Az ötvenes években működő elődcég, a MaSzovLet mintájára orosz–magyar együttműködéssel mentené meg a Malévet a magyar kormány. A szeptember végi kormányközi ülés után derűlátó nyilatkozatok hangzottak el a Malév jövőjével kapcsolatban. A Magyar Távirati Iroda értesülései szerint Veres János és Viktor Zubkov orosz első miniszterelnök-helyettes megbeszélésén napirenden szerepelt a Malév is, és a pénzügyminiszter úgy nyilatkozott, nincs ok aggodalomra. Lapunk úgy értesült, ezen a megbeszélésen szinte kizárólag a valódi befektető nélkül maradt magyar légitársaság megmentéséről volt szó. Novemberben pedig Gyurcsány Ferenc miniszterelnök fordult Vlagyimir Putyinhoz pénzügyi segítségért. A különféle egyeztetések eredményeként az a forgatókönyv alakult ki, hogy a két kormány 30-30 millió euróból készült pénzügyi mentőövet dob a magyar légicégnek.
*
Informátoraink szerint az orosz fél el is helyezte a pénzt egy elkülönített számlán, a magyar kormány ezzel szemben nem lépett. Időközben a Malév számára sürgőssé vált a pénzügyi segítség, mert a cég számos beszállítójának tartozik, méghozzá jelentős összegekkel. A mentőcsomagra – legyen az állami vagy magánforrású – a hitelezők ugyanúgy kétségbeesetten várnak, mint a magyar légicég tulajdonosai. Ezért röppenhettek fel olyan hírek a tegnapi Malév-közgyűlés előtt, hogy ezen döntés születik egy új szakmai befektető bevonásáról. A Napi Gazdaság értesülései szerint ez a társaság az orosz állami légicég, az Aeroflot lett volna. A hírt azonban maga a Malév tette semmissé, ugyanis elhalasztották a döntést. A szűkszavú közlemény szerint „a Malév Zrt. igazgatósága 2008. november 28-i ülésén határozott a légitársaság rendkívüli közgyűlésének összehívásáról a Malév tőkehelyzetének rendezése céljából. A közgyűlésen a Malév 99,95 százalékos tulajdonosának képviselői az AirBridge Zrt. igazgatósága döntésének megfelelően a közgyűlés munkájának felfüggesztését indítványozták. A közgyűlés munkáját 30 napon belül folytatni fogja.”
Az Aeroflot jó szakmai befektető lenne, de a cég dolgozói mit sem tudnak az új tulajdonos megjelenéséről – mondta lapunk kérésére Kiss Kálmán, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (Hun-alpa) alelnöke. A pilóta ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy ha orosz állami tulajdonú cég lenne a Malév gazdája, akkor egy nem NATO-tag ország cége férne hozzá a NATO-államok polgárainak érzékeny adataihoz, valamint titkos küldeményekről szerezhet tudomást.
Az Aeroflot tulajdonszerzésével kapcsolatban Száraz Gábor, az MNV szóvivője az Index kérdésére azt mondta, hogy a Malévnak akkor van uniós repülési joga, ha EU-tagállamban van a cég többségi tulajdonosa. Ha az új tulajdonos nem ilyen lenne – márpedig az Aeroflot nem ilyen –, akkor az MNV-nek el kell dönteni, hozzájárul-e ahhoz, hogy a Malév elveszítse az uniós licencét. A vagyonkezelő szóvivője szerint ez azért sem életszerű forgatókönyv, mert a privatizációs szerződésben a vevőnek vállalnia kellett, hogy fenntartja a nemzeti vállalati jelleget. Az Aeroflot megjelenése ellen szól az a tény is, hogy a cég jelenleg is rendelkezik EU-s repülési jogokkal, így számára a súlyosan eladósodott Malév megszerzése nem járna előnyökkel.
A legnagyobb hitelező a Budapest Airport (BA), amelynek tízmilliárd forintos nagyságrendű öszszeggel tartozik a légicég. A tartozás folyamatosan növekszik, annak ellenére, hogy a BA több alkalommal igyekezett gátat vetni ennek. Az ősz folyamán korlátozták a Malév-gépek kerozinvásárlásait, sőt két hétre le is állították a kiszolgálást. A Népszabadság értesülései szerint már felmerült, hogy a BA csak készpénzért vásárolhat üzemanyagot Ferihegyen. Ez az azonnali csőddel volna egyenlő a légitársaság számára. Állítólag a BA már döntött arról, hogy elindítja a záloglehívási folyamatot az Aeroplex Kft.-re, amely a Malév nyereséges, repülőkarbantartó leányvállalata. Emellett a Malévnak jelentősek a köztartozásai is, nem fizet rendesen az Airport Security Kft.-nek, a Malév Vagyonkezelő Kft.-nek, és számos külföldi hitelezőjének sem. Ezek közül egyetlen felszámolási eljárás is elegendő, hogy megkezdődjék a végjáték a Lurdy Házban székelő cégnél.
Világosan kiderül a legújabb hangfelvételből: hazudott Magyar Péter a tüntetések költségeiről - de honnan jöhet a pénz?