Mi fizetjük a csalások árát

Az autókereskedelemben bevezetendő kötelező önrész visszavetné ugyan a forgalmat, a piac tisztulása érdekében mégis támogatják az importőrök. Az illegális alkatrészbontók visszaszorítására a használtautó-kereskedők a totálkáros járművek újra forgalomba helyezésének tilalmát javasolják.

2008. 02. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Festék És olaj kéz alatt. Egy felmérés szerint Magyarországon évente 2800-3000 tonna vegyi anyagot használnak fel a műhelyek az autók festéséhez és fényezéséhez. Ebből csak alig 800 tonna származik ellenőrzött, legális forrásokból. Ez azért is aggasztó, mert január elsejétől kizárólag vízzel hígítható, illetve oldószerszegény anyagok használhatók autófestésre és -fényezésre – olvasható a Népszabadságban. Mivel ezek az anyagok drágábbak a hagyományos festékeknél és segédanyagoknál, a szakértők attól tartanak, hogy nőni fog a káros anyagok ellenőrizetlen behozatala és felhasználása az autójavító-iparban. Magyarországon évente tíz-tizenötezer tonna kenőanyagot hoznak forgalomba termékdíjfizetés nélkül. Ez milliárdos bevételkiesést jelent a költségvetés számára, legkevesebb 60 ezer tonna fáradt olaj sorsa pedig ismeretlen. A gyakorlat csak úgy változtatható meg, ha a jövőben a kenőanyagok értékesítését kizárólag ellenőrzött forgalmazókra bízzák, akik egyben a fáradt olaj begyűjtését is végzik.


Végső soron a megbízhatóan törlesztő többség fizeti meg a lízingpiaci kockázatok felárát – állítják a szakértők –, ezért szükséges mielőbb visszaszorítani az irreálisan hosszú futamidejű, önrész nélküli gépjármű-finanszírozási konstrukciókat. A lízingpiac önkorlátozására – amelyet korábban mind a lízingszövetség, mind a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete javasolt – hiába várunk. A kifogásolt ügyletek magukban rejtik mind a visszaélés, mind a bedőlés kockázatát. Európa több országában éppen az efféle visszaélések megakadályozására törvény tiltja, hogy húsz százaléknál kisebb önrésszel autót lehessen vásárolni. A Népszabadságnak nyilatkozó Kondorosi Ferenc „tisztaságügyi” kormánybiztos szerint hasonló korlátozás bevezetése Magyarországon is indokolt lenne.
– Támogatjuk az önrész nélküli pénzügyi konstrukciók tilalmát – mondta el lapunk kérdésére Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A szakember szerint az intézkedés akár egy évre is visszavetné a forgalmat, de már közép távon hozzásegítené a piacot a tisztuláshoz. Győző Gábor szerint a csalással eltüntetett autóknál jelentősen nagyobb gondot okoznak a bedőlt hitelek és visszavett autók. A bankok és lízingcégek telephelyein ugyanis nem elsíbolt, hanem visszavett autók százai állnak, s ezek folyamatos nyomás alatt tartják mind a használt-, mind az újautó-piacot. A visszavett autók olyan emberektől származnak, akik rosszul mérték fel saját pénzügyi teherbíró képességüket, s elcsábultak az első pillantásra kedvezőnek tűnő pénzügyi konstrukciók hatására. Ha a vevőkkel legalább az EU több országában megkövetelt 20 százalékos önrészt befizettetnék, elgondolkodtatnák az alapos megfontolás nélküli, az első benyomás alapján döntő vásárlók egy részét.
Az illegális autóalkatrészek kereskedelme – melynek visszaszorítását ugyancsak zászlajára tűzte a kormánymegbízott – az MGE elnöke szerint a független szervizekre jellemző. A márkakereskedések szervizeit ebből a szempontból szigorúan ellenőrzik. Ez nem is csoda, ha tudjuk, hogy a gyártók úgy számolnak, hogy egy-egy autót a vételárán felül alkatrészenként még egyszer el kívánnak adni a tulajdonosnak.
A visszavett autók nagyobb része már ma is nyilvános árveréseken, interneten közzétett feltételekkel kelnek el – cáfolta Kondorosi Ferenc kormánymegbízott szavait Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke. Mint elmondta, több internetes aukciós vállalkozás működik, mint például az autoaukcio.hu, amelyen a piaci árnál legfeljebb 15-20 százalékkal hirdetik olcsóbban az autókat, amelyek többségére még költeni kell. Azaz nem állja meg a helyét, hogy a bankok kéz alatt, rendkívül nyomott áron szabadulnak meg a portékától.
Kemény dió a bontott alkatrészek piacának visszaszorítása. Fojt Attila szerint a speciális jelölés, az alkatrész egész „életpályájának” végigkövetése olyan többletadminisztrációval járna, ami ma még megoldhatatlan. Az elnök tapasztalatai szerint az illegális alkatrészeket főként törött autók újjáépítéséhez használják fel, azaz érdemes lenne a roncsokkal kereskedők portáján szétnézni, illetve megtiltani, hogy a totálkáros autókat újra forgalomba helyezzék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.