Vagyonvesztés vagonügyben

A szakszervezeti felügyelőbizottsági tagok indítványára a MÁV menedzsmentjének felelősségét firtatja a testület az ócskavasáron eladott vagonokért fedezet nélkül befogadott váltó ügyében. A testület elnöke, Reményik Kálmán szerint azt kívánják tisztázni, élt-e panasszal a vasúttársaság, amikor a főügyészség 2005-ben bizonyítottság hiányában ejtette az ügyet.

2008. 09. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredetileg a MÁV felügyelőbizottságának (fb) saját felelősségét is vizsgálta volna a testület tegnapi ülésén, amikor a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) két küldötte, Bárány Balázs és Gaskó István előterjesztésében azt javasolta, tudják meg, miért voltak elégtelenek azok az intézkedések, amelyeket az fb a kétezer, a rendőrség gyanúja szerint áron alul eladott vasúti kocsi ügyében tett. A szakszervezeti vezetők azt kívánták elérni, hogy az fb ismeretlen tettes ellen tegyen feljelentést. Az ülés végére azonban az az álláspont győzedelmeskedett, amely a fedezet nélkül kibocsátott váltó tárgyában vizsgálja a MÁV menedzsmentjének felelősségét.
A váltó annak a bonyolult, 2002–2003-ban lezajlott tranzakciósorozat folyamán keletkezett, amit száz, a MÁV-leány Tiszavas Járműjavító Kft. által felújított vasúti kocsi megszerzéséért folytatott a magyar vasúttársaság teherszállítási üzletágának akkori vezetője, Kovács Imre. Ennek kapcsán került a kétezer leselejtezett, egyes források szerint még legalábbis részben használható és piacképes, a gyanúsított vezető szerint viszont nullára lefutott vagon az Észak-Dél Vascentrum birtokába. A cég a vállalt ellentételezést több részletben teljesítette, ám egy kettőszáznegyvenmilliós tételt nem fizetett ki. Ehelyett a kocsikat a Borsodi Nemesacél Kft.-nek adta el, amely átvállalta a fizetést is, de az általa kiállított váltóról a beváltáskor bebizonyosodott, hogy nincs mögötte fedezet.
Gaskó István a napokban már bírálta a MÁV vezetését a vasúti kocsik ügyében tanúsított magatartása miatt. Azt állította, hogy 2003 óta éveken át, szinte minden felügyelőbizottsági ülésen napirenden volt a téma. A munkavállalók szorgalmazták a vizsgálatot és a felelősségre vonást, de a menedzsment ellenérdekelt, a minisztérium pedig felületes volt. A tegnapi fb-ülésen végül elvetették a VDSZSZ által javasolt, ismeretlen tettes ellen indítandó nyomozás ötletét. Reményik Kálmán, a testület elnöke kérdésünkre elmondta, hogy vizsgálatukat arra szűkítették le: élt-e panasszal a MÁV-menedzsment a főügyészség felé az ügyben 2005 novemberében bizonyítottság hiányában lezárt eljárás miatt. A nyomozást megszüntető főügyészi határozat arra vonatkozóan született, hogy a MÁV menedzsmentje ismeretlen tettes ellen feljelentést tett, váltócsalásra hivatkozva.

Alaptalan volt a gyanú. Az ügyészség tegnap közölte: alaptalan volt Orosz D. Balázs, a MÁV Cargo egykori jogi igazgatójának meggyanúsítása a 2002–2003-as vagoneladási ügyben indult büntetőeljárásban. Indokolatlan volt a MÁV Cargo három vezetőjének őrizetbe vétele is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.