Különös kifejezések kíséretében közölte az érintettekkel és a közvéleménnyel az Európai Unió versenyjogi hatósága, hogy engedélyezi az osztrák tehervasút számára a MÁV Cargo megvásárlását. Abban a legtöbb nyilatkozó egyetértett, hogy a körülírás, amely szerint a Rail Cargo Austria (RCA) „kötelezettséget vállal a GYSEV-hez fűződő szerkezeti kapcsolatainak felszámolására és szerződéses kapcsolatainak felülvizsgálatára”, a gyakorlatban azt jelenti, hogy a magyar–osztrák állami vasúttársaság nem vehet részt abban a konzorciumban, amely megvásárolja a MÁV Cargót. Arról, hogy emellett még mit kell tennie az osztrák állami vasúttársaságnak, már megoszlottak a vélemények. Maga a GYSEV azt közölte lapunkkal, hogy a brüsszeli dokumentum hivatalos kézhezvétele után tudják csak értelmezni a szöveget, de azt leszögezték, hogy bármiféle tulajdont érintő döntésről csak a közgyűlés dönthet, ami tegnap lezajlott, de a cég a részletekről csak december 2-án ad felvilágosítást.
Maga a Rail Cargo Austria közleményben tudatta, hogy miként értelmezi az EU-verdiktet. Eszerint meg kell szüntetniük az RCA és a GYSEV konzorciumát, emellett az osztrák Speditions Holding cégnek fel kell számolnia a GYSEV-beli részesedését, valamint a szállítmányozó vállalatokon belül módosítani kell a részesedések összetételét.
Az Európai Bizottság döntése után kialakult új helyzet a vásárlónak kedvez – tudta meg lapunk bécsi forrásból. Azt az osztrák vasúttársaságnál is tudják, hogy milyen szorult helyzetben van az eladó MÁV Zrt., valamint az azt finanszírozó magyar költségvetés. Mivel a brüsszeli döntés nyomán újra kell tárgyalni az adásvételt, és létre kell hozni egy olyan szerződést, amelyben már nem szerepel a GYSEV, az osztrák fél számos részletkérdésben kedvező változást érhet el. Tekintve, hogy a magyar fél többször hivatalosan bejelentette, még idén hozzá szeretne jutni a 404 millió eurós – 102,5 milliárd forintos – vételárhoz, az idő az osztrákoknak dolgozik. Az RCA már be is jelentette, hogy jövő héten kedden a sajtó nyilvánossága előtt zárja le az adásvételt. Sietségük annak fényében érthető, hogy a magyar fél költségvetés-technikai értelemben is hozzá akar jutni a vételárhoz még ebben az évben.
Bár az RCA meghirdette, hogy az EU versenyhatósága által szabott valamennyi feltételnek eleget kíván tenni, lapunk úgy értesült, hogy a GYSEV-ben nem feltétlenül szűnik meg az osztrák tulajdon. A versenyhatósági megfogalmazás valószínűleg azért olyan homályos, mert még nem zárultak le a tárgyalások az RCA tulajdonosa, az ÖBB és a brüsszeli hatóság között. Az osztrákok azt szeretnék kipuhatolni, mi az a jogi megoldás, amely az EU számára is megfelelő, mégsem vezet az osztrák befolyás teljes megszűnéséhez. Informátorunk szerint az üzleti gyakorlatban számos technikai megoldás ismert, amellyel el lehet kerülni a közvetlen tulajdonlást. A közelmúltban például a Mol azért adta kölcsön saját részvényeinek egy részét más társaságoknak, hogy megfeleljen egy technikai szabálynak. Forrásaink szerint az RCA hasonló megoldásokkal továbbra is megtarthatja befolyását a GYSEV-ben.
Megfosztották mandátumától Fekete-Győr Andrást