Méregdrága késlekedés

2009. 01. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötven-száz milliárd forintnyi bevétele származna a magyar költségvetésnek évente, ha már működne a használatarányos elektronikus útdíjrendszer – áll a Pénzügykutató elemzésében. Halász György, a tanulmány szerzője újságírók előtt elmondta, hogy Európában alapvetően kétféle rendszer működik. A mikrohullámú – szaknyelvi rövidítéssel DSRC – rendszer előnye, hogy sok országban alkalmazzák, ezért átjárható, fenntartása, üzemeltetése, a gépkocsikban elhelyezett fedélzeti eszköz megvásárlása viszonylag olcsó. Nem jól alkalmazható viszont az alacsonyabb rendű utaknál, ahol gyakori a szintbeli kereszteződés. A másik működő rendszer GPS-alapú, a szükséges berendezések, köztük a fedélzeti eszközök drágábbak, kiépítése időigényesebb. Előnye, hogy az ország teljes területén, azaz bármely úttípuson alkalmazható.
A két rendszer előnyeinek egyesítésére tartja alkalmas eszköznek Halász György a hibrid megoldást. Ennek lényege, hogy a gyorsforgalmi hálózaton a DRSC-eszközök működnek, míg az alsóbb rendű úthálózaton a GPS-rendszer. Erre azért van szükség, mert nemzetközi tapasztalat, hogy a szállítmányozó cégek egy része szívesen megtakarítja a díj összegét, ha alsóbbrendű úton elkerülheti a fizetőkapukat. Ennek a problémának a megoldására javasolja a Pénzügykutató tanulmánya a lépcsőzetes megvalósítást, azaz első körben a gyorsforgalmi utakon való bevezetést, majd a második lépcsőben a díjfizetés kiterjesztését a főutakra is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.