A feszültség költségvetése

2006. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az tény, hogy a jövő évi költségvetés reálisabb számokat tartalmaz, mint azok, amelyeket az elmúlt négy esztendő leforgása alatt készített a baloldali kormánykoalíció. Ám a kormány húzd meg-ereszd meg politikájának minden területen maradtak jelei. Ugyanakkor tartsuk fejben: meglehetősen kínos, hogy a (régi-új) kormány képtelen volt eddig olyan költségvetéssel kirukkolni, amelyről pár hónap, legfeljebb fél év múltával ne bizonyosodott volna be, hogy alapjaiban lett elrontva. Így a mindenkori MSZP–SZDSZ alkotta kabinet által megszavazott büdzséket rendre „apróságok” terhelték: a többi között elszámolt gazdasági növekedés, rosszul becsült központi bevételek no és megemelt adók, illetékek. A dicsőségtáblára kívánkozik még a törvénytelenül visszatartott áfa, hogy a nulladik havi bérek áttolásáról, illetve a felfüggesztett mezőgazdasági támogatásokról már ne is szóljunk. Eközben pedig az alkalom szülte a kozmetikázásokat. Akárhogyan is: a híres magyar statisztikától a nemzetközi pénzvilág bizony megrettent. Miután azonban jobb félni, mint megijedni: rendre lerontották a globális hitelminősítők Magyarország besorolását, és az elpuskázott gazdaságpolitika miatt fényévekre távolodtunk az euró itthoni bevezetésétől. Ráadásul szomszédaink jócskán leköröztek bennünket. Ám a versenyhelyzet legalább mára megszűnt: hazánk – mértékadó gazdaságkutatók és a külföldi befektetők véleménye alapján – az utolsó olyan, 2004-ben a közösséghez csatlakozott uniós tagállam lesz, amely bevezetheti az európai fizetőeszközt. Nagy kár, hogy a balti államok, vagy éppen Csehország és Szlovénia helyett Romániával és Bulgáriával kell majd ringbe szállnunk. S hogy nem következett be államcsőd, tudjuk be annak: időközben az Európai Unió egyik tagállama lettünk, és a közösség védőszárnya ideig-óráig megóvja Magyarországot.
Ugyanakkor nem mentő tétel az, hogy a külföldi befektetők finanszírozzák a tarthatatlanul magas államháztartási deficitet. Legyünk úrrá magunkon: az adósságspirálba került államot a következő években százmilliárdos nagyságrendű többletkiadás terheli. Mert bizony ha hiány van, azt kölcsönből, vagy ennek egy különleges fajtájából, állampapírból fedezik. A hitel pedig adósságot hoz. Vagyis: amennyiben hiány van, nő az államadósság is.
A fentiek után azonban legalább nyugtázhatjuk: az idei, több mint tízszázalékos államháztartási deficitet felmutató büdzséfércmű után a 2007-es tervezet úgyszólván hímzés a – már egyébként is foltos – terítőn. A deficit legalább alábbszáll, ám még így is uniós hiányrekorderek lehetünk. Ugyanakkor a kormányzati megszorítások, illetve a várható társadalmi ellenállás miatt feszültségeket gerjeszt majd a jövő évi költségvetés. A százszázalékos találati aránnyal megjósolható feszültségnek amúgy „alapja” is van: a parlamenti választásokon győztes koalíció 2006 nyarán jelentős költségvetési kiigazításba kezdett, s beindult a reformok előkészítése is. A kormányzati megszorítások – az idei adó- és áremelések, valamint a beígért reformok okozta érdeksérelmek –, továbbá a politikai erők látványos összeütközése következtében konfrontációs belpolitikai légkör jött létre. Magán a kormánykoalíció pártjain belül is! Hát az elmúlt napok eseményei után tudja-e azt valaki, hogy ki kivel szövetkezik?!
Ám nézzük, hogy miként is fogalmaz a kormányhoz közeli Népszabadság: „Akár a leszakadás, akár a felzárkózás költségvetésének nevezzük, tény: minden korábbinál élesebb feszültségeket okoz a jövő évi büdzsé. Támadják utcáról, a jog felől és a koalíciós pártok berkeiből is.” No comment. Bárhogyan is alakul, a jövő évi pénzügyi tervezésnek tulajdonképpen a konvergenciaprogram ad keretet. A gondot csak az okozza, hogy szakmai berkekben a szóban forgó felzárkózási tervet lemaradási pályaként aposztrofálják. Hogy miért? Lényegében azért, mert a konvergenciaprogram végiggondolatlan, és már középtávon is több kárt okoz az országnak, mint amekkora a költségvetési kiigazítások rövid távú haszna. A közgazdászok többsége szerint a lassuló gazdasági növekedés és emelkedő adók mellett a legnagyobb gond az, hogy jövőre már ötven százalék fölött lesz az állami újraelosztás mértéke. Szakértők úgy tartják: a bruttó nemzeti jövedelem – különböző adók, járulékok és illeték formájában – az állam által beszedett, majd újra elosztott részének legfeljebb negyven százaléknak kellene lennie. Fogalmazhatunk így is: a rossz állam rátelepedett a magyar gazdaságra, és ez nagymértékben lerontja a hazai vállalatok versenyképességét. A leegyszerűsített párhuzam a konvergenciaprogram és a költségvetés között gyakorlatilag az, hogy a kormány a már meghozott döntéseket próbálja elfogadtatni azzal a társadalommal, amelynek nem volt beleszólása azok előkészítésébe. Ez pedig nagy gond, hiszen a konszenzus megteremtésének szigorú szabályai vannak. A borús összkép ellenére azonban legalább leszögezhetjük: az országot ma nem államcsőd, nem pénzügyi csőd fenyegeti, hanem felzárkózás helyett a leszakadás veszélye. A csattanó persze az: a konvergenciaprogram a nevének sem felel meg, hiszen a konvergencia közelítést jelent, az ország pedig egyre távolodik az eurótól.
De térjünk vissza a kiigazításokhoz! Az állam pénzügyi egyensúlyát helyrebillentő folyamatok hatására a bérek növekedési üteme lelassult, miközben az áfaemeléssel és a háztartási energia árának emelkedésével összefüggésben az infláció felgyorsult, így a lakosság nem tudja őrizni fogyasztási színvonalát. A belső kereslet visszaesése kedvezőtlen a hazai kis- és közepes vállalkozásoknak, amelyek – számos ok miatt – képtelenek a multiknak beszállítani. A vállalati beruházások lelassulnak, a kis tőkeerejű cégek pedig a szürke- és a feketegazdaságba menekítik ki dolgozóikat, ami az állami statisztikában a munkanélküliség növekedését jelenti. Eközben pedig a magyar államháztartás helyzete, mint fentebb utaltunk rá, nem javul. A kimutatások szerint az államháztartás minden 100 forint jövedelméből rendszeresen 120 forintot költ el. Az arány számottevően a következő évben sem változik, vagyis az állam továbbra is jóval többet költ, mint amennyit megtermel. Érdemi jobbulás csak az EU-pénzek lehívása révén lemérhető, ám a tapasztalatok szerint máig nincs gatyába rázva a pályáztatási rendszer. Államcsőd tehát jelenleg nem fenyegeti hazánkat, ám a kormányzati megszorítások hatására destabilizálódás jöhet létre. Egy gazdaságpolitikai visszakozz esetén pénzügyi krízis sem zárható ki. Eközben pedig nyomás nehezedik a kormányra – nemcsak az ellenzék, hanem – a szakszervezetek, a kamarák, az önkormányzatok és más hazai intézmények részéről is. Hiába ugyanis a konvergenciaprogram, illetve a költségvetés, ha nincs mögötte társadalmi konszenzus. A jelek szerint egyre szélesedik a hátrányos helyzetbe kerültek engedetlenségi mozgalma. Mostanság nem múlik el nap tüntetések nélkül.
Nem tudni, lesz-e a kormánynak elég bátorsága ahhoz, hogy négy és fél év elhibázott gazdaságpolitikája után betartsa a szigort, a konvergenciapályát, és annak rendje és módja szerint „kifuttassa” az éves költségvetést. Ha mindezt megteszi, elméletileg és gyakorlatilag is visszaállhat a nemzetközi pénzvilág bizalma. Eközben viszont a kormány – az erőteljes megszorítások miatt – magára haragítja a társadalmat, és elveszíti a lakosság még megmaradt, csekélyke bizalmát is. Talán ez a legnagyobb tétje a jövő évi költségvetésnek: vagy ez, vagy az.
Közbülső változat nem létezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.