Olcsó lesz a MÁV-leány?

Hosszas mérlegelés után adta áldását Brüsszel a Rail Cargo Austria és a MÁV Cargo házasságára. Ám az üzletet a GYSEV kényszerű kiválása miatt újra kell tárgyalni, és a magyar vasút, valamint a magyar költségvetés kiszolgáltatott helyzetét kihasználhatják az osztrákok.

2008. 12. 08. 20:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös kifejezések kíséretében közölte az érintettekkel és a közvéleménnyel az Európai Unió versenyjogi hatósága, hogy engedélyezi az osztrák tehervasút számára a MÁV Cargo megvásárlását. Abban a legtöbb nyilatkozó egyetértett, hogy a körülírás, amely szerint a Rail Cargo Austria (RCA) „kötelezettséget vállal a GYSEV-hez fűződő szerkezeti kapcsolatainak felszámolására és szerződéses kapcsolatainak felülvizsgálatára”, a gyakorlatban azt jelenti, hogy a magyar–osztrák állami vasúttársaság nem vehet részt abban a konzorciumban, amely megvásárolja a MÁV Cargót. Arról, hogy emellett még mit kell tennie az osztrák állami vasúttársaságnak, már megoszlottak a vélemények. Maga a GYSEV azt közölte lapunkkal, hogy a brüsszeli dokumentum hivatalos kézhezvétele után tudják csak értelmezni a szöveget, de azt leszögezték, hogy bármiféle tulajdont érintő döntésről csak a közgyűlés dönthet, ami tegnap lezajlott, de a cég a részletekről csak december 2-án ad felvilágosítást.
Maga a Rail Cargo Austria közleményben tudatta, hogy miként értelmezi az EU-verdiktet. Eszerint meg kell szüntetniük az RCA és a GYSEV konzorciumát, emellett az osztrák Speditions Holding cégnek fel kell számolnia a GYSEV-beli részesedését, valamint a szállítmányozó vállalatokon belül módosítani kell a részesedések összetételét.
Az Európai Bizottság döntése után kialakult új helyzet a vásárlónak kedvez – tudta meg lapunk bécsi forrásból. Azt az osztrák vasúttársaságnál is tudják, hogy milyen szorult helyzetben van az eladó MÁV Zrt., valamint az azt finanszírozó magyar költségvetés. Mivel a brüsszeli döntés nyomán újra kell tárgyalni az adásvételt, és létre kell hozni egy olyan szerződést, amelyben már nem szerepel a GYSEV, az osztrák fél számos részletkérdésben kedvező változást érhet el. Tekintve, hogy a magyar fél többször hivatalosan bejelentette, még idén hozzá szeretne jutni a 404 millió eurós – 102,5 milliárd forintos – vételárhoz, az idő az osztrákoknak dolgozik. Az RCA már be is jelentette, hogy jövő héten kedden a sajtó nyilvánossága előtt zárja le az adásvételt. Sietségük annak fényében érthető, hogy a magyar fél költségvetés-technikai értelemben is hozzá akar jutni a vételárhoz még ebben az évben.
Bár az RCA meghirdette, hogy az EU versenyhatósága által szabott valamennyi feltételnek eleget kíván tenni, lapunk úgy értesült, hogy a GYSEV-ben nem feltétlenül szűnik meg az osztrák tulajdon. A versenyhatósági megfogalmazás valószínűleg azért olyan homályos, mert még nem zárultak le a tárgyalások az RCA tulajdonosa, az ÖBB és a brüsszeli hatóság között. Az osztrákok azt szeretnék kipuhatolni, mi az a jogi megoldás, amely az EU számára is megfelelő, mégsem vezet az osztrák befolyás teljes megszűnéséhez. Informátorunk szerint az üzleti gyakorlatban számos technikai megoldás ismert, amellyel el lehet kerülni a közvetlen tulajdonlást. A közelmúltban például a Mol azért adta kölcsön saját részvényeinek egy részét más társaságoknak, hogy megfeleljen egy technikai szabálynak. Forrásaink szerint az RCA hasonló megoldásokkal továbbra is megtarthatja befolyását a GYSEV-ben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.