Pánik az újautó-piacon

A huszonhat százalékos zuhanást rögzítő augusztusi értékesítési adatok után szeptemberben sem mozdult meg a magyar újautó-piac – mondta lapunknak a márkakereskedők szövetségének alelnöke, aki szerint a vevők elbizonytalanodtak, kivárnak. Eközben sok kelet-közép-európai piac továbbra is erős fejlődést mutat.

2008. 09. 23. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szeptemberi értékesítési adatok azt mutatják, hogy komoly baj van a magyar újautó-piaccal, akár tízszázalékos lassulás is elképzelhető az éves teljesítményben – jelentette ki lapunk kérdésére Balogh Árpád, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szervezetének (Gémosz) alelnöke. A szakember szerint már a júliusi és augusztusi adatok is súlyos visszaesést mutattak. Igaz ugyan, hogy a nyár értékesítési szempontból egyébként is holtszezonnak számít, de az idei számok a tavalyi hasonló időszakhoz képest csaknem 10, illetve 26 százalékos mínuszt mutatnak. Csakhogy amíg az előző években a nyaralási szezon végeztével menetrend szerint megindult az értékesítés, idén a vevők mintha még mindig szabadságon lennének.
Balogh Árpád az okokról szólva elmondta, hogy valószínűleg a világpiac általános bizonytalansága, a hónapokon át szárnyaló olajár áll a vevők elmaradása mögött. Ezt alátámasztja, hogy Nyugat-Európában is autópiaci recesszió van, és úgy tűnik, a magyar ebből a szempontból már az európai piachoz tartozik. A kelet-közép-európai országok szárnyalása mögött – a magasabb gazdasági növekedés mellett – az állhat, hogy később kezdték meg a felzárkózást, vagyis kevésbé telített a piac, mint nálunk.
Pedig a kereskedők és az importőrök most is megtesznek minden tőlük telhetőt a vevők becsalogatásáért. Az akciók állandósultak, az eladók szinte árrés nélkül dolgoznak. A finanszírozásból sem remélhetnek kárpótlást: a korábbi helyzet, amely szerint a márkakereskedők azért mondtak le viszonylag könnyű szívvel a marzs nagy részéről, mert megtalálták számításukat a hitelügyletek jutalékából, mára gyökeresen megváltozott. A Gémosz-alelnök állítása szerint ugyanis a pénzintézetek és lízingcégek árréspolitikája egyre inkább igazodik a nyugat-európai gyakorlathoz, ami azt jelenti, hogy rövid idő alatt mintegy megfeleződtek a jutalékok a viszonteladók – vagyis a márkakereskedések – számára. Emellett a kereskedők – összefogva az importőrökkel – a finanszírozásban is átvállalnak bizonyos terheket. A bankok a legjobb esetben sem adhatnak ötszázalékos THM-nél olcsóbban a hitelt. Ha a vásárló az ajánlatban mégis ennél kisebb THM-értékkel találkozik, a különbséget a forgalmazók állják.
A hazai autópiacon az első fél évben még csak 1,4 százalékos viszszaesés volt tapasztalható a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint. Az első hat hónapban 85 147 személyautót és terepjárót értékesítettek, 1169-cel kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.