Tavaly alig négy százalékkal nőtt a magyar főváros repterének forgalma, és a növekedés kilátásai az idén sem kecsegtetők. A cég nem elégedett az eredménnyel, terveiben hat-nyolc százalékos fejlődés szerepel – mondta Szollár Domonkos, a Budapest Airport (BA) szóvivője. Az európai repterek esetében a négy százalék átlagosnak nevezhető, ám Kelet- és Közép-Európában jobban növekedtek a versenytársak. A szóvivő példaként elmondta, Prágában hét, Bécsben tizenegy százalékkal erősödött a forgalom.
A növekedés gátja a fapadosok esetében egyszerűen az, hogy az e gépeket kiszolgáló Ferihegy 1-es terminál mérete adott, és a legnagyobb forgalmú nyári hónapokban fizikailag nem képes több repülőt fogadni. Éppen ezért bővíti a duplájára a Ferihegy 1 kapacitását a BA.
A hagyományos légitársaságok esetén – a 2-es terminál májusban kezdődő átépítése mellett – a magyarok fizetőképes kereslete a legnagyobb korlát. A tavalyi adatok elemzésekor kiderül, a hazánkba látogató külföldi utasok száma 8-10 százalékkal nőtt. A magyar fizetőerő növekedése a gazdaság általános helyzetével függ össze, a megszorítások lezárultával az utazókedvük is megnő majd – vélte a szóvivő. A növekedés harmadik gátja a BA díjpolitikája – állítják egyes légitársaságok. A WizzAir szerint egy-egy új Airbus megvásárlásakor Budapest, Bukarest, Gdansk, Katowice, Poznan, Szófia, Varsó versenyez. Szollár szerint fővárosi repteret fővárosi reptérrel kell egybevetni, míg az olyan másodlagos légikikötő, mint Katowice vagy Marosvásárhely, értelemszerűen alacsonyabb díjakkal is megelégszik. Ebben az összevetésben Budapest nem számít drágának – állította a szóvivő. A bécsi díjak 44 százalékkal, a varsóiak nyolc százalékkal múlják felül Ferihegyet, míg Prága többé-kevésbé hasonló árakat alkalmaz. A BA januárban új kedvezménycsomagokat vezetett be, ezeknek köszönhetően három év alatt egy-egy gép európai célpontok esetében 300 ezer, tengerentúli desztinációknál akár 600 ezer eurós megtakarítást is elérhet Ferihegyen.
A magyar légikikötőben nemcsak a repülőgépek jönnek-mennek, hanem a légitársaságok is: a Sky Europe helyére a Ryanair érkezett. Lapinformációk szerint a Ferihegyen piacvezető Malév az idén négy-öt százalékkal mérsékli teljesítményét, a skandináv SAS, a román Tarom és a cseh SmartWings pedig kivonul. A WizzAir fapados légitársaság növekedést tervez.
Magyar Pétert nem zavarja öccse támogatása