Lemaradási pályán

2006. 12. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hímzés a terítőn: a költségvetés tegnapi végszavazása nagyjából ennyivel ér fel. Egy technikai voksolás, amely nem oszt, nem szoroz. A jövő évi büdzsé sarokszámai tudniillik már hetek óta ismertek, és az elmúlt napok során megszavazott indítványok sem változtatnak a lényegen, miszerint a 2007-es büdzsé tulajdonképpen az ára az elmúlt évek helytelen gazdaságpolitikájának, no és a kormányzat ez évi, nyakló nélküli osztogatásának. Amiben a szakértők nem értenek egyet, az a hiány sikeres csökkentésének lehetséges módja. Hiszen az alapkérdés konkrétan az, mire jusson kevesebb a büdzséből a korábbiakhoz képest, illetve hogy kiktől és milyen úton próbáljon meg többletbevételre szert tenni az állam.
Felelősségvállalás vagy sarcolás? Miközben a kormányzat a felelősség költségvetésének aposztrofálta az előterjesztést, addig az ellenzék leginkább a lakosság megsarcolását és a magyar gazdaság zsugorítását emlegeti a jövő évi büdzsé kapcsán. Holott másról is szólhatnának a számok. Például a hivatalos magyarázat lehetne az: a jövő évi és az azt követő évek költségvetései szóljanak arról, hogy Magyarország gazdasága, ezen belül a költségvetés hiánya hogyan teljesítse az Európai Unió elvárásait. Másodsorban arról, hogy megvalósulnak-e a kormány által meghirdetett reformok. Sajnos utóbbira egyértelmű nem a válasz, hiszen a társadalmat érintő kiemelkedően fontos kérdésekben nem kérte ki a kabinet a polgárok véleményét. Hogy miről? A többi között arról, hogy lesz-e – mindenki-nek (!) elérhető módon – színvonalas egészségügy, esetleg a piacgazdaság igényeihez alkalmazkodó oktatási struktúra. Mi az állami elképzelés – feltéve, ha van ilyen – a foglalkoztatási szint növeléséről, illetve van-e terv a hazai kisvállalkozások feltőkésítéséről. Továbbá: kivonulnak-e vagy sem a multinacionális vállalatok Magyarországról. Vagyis mit tesz a kormány az amúgy erősen megtépázott versenyképesség érdekében, no és meddig marad ez az elképesztően nagy és magas hazai adóteher. És így tovább. Amit az előbb fejtegettünk, az a kategória, ami a reform címszó alatt futhatna, az összes többire inkább a visszafogás-megszorítás illik. Bármilyen meglepő: azt még a kormánypárti politikusok is elismerik, hogy bizony a reformokat alaposan összemosták a megszorításokkal.
Amennyiben pedig azt vizsgáljuk, hogy mi is vár ránk jövőre – immár a törvény erejénél fogva –, csak arra a következtetésre juthatunk: az államháztartási hiány csökkentése érdekében a kormány bizony mindent beáldoz. Tegyük hozzá, helyénvaló lenne a bődületes deficit erőteljes mérséklése, ám más technikákkal. A jelenlegi módszerek ugyanis eléggé egyhangúak, ráadásul leterhelik a társadalmat. Hiszen a bevételi oldal felpörgetése a „szent”, túlnyomórészt adóemelés és az infláció állami serkentése révén. Eközben a kormányzat nem spórol a kiadási oldalon, vagyis nagyjából annyit költ ismét, amit továbbra sem tud megtermelni. Ami tényleg meglepő: minimális az eltérés. Gyurcsány Ferenc a felelősség költségvetésének nevezett előterjesztés kapcsán külön kiemelte: jövőre kevesebbet költenek majd az állam működésére, vagyis az idei 2200 milliárd forint helyett cirka 1900 milliárd forintot. Ezt az áldozatot!
Ugyanakkor – ezt tényszerűen kell megállapítanunk – jut a sarcból mindenkinek. Mint azt említettük, elsősorban a megemelt adó- és illeték-előirányzatok révén. Feltűnő persze az is, hogy – a szakmai szempontok alapján is legfeljebb kettes alá osztályzattal bíró – konvergenciaprogram meglehetősen rátelepedett a törvényre. Olyannyira, hogy a győztes, vagyis a pénzügyi szemlélettel készült előterjesztés mindent elvisz, pedig a konvergenciaprogram lemaradást, romló versenyképességet eredményez. A probléma természetesen az, hogy a hiánycsökkentés oltárán nagyjából lőttek az erőteljes gazdasági növekedésnek és a munkanélküliség mérséklésének is. Ráadásul hiába emelkednek az adóterhek, ha az adózói bázis kiszélesítése 2007-ben sem történik meg. Nagyon leegyszerűsítve: a tízmilliós lélekszámú országból alig négymilliónyian adóznak, és ez így lesz jövőre is – jobb esetben.
Nem győzzük hangsúlyozni: derék dolog, hogy négy és fél esztendő elhibázott gazdaságpolitikája után végre csökken a hiány, ám a törvényjavaslat indoklásából kimaradt, hogy a jövő évi deficitmérséklésnek milyen hatásai is lesznek. Vagyis az, hogy mivel is számolhatunk a gazdasági helyzet romlása kapcsán, és milyen folyamatok indulhatnak be. Nos, a gazdaságkutatók prognózisai szerint csaknem a felére mérséklődik jövőre a gazdasági növekedés, nő a munkanélküliség, a mostani duplájára nő az infláció és nem sikerül megállítani az államadósság duzzadását sem, sőt. Eközben csökken a fizetések értéke, és visszaesik a belső fogyasztás.
Ám a legnagyobb gondot talán az jelenti, hogy a térség többi államához képest lemaradási pályára kerülünk: miközben a kelet-közép-európai régió összes tagállama kétszer olyan gyorsul bővül, mint hazánk gazdasága, addig itthon nem tudni, ráállunk-e majd (és mikor) a fenntartható növekedési ütemre. Az erőteljes lassulást egy sor nemzetgazdasági ágazat érezni fogja: például az építőipar, a szolgáltatószektor vagy éppen az idegenforgalom. Eközben ismét politikai viták kereszttüzébe került az agrártámogatási rendszer: a központi költségvetés mindössze 145 milliárdot szán a mezőgazdaságra. És az előrejelzések alapján véget ér a magyarországi bankszektor aranykora is. Utóbbi nagy valószínűséggel így lesz, jóstehetség nélkül borítékolható, hogy csökkenni fog a lakosság hitelkereslet iránti kedve. Amúgy jól jelzi az állami költségvetés megítélését, hogy az összes mértékadó gazdaságkutató-intézet mellett már az ismert szakértők is fanyalognak.
Amit mindenki érezni fog: a hazai életszínvonal a megszorító költségvetés, az infláció felpörgése miatt jövőre számottevően és biztosan romlik majd. A legoptimistább elemzők is 4–6 százalékosra teszik a reálbérek csökkenését, ami lényegében azt jelenti, hogy fizetésünk ennyivel kevesebbet ér 2007-ben. A nyugdíjasok helyzete amiatt is rosszabbodik, mert a várható hatszázalékos inflációt nem éri el a tervezett nyugdíjemelések mértéke: az átlagosan négyszázalékos lesz.
Összegzésként tehát megállapíthatjuk: a hiány sikeres csökkentésének módjában a kormányzat nem jeleskedett, amit a következő évben társadalmi elégedetlenség is követhet. A helyzet nagyon rossz, utolsók vagyunk a régiós összevetésben, és még jobban le fogunk maradni, ha minden a dolgok jelenlegi állása szerint alakul. Hiszen nincs valódi program ma Magyarországon. A költségvetésre rátelepülő konvergenciaprogramon úgy lehetne javítani, ha készülne helyette egy új. Mert a jelenlegi nem vezet el az euróhoz, nem segíti a gazdaságot, és a felrajzolt pályán azt sem látni, mitől csökkenne az infláció. Kellenek a reformok, de nem lehet reformokat csinálni politikai konszenzus nélkül. A jövő évi költségvetés tehát növeli a munkanélküliséget, felpörgeti az inflációt, duzzasztja az államadósságot, leértékeli a fizetéseket és intézményi struktúrákat dönt romba. Alighanem új fejezet kezdődik el vele a magyar politikában.
Nagyon fog fájni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.