Az orosz állami Vnyesekonombank lesz a Malév közvetett tulajdonosa, az üzemeltetés pedig az Aeroflottal közösen, partnerségben történik – jelentette be Veres János pénzügyminiszter és Viktor Zubkov orosz első miniszterelnök-helyettes a magyar–orosz gazdasági együttműködési kormány közi bizottság társelnöki találkozója után szombaton. A magyar pénzügyminiszter kijelentette, hogy a hitelező bank a holnapi Malév-közgyűlésig megteszi a tulajdonosváltáshoz szükséges lépéseket. Viktor Zubkov úgy fogalmazott, hogy szanálni fogják a magyar légitársaságot. Bár a társaság helyzetének rendezéséhez szükséges összegre vonatkozó újságírói kérdésre a miniszterelnök-helyettes nem reagált, de finoman bírálta a korábbi tulajdonosok úgymond „nem elég erőteljes vezetési stílusát”.
A magyar légitársaság tulajdonosi szerkezete a 2007-es privatizáció következtében sajátos kettősséget mutat. A cég több mint 99 százalékos tulajdonosa jelenleg a két magyar magánszemély többségi és Borisz Abramovics orosz üzletember kisebbségi tulajdonában lévő AirBridge Zrt. Bár a korábbi adósságok és a fejlesztéshez szükséges pénzt kizárólag az Abramovics testvérektől várhatta az eladó magyar állam, papíron a többségi tulajdonnak magyar kézben kellett maradnia. Erre azért volt – és lesz a továbbiakban is – szükség, hogy a Malév ne veszítse el az EU-n belüli repülési jogait. Szakértők szerint épp ezek a jogok a legvonzóbb tulajdonelemei a súlyosan eladósodott magyar légitársaságnak.
Az adósság nagyságáról csak becslések állnak rendelkezésre. A Vnyesekonombank szeptemberben 30 millió eurós – 8,5 milliárd forintos – kölcsönt ítélt oda a cégnek, de az összegnek csak egy részét engedte lehívni. A Malév lejárt tartozásainak összege információk szerint meghaladja a 4 milliárd forintot, a teljes tartozásé pedig a 20 milliárd forintot. A likviditási problémák miatt a Budapest Airportnál (BA) felhalmozott, több mint tízmilliárd forintos tartozás fejében a BA-hoz került a Malév Lufthansa Technik Kft.-ben meglévő, 15 százalékos tulajdonrésze. A Malév-privatizáció után az állam tulajdonában hagyott vagyonelemek – a Malév márkanév, egy Boeing 767–200-as repülőgép, valamint a Százhalombatta és a Ferihegyi repülőtér között húzódó kerozinszállító vezeték egy része – kezelésére létrehozott Malév Vagyonkezelő Kft.-nek pedig a napokban adott 2,2 millió eurós, azaz nagyjából 600 millió forintos tulajdonosi hitelt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., miután a Malév épp ennyivel maradt adósa az elmúlt hónapokban.
Az Abramovics testvérek távozását alighanem örömmel fogadják a cég dolgozói. A Malév pilótáit tömörítő Magyar Közforgalmi Pilóták Szövetsége (Hunalpa) elnöke, Kiss Kálmán lapunknak nyilatkozva korábban azt mondta, vagyonkimentés folyik a cégnél. Az érdekvédelmi vezető nem értette, miért nem fizet a cég sem a reptér-üzemeltetőnek, sem egyéb szolgáltatónak, hiszen a gépek általában „telt házzal” repülnek, komoly bevételek folynak be. A cégnél keringő hírek szerint egyes gépek azért nem tudtak felszállni, mert fontos alkatrészeiket kiszerelték, hogy azokat értékesítsék, mások azért, mert az elbocsátások miatt nem maradt elég szakember az üzemeltetésükhöz.
Elő a szerződésekkel! Hozzák nyilvánosságra a Malév 2007-es privatizációs szerződését és a mostani tulajdonosváltásról szóló megállapodásokat – szólította fel a kormányt tegnapi sajtótájékoztatóján Fónagy János. A Fidesz szakpolitikusa közölte: az embereknek joguk van tudni arról, miként alakul a magyar légitársaság sorsa. A képviselő szerint az elmúlt két és fél évtized privatizációi kudarcokat és veszteségeket hoztak, az elmúlt öt-hat év pedig külön fejezetet képez, mert a Gyurcsány-kormány a megmaradt állami tulajdon monopolhelyzetű elemeit is áruba bocsátotta. Fónagy leszögezte, a Malév magánosítása növelte a nemzet kiszolgáltatottságát is. A politikus szerint nyilvánosságra kellene hozni az elmúlt években megkötött, a Malév eladásához hasonló privatizációs megállapodásokat is, mert szinte mindegyiket a korrupció szelleme lengte körül. A polgári párt képviselője sürgette a szerződések nyilvánossá tételét, s úgy vélte: a titkolózás csak növeli a balsikerű magánosításokkal okozott károkat. (J. T.)
Ki lehet a Soros-ügynök Magyar Péter mellett - 6/3: Lakos Eszter