Eredetileg a MÁV felügyelőbizottságának (fb) saját felelősségét is vizsgálta volna a testület tegnapi ülésén, amikor a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) két küldötte, Bárány Balázs és Gaskó István előterjesztésében azt javasolta, tudják meg, miért voltak elégtelenek azok az intézkedések, amelyeket az fb a kétezer, a rendőrség gyanúja szerint áron alul eladott vasúti kocsi ügyében tett. A szakszervezeti vezetők azt kívánták elérni, hogy az fb ismeretlen tettes ellen tegyen feljelentést. Az ülés végére azonban az az álláspont győzedelmeskedett, amely a fedezet nélkül kibocsátott váltó tárgyában vizsgálja a MÁV menedzsmentjének felelősségét.
A váltó annak a bonyolult, 2002–2003-ban lezajlott tranzakciósorozat folyamán keletkezett, amit száz, a MÁV-leány Tiszavas Járműjavító Kft. által felújított vasúti kocsi megszerzéséért folytatott a magyar vasúttársaság teherszállítási üzletágának akkori vezetője, Kovács Imre. Ennek kapcsán került a kétezer leselejtezett, egyes források szerint még legalábbis részben használható és piacképes, a gyanúsított vezető szerint viszont nullára lefutott vagon az Észak-Dél Vascentrum birtokába. A cég a vállalt ellentételezést több részletben teljesítette, ám egy kettőszáznegyvenmilliós tételt nem fizetett ki. Ehelyett a kocsikat a Borsodi Nemesacél Kft.-nek adta el, amely átvállalta a fizetést is, de az általa kiállított váltóról a beváltáskor bebizonyosodott, hogy nincs mögötte fedezet.
Gaskó István a napokban már bírálta a MÁV vezetését a vasúti kocsik ügyében tanúsított magatartása miatt. Azt állította, hogy 2003 óta éveken át, szinte minden felügyelőbizottsági ülésen napirenden volt a téma. A munkavállalók szorgalmazták a vizsgálatot és a felelősségre vonást, de a menedzsment ellenérdekelt, a minisztérium pedig felületes volt. A tegnapi fb-ülésen végül elvetették a VDSZSZ által javasolt, ismeretlen tettes ellen indítandó nyomozás ötletét. Reményik Kálmán, a testület elnöke kérdésünkre elmondta, hogy vizsgálatukat arra szűkítették le: élt-e panasszal a MÁV-menedzsment a főügyészség felé az ügyben 2005 novemberében bizonyítottság hiányában lezárt eljárás miatt. A nyomozást megszüntető főügyészi határozat arra vonatkozóan született, hogy a MÁV menedzsmentje ismeretlen tettes ellen feljelentést tett, váltócsalásra hivatkozva.
Alaptalan volt a gyanú. Az ügyészség tegnap közölte: alaptalan volt Orosz D. Balázs, a MÁV Cargo egykori jogi igazgatójának meggyanúsítása a 2002–2003-as vagoneladási ügyben indult büntetőeljárásban. Indokolatlan volt a MÁV Cargo három vezetőjének őrizetbe vétele is.
Újabb osztrák útzár lehetetleníti el a magyar ingázókat