Állami mentőövektől függ a Malév sorsa

Felfüggesztették a Malév tegnapi közgyűlését, amelyen a tulajdonosoknak választ kellett volna adniuk arra a kérdésre, hogy milyen befektető lép az ellehetetlenült Abramovics testvérek helyére. Értesülésünk szerint a magyar kormány kezében van a megoldás, és az orosz állami vezetéssel közösen kidolgozott mentőövhöz 30 millió eurós hazai hozzájárulás hiányzik.

2008. 12. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ötvenes években működő elődcég, a MaSzovLet mintájára orosz–magyar együttműködéssel mentené meg a Malévet a magyar kormány. A szeptember végi kormányközi ülés után derűlátó nyilatkozatok hangzottak el a Malév jövőjével kapcsolatban. A Magyar Távirati Iroda értesülései szerint Veres János és Viktor Zubkov orosz első miniszterelnök-helyettes megbeszélésén napirenden szerepelt a Malév is, és a pénzügyminiszter úgy nyilatkozott, nincs ok aggodalomra. Lapunk úgy értesült, ezen a megbeszélésen szinte kizárólag a valódi befektető nélkül maradt magyar légitársaság megmentéséről volt szó. Novemberben pedig Gyurcsány Ferenc miniszterelnök fordult Vlagyimir Putyinhoz pénzügyi segítségért. A különféle egyeztetések eredményeként az a forgatókönyv alakult ki, hogy a két kormány 30-30 millió euróból készült pénzügyi mentőövet dob a magyar légicégnek.
*
Informátoraink szerint az orosz fél el is helyezte a pénzt egy elkülönített számlán, a magyar kormány ezzel szemben nem lépett. Időközben a Malév számára sürgőssé vált a pénzügyi segítség, mert a cég számos beszállítójának tartozik, méghozzá jelentős összegekkel. A mentőcsomagra – legyen az állami vagy magánforrású – a hitelezők ugyanúgy kétségbeesetten várnak, mint a magyar légicég tulajdonosai. Ezért röppenhettek fel olyan hírek a tegnapi Malév-közgyűlés előtt, hogy ezen döntés születik egy új szakmai befektető bevonásáról. A Napi Gazdaság értesülései szerint ez a társaság az orosz állami légicég, az Aeroflot lett volna. A hírt azonban maga a Malév tette semmissé, ugyanis elhalasztották a döntést. A szűkszavú közlemény szerint „a Malév Zrt. igazgatósága 2008. november 28-i ülésén határozott a légitársaság rendkívüli közgyűlésének összehívásáról a Malév tőkehelyzetének rendezése céljából. A közgyűlésen a Malév 99,95 százalékos tulajdonosának képviselői az AirBridge Zrt. igazgatósága döntésének megfelelően a közgyűlés munkájának felfüggesztését indítványozták. A közgyűlés munkáját 30 napon belül folytatni fogja.”
Az Aeroflot jó szakmai befektető lenne, de a cég dolgozói mit sem tudnak az új tulajdonos megjelenéséről – mondta lapunk kérésére Kiss Kálmán, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (Hun-alpa) alelnöke. A pilóta ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy ha orosz állami tulajdonú cég lenne a Malév gazdája, akkor egy nem NATO-tag ország cége férne hozzá a NATO-államok polgárainak érzékeny adataihoz, valamint titkos küldeményekről szerezhet tudomást.
Az Aeroflot tulajdonszerzésével kapcsolatban Száraz Gábor, az MNV szóvivője az Index kérdésére azt mondta, hogy a Malévnak akkor van uniós repülési joga, ha EU-tagállamban van a cég többségi tulajdonosa. Ha az új tulajdonos nem ilyen lenne – márpedig az Aeroflot nem ilyen –, akkor az MNV-nek el kell dönteni, hozzájárul-e ahhoz, hogy a Malév elveszítse az uniós licencét. A vagyonkezelő szóvivője szerint ez azért sem életszerű forgatókönyv, mert a privatizációs szerződésben a vevőnek vállalnia kellett, hogy fenntartja a nemzeti vállalati jelleget. Az Aeroflot megjelenése ellen szól az a tény is, hogy a cég jelenleg is rendelkezik EU-s repülési jogokkal, így számára a súlyosan eladósodott Malév megszerzése nem járna előnyökkel.
A legnagyobb hitelező a Budapest Airport (BA), amelynek tízmilliárd forintos nagyságrendű öszszeggel tartozik a légicég. A tartozás folyamatosan növekszik, annak ellenére, hogy a BA több alkalommal igyekezett gátat vetni ennek. Az ősz folyamán korlátozták a Malév-gépek kerozinvásárlásait, sőt két hétre le is állították a kiszolgálást. A Népszabadság értesülései szerint már felmerült, hogy a BA csak készpénzért vásárolhat üzemanyagot Ferihegyen. Ez az azonnali csőddel volna egyenlő a légitársaság számára. Állítólag a BA már döntött arról, hogy elindítja a záloglehívási folyamatot az Aeroplex Kft.-re, amely a Malév nyereséges, repülőkarbantartó leányvállalata. Emellett a Malévnak jelentősek a köztartozásai is, nem fizet rendesen az Airport Security Kft.-nek, a Malév Vagyonkezelő Kft.-nek, és számos külföldi hitelezőjének sem. Ezek közül egyetlen felszámolási eljárás is elegendő, hogy megkezdődjék a végjáték a Lurdy Házban székelő cégnél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.