a puszta létért küzd, de a három nagynak, az Air France-KLM-nek, a British Airwaysnek és a Lufthansának sincs receptje az olcsó légitársaságok állandóan növekvő konkurenciájával szemben. A következő öt évben azzal számolunk, hogy a verseny az alacsony költségű forgalomban erősödik, hiszen az olcsó légicégek nem csak azért olcsók, mert az ellátáson és más szolgáltatásokon spórolnak. Két alapvetően különböző modell áll egymással szemben: az egyik az ingázó utaztatás Európán belül, a másik a hálózattal rendelkező légitársaságok, központi csomópontokkal – mutat rá a Boston Consulting Group repülési szakértője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.