Megszorítás és semmi más

2006. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben ellentmondásos helyzetbe került a magyar gazdaság állapotának megítélése (dübörgés után válság?), legalább egyetértés mutatkozik a reformigényekben. A piaci szereplők mellett immár a közpolitika is a nagy állami átalakításokért kiált. Elsősorban azért, mert az elmúlt négy év gazdaságpolitikája rossz irányba vitte a gazdaságot. A felmérések alapján a gazdasági szereplők egyre nagyobb része gondolja úgy: az államháztartás szerkezetén kellene alaposan változtatni, mert bizony az állam egyre jobban rátelepszik a gazdaságra.
Az alapkérdés természetesen az, hogy miért van olyan sürgetően szükség reformokra? Nagyon leegyszerűsítve azért, mert az úgymond nem cselekvés költségei már régóta érzékelhetők. Ráadásul Magyarország megítélését tovább rontotta, hogy 2006-ban az államháztartási hiány több száz milliárd forinttal lesz nagyobb, mint amit a kormány előirányzott. Bizonytalansági tényező az adósságspirál is: fennáll annak a veszélye, hogy az államadósság finanszírozása nem tartható fenn. Hogy a fejünkben maradjon: az idei 67,5 százalékos GDP-arányos államadósság jövőre 71 százalék közelébe szökik fel. Mindezt ugyan árnyalja, hogy az államháztartási hiány jövőre csökkenni fog, ám a nagy nemzetközi hitelminősítők mégsem olyan derűlátók, mint a kabinet. Pedig – a tapasztalatok legalábbis ezt igazolják – fontos pszichológiai tényező a hitelminősítők álláspontja, ha például valamelyik intézet leminősítést helyez kilátásba, úgy azt tovább lohasztja a külföldi gazdasági szereplők magyarországi befektetési kedvét.
Destabilizáló tényező az is, hogy a külföldiek kezében egyre tekintélyesebb az állampapír-állomány. Igaz, a Magyar Nemzeti Bank bőséges devizatartalékkal rendelkezik. Ha azonban a befektetők ki akarnák vonni pénzüket, akkor figyelembe kellene venni a devizában meghatározott magyar államadósságot is, és az alaposan leszűkítené a jegybank mozgásterét. Tudomásul kell venni azt is, hogy a hitelezők aggódnak a pénzükért, nem hajlandók a magyar állam túlköltekezését nyakló nélkül fedezni. A hitelfelvételnek, ezen belül is elsősorban a külföldi hitelek felvételének van egy józan határa. A külföldről sűrűn érkező bírálatok azt jelzik, hogy kezdjük elérni ezt a határt, s a tűzzel játszik a kormány, ha nem hajlandó ezt belátni.
A reformhiány egyik nagy elszenvedője pont a magyar fizetőeszköz. Közvetett értelemben pedig azok, akik devizahiteleket vettek fel. Gondoljunk csak bele, hogy a mostani erős forintárfolyam ellenére, ebben az esztendőben tíz százalékot romlott a magyar forint árfolyama! A következő évre ismét gyengülést jósolnak a bankok és a nyugati befektetőházak. Amennyiben pedig romlik a hazai fizetőeszköz árfolyama, a következményeket legközvetlenebbül a devizahitellel rendelkező vállalkozások és háztartások viselik. Vagyis a nem cselekvés gyengülő és változékony euró–forint árfolyamot, ennek nyomán növekvő inflációt, magasabb kamatot, a devizahitelek növekvő terheit, az államháztartási hiány forráselszívó hatása miatt kevesebb beruházást, kevesebb külföldi működő tőkét, lassúbb növekedést, hosszabb távon a fejlett országok mögötti felzárkózásról való lemondást jelenti. Magyarán az alkalmazkodás költségei az említett forgatókönyv szerint nem vagy nehezen tervezhetők, miközben a terheket minden gazdasági szereplő viseli.
Az államháztartás alapjait érintő reformra azért is szükség van, mert – mint azt a bevezetőben is említettük – Magyarországon a rossz állam rátelepedett a magyar gazdaságra. Eközben a gazdaságot a bürokrácia mellett visszafogja a korrupció is. Nem is meglepő, hogy cégvezetők és kutatók úgy vélekednek: az elmúlt években folytatott és helytelenül irányított gazdaságpolitika és a rossz államigazgatás kezdi tönkretenni a magyar gazdaságot. A kimutatások alapján az elmúlt években nőtt az állami újraelosztás, és ez jellemzi majd a következő évet is. Ahelyett, hogy a GDP-hez mérten az állami újraelosztás aránya 40 százaléka alá szorult volna vissza, továbbra is ennél jóval nagyobb arányt képvisel a források állami központosítása. Ráadásul ez most teljesedik ki az adó- és járulékemelések révén. Eközben az adórendszer bonyolult, ám könnyen megkerülhető. Akik pedig fizetnek, azoknak magas terhet jelent. Említsük meg azt is: a munkabérek után befizetendő adó Magyarországon ma a legmagasabb az unióban. Borúlátók lehetünk azért is, mert Magyarország az Európai Unióban az a tagállam, mely a maastrichti kritériumok egyetlen pontját sem teljesíti. Erre pedig nagy szükség lenne, hiszen csak akkor vezethetjük be az eurót, amikor teljesítjük az előírásokat. Az euró bevezetése dinamizálná a gazdaságot, és kiszámítható árfolyama révén a vállalkozóknak nagyobb biztonságot jelentene. A szigorú kritériumok egyike az infláció is, amelyről sajnos nem tudjuk, hogy a jövő évi felpörgetése után minek a hatására csökkenne. Félő ugyanis, hogy a magyar gazdaságban a központi áremeléseket követően a vállalkozók is beépítik az árnöveléseket saját áraikba, és ez megemelheti a pénzromlás ütemén kívül a hosszabb távra szóló inflációs várakozásokat is.
Mire lenne szükség? Mindenekelőtt hiteles reformprogramra, illetve annak meghirdetésére. Rövid távon már csak azért is, hogy a forint „erőssége” megmaradjon, és a külföldi működőtőke-beáramlás ne álljon le. A legfontosabb viszont: az inflációs és gazdasági növekedési célok tarthatók legyenek. Elméletileg az aktuálisan futó állami gazdasági programok (költségvetés, konvergenciaprogram) a nagy átalakítással járó, recsegő-ropogó államháztartási struktúrák reformjait szolgálnák. A problémát viszont az okozza, hogy a jövő évi költségvetés tervezete – a legnagyobb jóindulattal is – legfeljebb a hiánycsökkentésre koncentrál. Míg a konvergenciaprogram nem segíti a vállalatok versenyképességének javulását, sőt emeli az adóterheket. Ugyanakkor nem szélesíti az adóbázist, továbbra is alig négymillió adózó részvételére számíthat az államkassza. Eközben pedig a kormány konvergenciaprogramja nem visz közelebb az euró bevezetéséhez.
Holott az lenne a lényege. S jóval nagyobb összhangot kellene teremteni az ország, a konvergenciaprogram és a II. Nemzeti fejlesztési terv között.
Államcsődről tehát nincs szó, de a leszakadás veszélye fenyegeti az országot, ha nem valósítjuk meg sürgősen az elodázhatatlan reformokat, amelyek rangsorában az egészségügy és az oktatás reformjának kell megelőznie a többit, hiszen mindez a későbbi, minőségi munkaerő bázisát jelenti. Ehhez kapcsolódik az adóreform, aminek során szélesíteni kell az adóalapot. A nyugdíjreformot pedig mielőbb be kell fejezni, úgy, hogy az állami nyugdíjfizetési rendszerben, azaz az úgynevezett felosztó-kiróvó rendszerben is meg kell teremteni a járadékfizetés és a járulék közötti szoros kapcsolatot. A felsoroltak talán ráirányítják a figyelmet arra, hogy a kormány a költségvetési kiigazítást, a megszorítócsomagot nevezte el reformnak. Pedig a kórházi ágyszámcsökkentés vagy éppen a tandíjbevezetés nem reform. Ráadásul a sokak életét megkeserítő intézkedésekről nem is vitázott a kabinet a társadalommal, az érintettek képviseleteivel. Az utóbbi évek hitelességvesztése miatt a kormánynak nehezebben hiszik el a gazdasági szereplők, hogy képes a reformprogram kidolgozására és végrehajtására. A kételyeket máig nem sikerült eloszlatni! Sőt, csak ráerősített erre a kabinet. Belehúztak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.