A munkavállalók és a Malév üzleti partnerei számára egyre nyilvánvalóbb, hogy a cég privatizációja olyan tulajdonos kezébe adta a légitársaság sorsát, amelyik nem képes a cég hosszú távú működését biztosítani. A tulajdonos Abramovics testvérpár üzleti pozíciói megrendültek Oroszországban. A lapunkat tájékoztató szakértő szerint az orosz állami szándékok kifürkészhetetlenek. Valószínű, hogy a Malév – mint az uniós Magyarország nemzeti légitársasága, a OneWorld szövetség tagja, sok európai városban le- és felszállási engedéllyel rendelkező cég – stratégiai fontosságú lehet a most formálódó orosz légi konzorciumoknak. Ehhez képes meglepő, mennyire passzív a jelenlegi tulajdonos Borisz Abramovics. Nincs jele annak sem, hogy a háttérben tárgyalások folynának a magyar és az orosz kormány között a cég jövőjéről.
Márpedig a labda most a magyar kormány térfelén pattog – vélekedett informátorunk. Ha ugyanis magára hagyják a Malévot, súlyos következményekkel járhat az egész magyar légi közlekedés jövőjét illetően. A Malévval már megesett a közelmúltban, hogy gépei két hétig nem tankolhattak Ferihegyen. Ha megrendül az utasok bizalma, akkor menthetetlenné válik a cég. Csakhogy a Malév bukása sok légi közlekedésben érintett céget rántana magával, elsőként a Budapest Airportot, amelynek tízmilliárdos nagyságrendű összeggel tartozik a társaság. A magyar kormánynak be kell avatkoznia, hogy a Malév akár orosz, akár nyugat-európai befektetővel életben maradjon – fejtegette a szakértő.
A magyar nemzeti légitársaság eközben nagy reményeket fűz gépparkjának megújításához. A napokban érkezett meg Ferihegyre az első Bombardier Q400-as turbólégcsavaros repülőgép. A cég közleménye szerint a Q400-as repülőgépek kulcsfontosságú szerepet kapnak a Malév flottaátalakítási programjában, a típust ugyanis a rövid- és középtávú forgalomba szánják. A jelentősen alacsonyabb üzemanyag- felhasználásnak köszönhetően a Q400-as repülőgépek harminc százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a légitársaság F70-es vagy a kivonás alatt álló CRJ–200-as repülőgépei. A Malév a téli menetrendi időszakban fokozatosan négy használt Q400-at is forgalomba állít. A tervek szerint 2012-től négy új modell érkezik a flottába. A gépek megvásárlására nyújt egyebek között fedezetet az orosz Vnyesekonombank (VEB) 30 millió eurós hitele, amelyről szeptemberben írt alá szerződést a bank és az AirBridge Zrt.
Kétséges, hogy Malév rövid távú stratégiája kihúzza a bajból a céget – vélekedett informátorunk. A magyar légitársaság ugyanis ezzel olyan terepre merészkedik, ahol szinte esélytelen a fapados társaságokkal szemben. A másfél-két óra alatt elérhető európai úti célok tekintetében az innovatív eszközökkel operáló alacsony költségű társaságok szinte verhetetlenek.
Visszaeső utasforgalom. Budapest–Ferihegy utasforgalma 6,6 millió fő volt az év első három negyedében, ami egy százalék alatti csökkenést jelent – tette közzé a KSH. Németország vonatkozásában 1,1 millió, Nagy-Britannia esetében pedig 800 ezer főt meghaladó forgalmat regisztráltak. A legnagyobb forgalmat lebonyolító légicégek a Malév, a Wizz Air, a Lufthansa, az EasyJet és a Ryanair volt. Jövőre csökken az utasforgalom, azonban 2010-től gyors növekedés várható – mondta Szollár Domokos szóvivő.
Menczer Tamás: Mi lesz így velünk?!