Vége az autós frankhiteleknek?

Egyes jogszabályok módosítását és a meglévő szabályok hatékonyabb alkalmazását javasolják a gépjárművek forgalmazásával és finanszírozásával foglalkozó cégek a kormányzatnak, és ezzel akár több tíz milliárdos állami bevételkiesést akadályoznának meg.

2008. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehezebbé vált a nemzetközi pénzügyi válság hatására a gépjármű-kereskedelemben a finanszírozás. Mindez visszavetheti az egyébként is szűkülő gépjárműpiacot. Ezért a Magyar Lízingszövetség, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), valamint a Gépjármű Márkakereskedők
Országos Szövetsége (Gémosz) együttműködéséből létrejött autós „nagykoalíció” azt javasolja tagjainak, hogy az eurózónán kívül eső devizanemek magasabb árfolyam-ingadozásából fakadó kockázatok elkerülése érdekében a megfelelő mennyiségben rendelkezésre álló euró- és forintalapú finanszírozást, az ügyfél-finanszírozásban pedig a biztonságosabb pénzügyi lízinget részesítsék előnyben. Ezenkívül javasolják ügyfeleiknek, hogy finanszírozásukat casco biztosítás mentesítse a káresemények kockázatai alól. A csoport szakértői szerint a finanszírozás drágulása elkerülhetetlen, és ez a kamatok növekedése, valamint a szerződéskötési díj között oszlik majd meg.
Az autós nagykoalíció tagszervezetei emellett egyéb konkrét javaslatokat is tettek a kormányzatnak, amellyel hozzá lehetne járulni a gépjárműpiac kifehérítéséhez, és ráadásul több tíz milliárd forintos többletbevételhez jutna a költségvetés. – Például a Magyarországra továbbértékesítési célból behozott használt autók forgalomba hozatala során a frissen alakult cégeknek negyedévnyi haladékuk van az áfa megfizetésére – mondta el lapunk kérdésére Győző Gábor, az MGE elnöke. Ezek a „projektcégek” nagyon fiatal használt gépkocsikat hoznak be, majd a negyedév lejárta előtt felszámolják önmagukat, így az áfát nem kell befizetniük. Győző szerint az áfatörvény módosításával kiküszöbölhető lenne a kiskapu, amely versenyhátrányt okoz azoknak a cégeknek, amelyek áfát fizetnek.
De még csak törvényt sem kellene módosítani, kizárólag a meglévő szabályok alkalmazásával is megakadályozható lenne, hogy egy Magyarországon élő autótulajdonos külföldi rendszámú járművet használjon, és így ne itthon fizesse meg az adókat, illetékeket. Győző Gábor szerint tévhit, hogy aki évente több mint 180 napot egy másik országban tartózkodik, használhat ott kiadott rendszámú autót. Az Európai Bíróság az ilyen esetek tisztázásakor azt vizsgálja, hogy a járműtulajdonos életközössége hova kötődik, azaz hol él a családja, hova járnak iskolába a gyermekei, hol dolgozik a felesége. Az MGE elnöke elmondta, tudomása van róla, hogy a magyar és a szlovák vámszervek októberben tárgyaltak, amelynek során a magyar fél átadott egy terjedelmes rendszámlistát. A VPOP azt szeretné, ha a szlovák hatóságok megállapítanák, jogszerűen használják-e a feltüntetett járművek tulajdonosai a szlovák rendszámot. Győző Gábor szerint a közúti razziák helyett hatékonyabb lenne az állami nyilvántartások egybevetése. Ha a gépkocsi tulajdonosának más államban jár iskolába a gyermeke, mint ahol forgalomba helyezte az autót, megállapítható a jogsértés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.