Riessland úgy fogalmazott, hogy bizonyos ügyletek során szükség van tanácsadók szolgálatainak igénybevételére. Mint mondta, ezeknek a tanácsadóknak heteken belül kifizetik a sikerdíjat.
Február óta eredménytelenül vizsgálja a magyar rendőrség és a Nemzeti Nyomozó Iroda annak az osztrák lapértesülésnek az igazságtartalmát, amely szerint a Geuronet Bt. szereplése csupán elfedi azt a tényt, hogy a pénzt magyar politikai pártoknak szánták a pályázat kedvező elbírálása érdekében.
*
A cikk megjelenése után a magyar politikai és gazdasági körökben is közismert Gulya Andrással egyszeriben senki sem vállalta az ismeretséget. Mind a MÁV, mind a gazdasági tárca tagadta, hogy Gulya lobbizott volna az RCA érdekében. Vizsgálódott a hazai lobbitevékenységet felügyelő Igazságügyi Hivatal, valamint a magyar és az osztrák versenyhivatal is. Megállapították, hogy a Geuronet Bt. nem hivatalosan bejegyzett lobbiszervezet, így nem is végezhet ilyen tevékenységet.
Bár a vevő Rail Cargo Austria (RCA) és a MÁV vezetői – Veres János pénzügyminiszter jelenlétében – már január 2-án aláírták az adásvételről szóló szerződést, az ügylet végkimenetele az Európai Bizottság (EB) múlt heti döntésének kihirdetéséig bizonytalan volt. Sok szakmabeli és újságíró nem értette, miért vesz részt a vásárló konzorciumban a magyar– osztrák állami tulajdonban lévő Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt., hiszen az osztrákok így kétszeresen is résztulajdonosok lettek volna a Cargóban, a magyar állam pedig a vételár egy részét saját magának fizette volna ki. Az Európai Bizottság versenyhatósága is a GYSEV részvételét nehezményezte az ügyletben, méghozzá versenyjogi szempontból. Tekintve, hogy a GYSEV tehervasúti tevékenységet is folytat, a felvásárlás eredményeként három, eddig konkurens cég került volna egyetlen kézbe. Az EB ragaszkodott hozzá, hogy a GYSEV működjön továbbra is független szolgáltatóként. Az osztrák cég vezetői bejelentették, hogy eleget téve az EB követelésének, már meg is váltak a GYSEV-ben lévő, 5,7 százalékos tulajdonrészüktől. A cég a lelépésért négymillió eurót kap. Emellett azonban elvárja, hogy a privatizációs eljárásban végzett munkáját a magyar és az osztrák állam, valamint a MÁV a későbbiekben külön honorálja. A GYSEV vállalta azt is, hogy tíz évig nem szerez MÁV Cargo-részesedést.
Az eddig osztrák kézben lévő és a GYSEV-résztulajdont birtokló Speditions Holdingot a magyar állam megvásárolja – jelentette be Ferdinand Smidt, az RCA igazgatósági tagja. Újságírói kérdésre a vezető elmondta, hogy az RCA nem tervez elbocsátásokat a MÁV Cargo dolgozói körében, mi több, a menedzsmentet is legfeljebb kiegészíti. Lapunk kérdésére Kovács Imre vezérigazgató-helyettes azt közölte, hogy maga is csak a sajtótájékoztatón értesült az új tulajdonos menedzsmenttel kapcsolatos szándékairól.
Az osztrák cég vezetői megerősítették, hogy öt évre 44 milliárd forint fejlesztési kötelezettséget vállaltak, azonban ennek ütemezéséről, a fejlesztendő területekről nem kívántak részleteket elárulni.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a MÁV Cargo továbbra is az egyik legjelentősebb vevője marad a MÁV Zrt.-nek a pályahasználati díjbevétel révén. Jelenleg negyvenmilliárd forint bevétele származik a MÁV-nak a MÁV Cargo által fizetett díjból, és a magyar pályavasút abban érdekelt, hogy összességében egyre sikeresebb legyen a két vállalat. A vezérigazgató elmondta, azt is, hogy a MÁV Zrt. a privatizációs bevételből mintegy harmincmilliárd forintot tőkepótlásra használ fel, a többit a működésre felvett, kedvezőtlen feltételű hitel kiváltására, illetve szolgáltatást javító fejlesztésekre fordítja.
Pedig Magyarral foglalkozni KELL!