Először az autót viszik a végrehajtók

Tízéves mélypontra süllyedhet jövőre a magyar újautó-piac – állítja a Lízingszövetség. Ráadásul adósságspirálba kerülhetnek az autóvásárlók mellett az autókereskedők is, hiszen havonta 25-30 százalékkal esik vissza a forgalom. A végrehajtók ma már akkor is a gépkocsit foglalják le, ha a felvett és nem törlesztett hitelnek az autóhoz az égvilágon semmi köze.

2008. 12. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kell a kamion sem. Az idén a negyedik negyedévben 20-30 százalékkal kevesebb új megrendelés érkezett a tehergépjárműveket gyártó és forgalmazó Ivecóhoz, mint egy évvel korábban – mondta Gyöngyössy István, a cég magyarországi képviseletének ügyvezető igazgatója. Kamiont gyakorlatilag már nem rendelnek tőlük. Jövőre az első negyedévben például csak mintegy 40 nehéz kategóriájú teherautó eladására számítanak, miközben korábban havonta mintegy 25-öt értékesítettek. Gyöngyössy István szerint mindennek hátterében alapvetően az áll, hogy a nemzetközi fuvarozással foglalkozó magyar cégek is komoly problémákkal küzdenek, mivel a német és más nyugat-európai gazdaságok is recesszióban vannak. Az Iveco ezért azt ajánlja a fuvarozóknak, hogy olyan gépparkot alakítsanak ki, amelyik hatékonyabban kihasználható, s inkább két kisebb kocsit üzemeltessenek, mint egy nagyot. (MTI)


Fokozódnak a feszültségek a hazai gépjárműpiacon. Októberben 16 százalékkal, novemberben 30 százalékkal kisebb értékben járultak hozzá hitelekkel, lízinggel járművek vásárlásához a pénzügyi vállalkozások, mint egy évvel korábban. A válság jeleként értékelik sokan azt is, hogy az egyik legnagyobb piaci szereplő, a K&H Lízing bejelentette: nem ad több pénzt magánszemélyeknek az autók beszerzéséhez. A döntést, és a lízingtevékenység felülvizsgálatát az elmúlt hónapok pénzügyi piaci változásaival indokolták, valamint azzal, hogy a válság miatt a pénzintézeteknek nagyobb tőkét kell tartalékolniuk. Új igényeket a K&H Lízing a jövőben nem fogad el, csak a már meglévő szerződésekben vállalt kötelezettségeinek tesz eleget. A szolgáltatási kör szűkítése a foglalkoztatás szintjére is hatással lesz. A létszámleépítés mértékéről később, a szerződések és a portfólió lezárását követően határoznak.
A K&H Lízing kivonulását egyedi esetnek nevezte Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára. A szakember azt feltételezi, hogy a K&H anyavállalata, a belga KBC bankcsoport stratégiai döntése eredményezte a lépést, nem a magyar leány piaci helyzete. Lévai tudomása szerint a K&H Lízing tevékenységét kellő óvatosság jellemezte, nem terhelte a cég működését az átlagosnál több visszavett autó. Eközben Kühne Attila, az MKB-Euroleasing kereskedelmi igazgatója egy kereskedelmi rádiónak azt nyilatkozta, hogy a visszaadott autók, és a még nem értékesített gépjárművek állománya hatalmasra duzzadt, ez pedig nagy terhet jelent a kereskedőknek és a finanszírozóknak egyaránt. A tragikus helyzet márciusig biztosan nem javul – mondta a vezető. A szakmabeliek idehaza abban egyetértenek, hogy nem szabad három hónap várható értékesítésénél nagyobb készlettel rendelkeznie a kereskedőnek, mert nem tud kikerülni az adósságspirálból.
Mélyhűtött állapotba kerül jövőre a magyar autópiac – vélekedett Lévai Gábor. A Lízingszövetség tagvállalatait egyaránt sújtja mind az új-, mind a használtautó- piacon tapasztalható visszaesés. Erre az évre 160 ezer új autó eladásával számolnak, jövőre pedig 120 ezerre esik vissza ez a szám, vagyis 25 százalékos lehet a szűkülés. Ennyi autót utoljára 1998-ban, azaz tíz éve forgalmaztak hazánkban. Ráadásul a visszaesés megoszlása az esztendő során nem lesz egyenletes, a jövő év első felében alig fognak eladni gépkocsit, míg az év második felére, őszre megélénkül némileg a piac. A forgalom pangása jellemző lesz a használt autókra is. Nem közismert, hogy a finanszírozott gépkocsiknak csak a 40 százaléka új, vagyis darabszám szerint itt születik a kevesebb üzletkötés. A használtpiac pangása így jelentős mértékben mérsékli a finanszírozás mértékét. Olvasható volt már olyan sajtóhír is, amely szerint szaporodnak a készpénzes vásárlások a használt gépkocsikat árusító kereskedésekben is.
A Lízingszövetség a pénzügyi lízing használatát javasolja az autóvásárlóknak, hogy mérsékeljék az ügylet kockázatait. A lízing során a futamidő végéig a finanszírozó tulajdonában marad a gépkocsi, és ez bizonyos esetekben nemcsak a lízingcégeknek, de az ügyfeleknek is védettséget ad. Egyre többször fordul elő ugyanis, hogy a végrehajtók akkor is nagy előszeretettel foglalják le a saját tulajdonban lévő gépkocsit, ha a felvett és nem törlesztett hitelnek a gépjárműhöz semmi köze sincs. Ezzel súlyos veszteséget okoznak a finanszírozó cégeknek és az autótulajdonosoknak. A pénzügyi lízing konstrukció megóvja a gépkocsit a rámenős végrehajtóktól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.