Jön a hatalmas sikerdíj, melyik párt örülhet?

Heteken belül hozzájut ahhoz az 1,9 milliárd forinthoz Gulya András cége, a Geuronet Bt., amelyet a Rail Cargo Austria (RCA) fizet számára sikerdíjként a MÁV Cargo Zrt. értékesítési pályázatával kapcsolatban nyújtott szolgáltatásáért. Ezt Günther Riessland, az osztrák vasúti szolgáltató igazgatósági tagja közölte lapunk kérdésére, miután bejelentették, hogy a cég átutalta a MÁV Zrt. számlájára a 102,5 milliárd forintot a MÁV Cargo vételáraként.

2008. 12. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Riessland úgy fogalmazott, hogy bizonyos ügyletek során szükség van tanácsadók szolgálatainak igénybevételére. Mint mondta, ezeknek a tanácsadóknak heteken belül kifizetik a sikerdíjat.
Február óta eredménytelenül vizsgálja a magyar rendőrség és a Nemzeti Nyomozó Iroda annak az osztrák lapértesülésnek az igazságtartalmát, amely szerint a Geuronet Bt. szereplése csupán elfedi azt a tényt, hogy a pénzt magyar politikai pártoknak szánták a pályázat kedvező elbírálása érdekében.
*
A cikk megjelenése után a magyar politikai és gazdasági körökben is közismert Gulya Andrással egyszeriben senki sem vállalta az ismeretséget. Mind a MÁV, mind a gazdasági tárca tagadta, hogy Gulya lobbizott volna az RCA érdekében. Vizsgálódott a hazai lobbitevékenységet felügyelő Igazságügyi Hivatal, valamint a magyar és az osztrák versenyhivatal is. Megállapították, hogy a Geuronet Bt. nem hivatalosan bejegyzett lobbiszervezet, így nem is végezhet ilyen tevékenységet.
Bár a vevő Rail Cargo Austria (RCA) és a MÁV vezetői – Veres János pénzügyminiszter jelenlétében – már január 2-án aláírták az adásvételről szóló szerződést, az ügylet végkimenetele az Európai Bizottság (EB) múlt heti döntésének kihirdetéséig bizonytalan volt. Sok szakmabeli és újságíró nem értette, miért vesz részt a vásárló konzorciumban a magyar– osztrák állami tulajdonban lévő Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt., hiszen az osztrákok így kétszeresen is résztulajdonosok lettek volna a Cargóban, a magyar állam pedig a vételár egy részét saját magának fizette volna ki. Az Európai Bizottság versenyhatósága is a GYSEV részvételét nehezményezte az ügyletben, méghozzá versenyjogi szempontból. Tekintve, hogy a GYSEV tehervasúti tevékenységet is folytat, a felvásárlás eredményeként három, eddig konkurens cég került volna egyetlen kézbe. Az EB ragaszkodott hozzá, hogy a GYSEV működjön továbbra is független szolgáltatóként. Az osztrák cég vezetői bejelentették, hogy eleget téve az EB követelésének, már meg is váltak a GYSEV-ben lévő, 5,7 százalékos tulajdonrészüktől. A cég a lelépésért négymillió eurót kap. Emellett azonban elvárja, hogy a privatizációs eljárásban végzett munkáját a magyar és az osztrák állam, valamint a MÁV a későbbiekben külön honorálja. A GYSEV vállalta azt is, hogy tíz évig nem szerez MÁV Cargo-részesedést.
Az eddig osztrák kézben lévő és a GYSEV-résztulajdont birtokló Speditions Holdingot a magyar állam megvásárolja – jelentette be Ferdinand Smidt, az RCA igazgatósági tagja. Újságírói kérdésre a vezető elmondta, hogy az RCA nem tervez elbocsátásokat a MÁV Cargo dolgozói körében, mi több, a menedzsmentet is legfeljebb kiegészíti. Lapunk kérdésére Kovács Imre vezérigazgató-helyettes azt közölte, hogy maga is csak a sajtótájékoztatón értesült az új tulajdonos menedzsmenttel kapcsolatos szándékairól.
Az osztrák cég vezetői megerősítették, hogy öt évre 44 milliárd forint fejlesztési kötelezettséget vállaltak, azonban ennek ütemezéséről, a fejlesztendő területekről nem kívántak részleteket elárulni.
Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a MÁV Cargo továbbra is az egyik legjelentősebb vevője marad a MÁV Zrt.-nek a pályahasználati díjbevétel révén. Jelenleg negyvenmilliárd forint bevétele származik a MÁV-nak a MÁV Cargo által fizetett díjból, és a magyar pályavasút abban érdekelt, hogy összességében egyre sikeresebb legyen a két vállalat. A vezérigazgató elmondta, azt is, hogy a MÁV Zrt. a privatizációs bevételből mintegy harmincmilliárd forintot tőkepótlásra használ fel, a többit a működésre felvett, kedvezőtlen feltételű hitel kiváltására, illetve szolgáltatást javító fejlesztésekre fordítja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.