Menetrend: a nyomtatást engedélyezték

Szerződés híján csak a szokásjog szabályozza az állam által több mint százmilliárd forintért megrendelt éves vasúti menetrend betartását. A miniszter kézjegye mindössze egy olyan megrendelésen díszlik, amely a könyv formában kiadott menetrend kinyomtatását engedélyezi. Az EU a közszolgáltatási szerződés hiánya miatt a fejlesztési támogatás megvonásával bünteti a MÁV-ot.

2008. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a szokásosnál később született meg a 2009-es évre érvényes vasúti menetrend, de a közszolgálati szerződés hiánya miatt a jogi értelemben vett érvényessége is megkérdőjelezhető. Az Európai Unió tagállamai számára kötelező a közszolgáltatások állami támogatásának pontos szabályozása, hiszen ha nem lehet tudni, mennyibe kerül egy utas egy kilométerre való elszállítása a vasúttársaságnak, akkor az sem tudható, vajon mennyit kell térítenie az államnak, és hogy nem történik-e rejtett állami többlettámogatás. Szakértők szerint nem véletlen, hogy a hazai közlekedési közszolgáltató cégek közül egyedül a MÁV nem rendelkezik ilyennel. Amíg nincs pontosan rögzítve, mi mennyibe kerül, a vasúttársaság vezetése annyi állami támogatást kér – és az erős szocialista vasútlobbinak köszönhetően annyit is kap –, amennyit akar. Ezért még az sem nagy ár, hogy cserébe elesnek az európai forrásoktól.
Az EU a nyáron bejelentette, a Közlekedési Operatív Program (Közop) keretében nem támogat magyar vasúti beruházást, amíg nem pótolják a közszolgáltatási szerződést.
Lapunk kérdésére a MÁV személyszállító leánycége közölte, hogy a 2008/2009. évi menetrendet hivatalosan megrendelte a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium a MÁV-Start Zrt.-től. Emellett azt állították, hogy a közszolgáltatási szerződés megléte nem feltétele a menetrend érvényességének.
De valóban megrendelte-e a minisztérium a menetrendet? – tudakolta Fónagy János fideszes képviselő, korábbi közlekedési miniszter a parlamentben a minap. Puch László közlekedési államtitkár azt felelte, hogy igen, papír is van róla. Ez azt tartalmazza, hogy a minisztérium engedélyezi a menetrend kinyomtatását.
A lapunkat tájékoztató szakember szerint ez nem helyettesíti a szerződést. Mi történik akkor, ha a vasúttársaság – például a várható rendkívüli hóhelyzet miatt – nem közlekedteti a szerelvényeket, majd elmarad a havazás? Visszatartja a minisztérium az adófizetők pénzét az elmaradt vonatok után? És mi történik, ha az állam nem, vagy késve fizet, s a szolgáltatónak ezért hiteleket kell felvennie, nem mindig kedvező feltételekkel? Mindezeket a kérdéseket jelenleg semmi nem szabályozza, ezért mindannyiunk érdeke, a vonatok utasaié és az adófizetőké is, hogy megszülessen a közszolgáltatási szerződés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.